تولید سالانه بیش از 75 هزار میلیارد تومان تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل بخش کشاورزی استان که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی برگزار شد، اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی را یک ‌میلیون  و ۵۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۷۵ درصد از اراضی کشاورزی استان به صورت دیم و ۲۵ درصد آن به صورت آبی است. تعداد واحد دامی آذربایجان شرقی ۷ میلیون رأس و میزان تولیدات کشاورزی استان ۵ میلیون تن است.

وی ارزش تولیدات آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی را حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی وجود دارد. خرمایی که در جنوب کشور تولید می شود برای فرآوری و بسته بندی به آذربایجان شرقی منتقل می شود. در حوزه فرآوری نخود نیز ظرفیت بسیار خوبی در ممقان وجود دارد که باید توجه ویژه ای به این ظرفیت ها داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: بودجه ای که به یک بخش و سازمان تخصیص پیدا می کند باید براساس برنامه ای باشد که اجرای آن به سازمان مد نظر محول می شود.

فتحی ادامه داد: تزریق بودجه خصوصا در زمینه پروژه هایی نیمه تمام بخش کشاورزی که برخی از آنها در سفر ریاست جمهوری نیز مصوبه ای برای تخصیص اعتبار به آنها تصویب شده است باید در اولویت قرار بگیرند تا این پروژه ها که مطالبه مردم و فعالان حوزه کشاورزی هستند و اتمام مرحله ساخت برخی از آنها نیز مدت زیادی به درازا کشیده است، به بهره برداری برسند.

وی عمده فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی را معطوف به افزایش بهره وری تولید در این حوزه دانست و گفت: در طرح های مختلف از جمله جهش تولید در دیمزارها به هیچ وجه افزایش سطح زیرکشت مد نظر نیست بلکه در این طرح با به‌کارگیری دانش، تغذیه صحیح، به زراعی، استفاده از ارقام مناسب و سایر اقدامات مشابه، ۱۷۰ کیلوگرم به طور متوسط در هر هکتار افزایش عملکرد محقق شده است که در مجموعه ۶۰ هزار تن افزایش تولید رقم خورده است که این افزایش تولید در حالت عادی با زیر کشت رفتن ۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان به دست می آمد. البته باید به این موارد نیز توجه کنیم که در سالی که گذشت آذربایجان شرقی با بلایای طبیعی مختلف از قبیل خشکسالی، سیل، سرمازدگی، تگرگ و ... مواجه بود اما باز هم این افزایش بهره وری و رشد تولید محقق شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از رشد ۳۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: این ارقام نشان می دهد که بخش کشاورزی ظرفیت های زیادی دارد که اگر به آن توجه و حمایت کنیم، درآمدزایی قابل توجهی برای کشور و استان خواهد داشت.

فتحی با اشاره به سهم ۲۰ درصدی حوزه کشاورزی در اشتغالزایی استان، گفت: باید با توجه به میزان اشتغالزایی و ارزشی که هر بخش در اقتصاد استان دارد به آن بخش بودجه اختصاص یابد و این اقدام نیازمند تصمیمات شجاعانه و تحول آفرین است.