حل مشکلات مردم و دیدار مستقیم با مسئولان دولتی در حاشیه برگزاری نماز جمعه

دنیای اقتصاد-تبریز: حجت‌الاسلام عباس موسوی شناس گفت: نماز جمعه از سنگرهای مهم انقلاب اسلامی است که بعد از انقلاب اسلامی در سراسر کشور اقامه شده است و ستاد اقامه نماز جمعه نیز به همین دلیل ایجاد شد تا اقدامات لازم برای برگزاری هر چه پرشورتر نماز جمعه را انجام دهد و اقشار مختلف را برای شرکت در این نماز عبادی سیاسی جذب کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز وظایف دیگری را نیز برای ستاد اقامه نماز جمعه مشخص کرده‌اند که نماز جمعه تبریز را به در سطح کشور کم‌نظیر و به یک الگو تبدیل کرده است.

رئیس ستاد نماز جمعه آذربایجان شرقی بیان کرد: آیت‌الله آل هاشم پس از اینکه به عنوان امام جمعه تبریز انتخاب شدند، در اولین اقدام خود خواستند تا نرده‌ها و حائل‌هایی که صفوف اولیه نمازگزاران را از بقیه صفوف جدا می‌کند، برداشته شود تا مردم این احساس را نداشته باشند که بین آن‌ها و مسئولین نظام فاصله‌ای وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی شناس برگزاری میز خدمت دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی قبل از برگزاری نماز جمعه هر هفته را از دیگر اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی است. این اقدام باعث شده است تا مردم به راحتی امکان دیدار و گفتگو با مسئولین مختلف شهرستان‌ها و استان را داشته باشند و این برنامه ایست که در طول سال به صورت منظم برگزار می‌شد و هر هفته به فراخور موضوع از چند دستگاه که فعالیت‌ها و وظایف آن‌ها به هم مرتبط و نزدیک است، دعوت می‌کنیم تا این میز خدمت را برگزار کنند.

وی افزود: برخی از مردم گاهی مدت زیادی را برای دیدار یک مسئول در انتظار می‌مانند اما برگزاری میز خدمت قبل از نماز جمعه این امکان را به راحتی برای آن‌ها میسر می‌کند و موجب رضایتمندی مردم می‌شود.

رئیس ستاد نماز جمعه آذربایجان شرقی جذب جوانان را یکی دیگر از اقدامات این ستاد عنوان کرد و گفت: بیشتر از نیمی از جمعیتی که هر هفته در نماز جمعه شرکت می‌کنند جوانان هستند. مصلی اعظم امام خمینی (ره) تبریز نزدیک به 14 هزار نفر ظرفیت دارد که هر هفته نیمی از آن توسط جوانان و دانشجویان تکمیل می‌شود و این به دلیل جاذبه‌ای است که امام جمعه تبریز با حضور در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و در میان کارگران ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام موسوی شناس روحیه خستگی‌ناپذیر آیت‌الله آل هاشم را یکی دیگر از دلایل جذب مردم به شرکت در نماز جمعه دانست و افزود: امام جمعه تبریز بعد از اقامه نماز جمعه هر هفته، نزدیک به یک ساعت در محراب می‌ماند تا مردم بتوانند به راحتی به او مراجعه کنند و درخواست‌های خود را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: ما به فراخور مناسبت‌هایی که در طول سال وجود دارد، هر هفته از یک مسئول برای سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه دعوت می‌کنیم تا در مورد آن مناسبت و اهمیت موضوع با نمازگزاران گفتگو کند.

 رئیس ستاد نماز جمعه آذربایجان شرقی بیان کرد: در 38 شهرستان استان امام جمعه داریم و نماز جمعه برگزار می‌شود و سیاست‌هایی که بیان شد در همه شهرستان‌ها نیز اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی شناس در خصوص تبیین اقدامات انجام‌شده در ستاد اقامه نماز جمعه استان گفت: کانال و هفته‌نامه‌ای به نام آدینه داریم که اقدامات انجام شده توسط ستادهای اقامه نماز جمعه سراسر کشور در آن منعکس می‌شود. همچنین به صورت مستمر با رسانه‌های مختلف در ارتباط هستیم و اقدامات خود را به مردم و رسانه‌ها منتقل می‌کنیم. امام جمعه تبریز نیز یک شخصیت مردمی است و به صورت مستمر با رسانه ها و مردم در ارتباط است.

وی اضافه کرد: مسئول فرهنگی ستاد نماز جمعه استان نیز درخواست‌های کتبی مردم را جمع‌آوری می‌کند و از طریق بیت امام‌جمعه پس از بررسی به سازمان مرتبط ارجاع می‌دهیم و می‌توان گفت بخش اعظم درخواست‌هایی که منع قانونی ندارند، پیگیری شده و به سرانجام می‌رسد.

رئیس ستاد نماز جمعه آذربایجان شرقی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حاشیه نماز جمعه را یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد عنوان کرد و گفت: اخیراً نمایشگاهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعین برگزار شد تا این شرکت‌ها بتوانند از نماز جمعه به‌عنوان یک فرصت استفاده کنند و دستاوردهای خود را برای مخاطبین به نمایش بگذارند.

حجت‌الاسلام موسوی شناس افزود: همچنین در حاشیه نماز جمعه همواره گروه‌های درمانی حضور دارند و اقدام به پایش قند و فشارخون می‌کنند که این نیز از دیگر اقدامات ماست. در برخی مناسبت‌ها مانند عید فطر استقبال مردم به‌اندازه‌ای است گاهی کیلومترها از خیابان را نیز برای اقامه نماز آماده‌سازی می‌کنیم.

وی نماز جمعه را یک فرصت مناسب برای فرهنگ‌سازی و جریان سازی در کشور دانست و افزود: بسیاری از مناسبت‌های فرهنگی تبریز در حال حاضر در سالن گردهمایی مصلی اعظم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و کتابخانه‌ی بزرگی نیز در این مجموعه وجود دارد که 12 هزار متر زیربنا و 12 هزار نفر نیز مخاطب دارد.