م.ر.بهنام رئوف
وب گردی یکی از آن کارهای روزمره و مورد علاقه کاربران همیشه آنلاین است، البته تنها راز موفقیت وب‌سایت‌های پربازدید بدون تردید محتوا و امکاناتی است که آن پایگاه‌ها را دربر گرفته و در اختیار کاربران قرار می دهد.

در حالی که تنها یک روز به آغاز سال جدید میلادی باقی مانده است، اما بر اساس آمار سایت آلکسا (alaxa.com) گوگل همچنان رتبه اول در بین پر بازدیدترین سایت های جهان در اختیار داشته و بعد از آن فیس‌بوک عنوان دومین سایت پر بازدید جهان را به خود اختصاص داده است. یوتیوب، پایگاه اشتراک‌گذاری ویدئوهای اینترنتی سومین سایت پربازدید جهان است و بعد از آن در جایگاه چهارم سایت یاهو قرار گرفته است. ویندوز لایو، بایدو، بلاگر، ویکی‌پدیا، کیو‌کیو و توییتر نیز رده‌های پنجم تا دهم پربازدیدترین سایت های جهان را در آخرین روزهای سال 2010 به خود اختصاص داده‌اند. دو سایت آمازون و ای بی نیز که در بخش خرده فروشی فعالیت دارند در اوج خریدهای کریسمس رده‌های سیزدهم و بیستم سایت‌های پربازدید را در اختیار دارند.
وب‌های برتر ایرانی اما همچنان از نظر کارآیی برای کاربران خود با نمونه‌های بین‌المللی تفاوت‌های بسیاری دارند. بر اساس آمار الکسا در ایران گوگل، یاهو و بلاگفا، کما فی‌السابق روی سکوی اول تا سوم ایستاده‌اند. دو سایت اول برای کاربران ایرانی بیشتر جنبه خدماتی همچون جست‌وجوی اطلاعات و ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی را داشته و بلاگفا نیز پربازدید‌ترین سرویس ارائه‌دهنده خدمات وبلاگی در ایران است.
رتبه چهارم سایت های پربازدید در ایران نیز در اختیار دیگر سرویس‌دهنده وبلاگی فارسی زبان‌ها یعنی میهن بلاگ است. سایت پیوندهای مفید ایرانی که در آن صدها تارنمای مفید ایرانی را برای انتخاب پیش روی کاربران قرار می‌دهد عنوان پنجمین سایت پربازدید ایرانی است. تابناک، پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار و تحلیل‌های داخلی در رده ششم، ویکی‌پدیا، پرشین بلاگ، کلوب و بلاگر نیز رده‌های هفتم تا دهم را در بین پر بازدید‌ترین‌های ایرانی به خود اختصاص داده اند.
آنچه مسلم است سرویس‌دهنده‌های وبلاگی در ایران طرفداران زیادی دارند. وبگذر، بلاگ اسکای، پرشین گیگ و ورد پرس، به عنوان دیگر ارائه‌دهندگان خدمات و ابزارهای وبگردی در ایران به ترتیب رتبه‌های دوازدهم، سیزدهم، هفدهم و هجدهم پربازدیدهای ایرانی هستند.
در بین خبرگزاری های رسمی، خبرگزاری فارس، پانزدهمین سایت پربازدید است. سایت سازمان سنجش آموزش کشور که آخرین نتایج کنکورهای سراسری، اطلاعیه‌ها و آزمون‌ها را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد بیست‌وششمین سایت پربازدید ایرانی است.
سامانه رفاهی به آدرس refahi.ir که این روزها و به بهانه اعمال قانون هدفمند شدن رایانه‌ها بیشتر مورد مراجعه مخاطبان ایرانی است، جایگاه سی و دوم را در بین سایت‌های پربازدید دارد.
سایت‌های بانک‌های ملی و ملت نیز بالاتر از سایر رقبای خود و در جایگاه‌های سی و پنجم و سی و ششم سایت‌های پربازدید ایرانی قرار دارند. در بین اپراتورهای تلفن همراه سایت ایرانسل رتبه شصت و نهم را در اختیار داشته که به نظر می‌رسد کسب این رتبه برای این اپراتور به دلیل ارائه خدمات ارزش‌افزوده بیشتر نسبت به رقیب کهنه کارش؛ یعنی همراه اول باشد.
نکته جالب در این بین آن است که سایت پر مشترک‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور اصلا در بین صد سایت پربازدید ایرانی جایگاهی نداشته که این امر نشان‌دهنده ضعف این اپراتور در بخش ارائه خدمات ارزش ‌افزوده است.