پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب آذربایجان شرقی آماده بهره برداری است

دنیای اقتصاد-تبریز: محمد خانی، در تشریح این خبر، اظهار کرد: احداث تاسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب که نقش مهمی در افزایش بهداشت محیط و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی دارد از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب استان محسوب می‌شود.

وی افزود: برای احداث تاسیسات و تصفیه خانه فاضلاب خوشه مهر بناب اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل طرح‌های عمرانی و منابع داخلی هزینه شده است. عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه فاضلاب، شبکه جمع آوری و خط انتقال خوشه مهر به اتمام رسیده و وارد مدار بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: این تصفیه خانه، پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب در استان است که به بهره برداری می‌رسد و اتمام این طرح، نقش بسزایی در رفع آلاینده‌های زیست محیطی و ارتقای بهداشت و سلامت منطقه ایفا خواهد کرد.

خانی افزود: ظرفیت این تصفیه خانه ۷۷۰ متر مکعب در شبانه روز است و جمعیتی بالغ بر ۶۳۲۶  نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی اهداف این طرح را جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست از محل فاضلاب بهبود بهداشت عمومی منطقه و سطح زندگی مردم، ایجاد اشتغال متناسب به صورت مستقیم و غیرمستقیم، استفاده از کودهای آلی حاصله در کشاورزی و استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: فرایند تصفیه در این تصفیه خانه از نوع SBR است که یکی از اشکال فرایند لجن فعال بوده و از اصول پر و خالی شدن پیروی می‌کند و نیاز به ته نشینی اولیه و ثانویه را برطرف کرده و از سیستم کنترلی کامپیوتری کاملا خودکار استفاده می‌کند.