تحقق سود سال گذشته علیرغم تعمیرات اساسی 32 روزه پالایش نفت تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: جواد محمدباقرزاده در گفتگو با خبرنگاران در خصوص کاهش سوددهی پالایش نفت تبریز در مقایسه با دیگر شرکت های پالایش نفت گفت: پالایش نفت تبریز در سه ماه اول سال، ۳۲ روز در حال تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی‌شده بوده است که طبق برنامه زمان‌بندی و فراخور هر مجموعه در همه پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود. در این مدت میزان تولید در پالایش نفت تبریز از ۱۱۰ هزار بشکه در روز، به ۵۱ هزار و ۸۰۰ بشکه در اردیبهشت و ۳۵ هزار و ۵۶۷ بشکه در خرداد کاهش یافت. این کاهش ۳۰ الی ۳۵ درصدی در سه ماه اول سال باعث شد تا علاوه بر کاهش درآمد ناشی از کاهش تولید، درآمد این مجموعه از محل تخفیف ۵ درصدی خوراک پالایشگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند. در فروردین‌ماه پالایش نفت تبریز ۳۷۲ میلیارد تومان از محل تخفیف ۵ درصد درآمد داشتیم که این رقم در اردیبهشت‌ماه به ۱۶۳ میلیارد تومان و در خرداد به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. از سوی دیگر کاهش تولید فرآورده‌ها، از دست دادن سود حاصل از اختلاف قیمت نفت خام و کرک اسپردها را در پی دارد.

وی گفت: در سودآوری این مجموعه دو عامل اساسی نرخ تسعیر ارز و قیمت نفت خام و میزان مصرف آن نقش ایفا می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز گفت: بانک مرکزی ایران در ۶ ماهه اول سال نرخ تسعیر ارز را در رقم ۲۸۵ هزار ریال ثابت نگه داشت در صورتیکه باید قیمت آن شناور و بر اساس قیمت حواله ارزی می‌بود. اختلاف بین حواله ارزی با توجه به قیمت ۳۷ هزارتومانی آن در حال حاضر و قیمتی که بانک مرکزی اعلام نمود حدود ۳۱ درصد بود.

محمدباقر زاده با اشاره به اینکه دیگر عامل مؤثر در سود شرکت‌های پالایشی قیمت نفت خام است، گفت: قیمت نفت خام در سه ماه اول سال خوب بود اما به خاطر کاهش تولید ناشی از تعمیرات اساسی در مجموعه، سود حاصل از این محل نیز در سه ماه اول سال کاهش یافت.

وی ادامه داد: بر اثر این شرایط شرکت پالایش نفت تبریز در سه‌ماهه اول به ازای هر سهم ۱۰۴ ریال زیان داشت که با توجه به تعمیرات اساسی یک مسئله طبیعی بود.

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز در خصوص عملکرد این مجموعه در سه‌ماهه دوم گفت: در این بازه زمانی ما علاوه بر اینکه توانستیم سه‌ماهه اول را پوشش دهیم و علاوه بر جبران زیان آن، به ازای هر سهم ۹۳ تومان نیز سود محقق کردیم که البته این محاسبات بر اساس دستورالعمل بهای نفت خام و فراورده نفتی اعلامی توسط وزارت نفت سال گذشته صورت گرفته است چرا که دستورالعمل سال جاری هنوز ابلاغ نشده است و صورت‌های مالی بر اساس مفروضات تهیه‌شده است. در واقع در سه‌ماهه دوم به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان EPS عملکرد پالایش نفت تبریز بوده است.

محمدباقرزاده بیان کرد: از ۱۱ شهریورماه بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌های پالایشی را تغییر و حواله‌های ارزی به عنوان نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در نتیجه از ۱۱ شهریور، ۳۰ درصد از محل تغییر نرخ تسعیر ارز افزایش درآمد داشته‌ایم و قیمت نفت خام نیز روند صعودی دارد و تولید نیز به روند قبلی بازگشته است. در سه ماه اول روزانه ۶۷ هزار بشکه مصرف نفت خام بود در صورتیکه در سه‌ماهه دوم این میزان به ۱۱۰ هزار بشکه رسید.

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز تغییر قیمت گاز مصرفی را یکی دیگر از عوامل دخیل در سود این شرکت دانست و ادامه داد: قیمت گاز مصرفی در سه ماه اول سال ۲ هزار تومان به ازای هر مترمکعب بود، از تیرماه تا شهریور قیمت آن به ۴ هزار تومان افزایش یافت اما از مهرماه به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب کاهش یافت که در نتیجه حدود ۳۰ درصد نیز هزینه گاز کاهش‌یافته است.

