بسیج تمام امکانات برای احیای دریاچه ارومیه

دنیای اقتصاد-تبریز: مالک رحمتی  در جلسه ستاد نجات دریاچه ارومیه در محل استانداری به فرآیند زمانبر و طولانی احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه یک شبه به این وضعیت نیافتاده و نتیجه دو دهه غفلت است که با این بحران مواجه شده‌ایم و در این راستا نیز احیای آن نیز زمانبر خواهد بود.

وی به همکاری همه دستگاه‌ها برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: شخص ریاست محترم جمهوری اهتمام ویژه‌ای به این امر دارند و در این راستا نیز شاهد افتتاح و بهره‌برداری انتقال آب سد کانی سیب و تکمیل خط انتقال پساب تصفیه خانه تبریز که حیات تازه‌ای را برای دریاچه بخشیده است، در دولت سیزدهم هستیم.

رحمتی ادامه داد: برای شتاب‌دهی به پروژه‌های در حال اجرا نیازمند تزریق منابع قابل توجهی هستیم که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد تحقق این امر باشیم.

وی به مدیریت آب در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی تاکید کرد و ادامه داد: ما در تامین آب با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم ولی با مدیریت بهینه و بهره‌وری آب می‌توانیم از این طریق به احیای دریاچه ارومیه کمک کنیم. 

وی تصریح کرد: تغییر الگوی کشت همواره مورد تاکید است که متناسب با اقلیم طبیعی و منابع آبی صورت گیرد و طبیعی است که با کشاورزی سنتی هرچقدر آب تزریق شود کارساز نخواهد بود و باید در حوزه کشاورزی اصلاح الگوی کشت، استفاده از آبیاری‌های نوین، اصلاح بذر، استفاده از دانش و علوم روز انجام دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی احیای دریاچه ارومیه را یک کار دانش پایه دانست و ادامه داد: همه امکانات دانشگاه‌های هر دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی و دانشکده‌های علمی ملی پای کارند و همچنین در دیدار با سفیر جدید کشور ژاپن نیز به هم‌افزایی برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کردیم تا با بهره‌مندی از خرد جمعی در به نتیجه رسیدن موفق‌تر باشیم.