مسعود رضا طاهری

بهای سکه و دلار در بازار داخلی همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. روز گذشته هر قطعه سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۳۵۳ هزار تومان فروخته شد. قیمت دلار آمریکا نیز که طی روزهای اخیر به تدریج گران می‌شود،روز گذشته ۲ تومان دیگر افزایش داشته و به نرخ ۱۰۸۰ تومان رسید. این در حالی است که دلار دولتی برای مسافران تا سقف ۲۰۰۰ دلار ،کماکان ۱۰۴۵ تومان عرضه می‌شود. سکه طرح قدیم در روز گذشته با نرخ‌های متفاوتی در بازار ارائه شده است.

طی روزهای اخیر قیمت ۳۸۰ هزار تومان و ۳۸۵ هزار تومان برای سکه طرح قدیم در مناطق چهاراه استانبول و بازار بزرگ اعلام شده‌اند. باتوجه به این شرایط قیمت سکه طرح قدیم در ۱۰ روز اخیر این سکه بین ۷ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.نیم سکه و ربع سکه در این مدت روند افزایشی آرام تری را ثبت کرده و با ۲۵۰۰ تومان و ۱۵۰۰ تومان افزایش به ترتیب به نرخ‌های ۱۷۶هزار و ۵۰۰ تومان و ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان در روز گذشته به مشتریان فروخته شدند.

دلار ۱۰۸۰ تومان

در بازار ارز دلار آمریکا بار دیگر ۲ تومان گران شد و به نرخ ۱۰۸۰ تومان عرضه شد.طی ۸ روز گذشته قیمت دلار آمریکا از حد ۱۰۶۸ تومان به ۱۰۸۰ تومان رسیده که ۱۲ تومان گران شده است.قیمت یورو دیروز با افزایش ۳ تومانی قیمت مواجه شد و ۱۴۰۸ تومان عرضه شد.

قیمت طلا که به دلیل عید کریسمس وآغاز تعطیلات سال نو در بازارهای جهانی تا حد ۱۳۸۴ دلار بسته شده بود، غروب روز یکشنبه به وقت نیویورک در بازار طلای سیدنی (استرالیا) باز شد و در آغاز با تقریبا ۱۳ دلار کاهش تا حد ۱/۱۳۷۱ دلار در این بازار افت کرد.با شروع بازار هنگ کنگ قیمت طلا طی چند ساعت تا ۱۳۸۴ دلار بالا آمد.روز گذشته در آغاز بازار نیویورک قیمت طلا تا سطح ۱۳۸۲ دلار(تا ساعت تنظیم این خبر) تغییر کرد.

افزایش نرخ بهره در چین ارزش دلار آمریکا را در برابر یورو تقویت کرد. برابری یورو به دلار در زمان کاهش قیمت طلا به ۳۰۸۲/۱ رسید و دوباره تا ۳۱۶۴/۱ تقویت شد. چین برای دومین بار طی ۲ ماه اخیر نرخ بهره وام را بالا برد و به ۸۱/۵ درصد رساند.خبرها از احتمال افزایش آن تا ۵۶/۶ درصد حکایت دارد.کنترل قیمت کالاها و مقابله با تورم در راستای اتخاذ سیاست‌های انقباضی در این کشور مقامات را به فکر حفظ دارایی‌ها در بانک‌ها انداخته است.

بازارهای مالی جهان در یک هفته مابین عید کریسمس تا اول ژانویه از ثبات کاملی برخوردار نبوده و ارقام معاملات بعضا معادل زمان قبل از کریسمس رسمیت چندانی ندارد.