محمدباقر زاده گفت: کرک اسپرد یا اختلاف بین نرخ نفت خام و فرآورده‌ها نیز در حال افزایش است و با شرایط فعلی علیرغم اینکه حدود یک ماه و نیم تعمیرات اساسی دستگاه‌های پالایشی، زیان سه‌ماهه اول در سه‌ماهه دوم پوشش داده شده است.

وی در خصوص افزایش سایر درآمدها-هزینه های غیرعملیاتی نسبت به دوره مشابه در پالایش نفت تبریز گفت: در این ردیف ما هزینه تعهدات بابت کارکنان رسمی به صندوق بازنشستگی داریم که هم برای کارکنان شاغل و هم بازنشسته‌ها، هزینه‌هایی هست که در دستورالعمل صندوق بازنشستگی صنعت نفت، این هزینه‌ها به عهده آخرین کارفرماست.

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز ادامه داد: تعهدات صندوق بازنشستگی وزارت نفت در خصوص شاغلین تنها صرفاً پرداخت مستمری بازنشستگان عادی است و هزینه‌های عیدی، فوق‌العاده عائله‌مندی، درمان و تسهیلات رفاهی که رقم قابل‌توجهی است به عهده شرکت است. هزینه درمان برای بازنشستگان بسیار بالا است. برای بازنشستگان قبل از موعد تا رسیدن به سن ۶۰ سالگی برای آقایان و ۵۵ سالگی برای بانوان همه هزینه‌ها به عهده شرکت است و بعد از ۶۰ سال نیز ۳ درصد مستمری به عهده مجموعه است. برای بازنشستگان عادی نیز مستمری را صندوق پرداخت می‌کند اما سایر هزینه‌های به عهده شرکت است. این هزینه‌ها نسب به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. سال گذشته هزینه درمان بازنشستگان به ازای هر نفر سالانه ۲۲ میلیون تومان بوده اما امسال این رقم به ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

محمدباقر زاده افزود: تسهیلات رفاهی نیز سال گذشته ۴۴ میلیون تومان بوده است اما در سال جاری به ۶۸ میلیون تومان رسیده است و این‌ها هزینه‌هایی هستند که به‌صورت قطعی پرداخت‌شده‌اند. جمع این هزینه‌ها باعث شده است که پالایش نفت تبریز ۴۰۸ میلیارد تومان در این ردیف هزینه داشته باشیم درصورتی‌که این عدد برای سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی مقایسه میزان سوددهی مجموعه‌های پالایشی با یکدیگر، صرفاً از روی اطلاعات مالی آن‌هم در بازه زمانی کوتاه‌مدت مانند ۶ ماهه را غیر کارشناسی و نادرست خواند و افزود: مجموعه‌های پالایشی از لحاظ قدمت ساخت و ترکیب تولیدات و فرایند پالایشی متنوعی و متفاوتی دارند، برخی تجهیزات فرایندی پیشرفته‌تری دارند و فرآورده‌های با استاندارد بالاتری تولید می‌کنند که در نتیجه تعمیرات این تجهیزات هزینه بالاتری خواهد داشت. مجموعه‌های بزرگ‌تر و قدیمی‌تر دارای تعداد کارکنان بیشتری هستند و میزان بازنشستگان آنان نیز بالاتر است که در نتیجه سایر هزینه‌های غیرعملیاتی مجموعه‌ها را افزایش می‌دهد درنتیجه نمی‌توانیم از روی اطلاعات مالی در بازه زمانی کوتاه‌مدت و بدون توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر مجموعه پالایشی آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

محمدباقر زاده گفت: پالایش نفت تبریز ۷۵۰ نفر بازنشسته و ۱۵۰۰ نفر شاغل دارد که هزینه‌های بازنشستگان عادی و پیش از موعد به عهده شرکت است.

عضو هیئت‌مدیره و مدیر مالی پالایش نفت تبریز گفت: پروژه‌های مکمل پروژه گازوییل سازی در حال اتمام است که بهره‌برداری از این پروژه‌ها میزان گازوئیل یورو ۵ را از ۳۰ درصد به پنجاه درصد و در آینده با راه اندازی واحد PSA به ۷۰ درصد افزایش خواهد دهد و افزایش تولید گازوییل یورو ۵ به علت اختلاف قیمت حدود ۱۰ دلاری با گازوییل معمولی می‌تواند تأثیر بسیار قابل‌توجهی در سودآوری شرکت داشته باشد.