احسان حاجی
این اندیکاتور توسط گرالدپل معرفی شد. چیزی که این اندیکاتور را مهم کرده است ترکیب برخی از اسیلاتورها با تفسی عبور یک میانگین متحرک دوگانه است.

آنچه که در صفحه مانیتور دیده می‌شود عملا دو خط است ولی در حقیقت در محاسبات از سه خط استفاده شده است.
خط سریعتر که در واقع همان MACD است، اختلاف بین دو میانگین متحرک، نمایی صاف‌تر حاصل از قیمت‌های بسته شدن است که معمولا ۱۲ یا ۱۶ روزه است. خط کندتر که خط اخطار نامیده می‌شود، معمولا یک میانگین صاف شده نمایی است با دوره ۹ روزه. اخطارهای خرید و فروش در زمان تقاطع این دو خط صادر می‌شوند. عبور رو به بالای خط MACD سریعتر از خط کندتر، اخطار خرید تلقی شده و عبور رو به پایین خط سریعتر از خط کندتر اخطار فروش محسوب می‌شود.
زمانی که این خطوط تا حد زیادی در بالای خط صفر قرار می‌گیرند شرایط خرید هیجانی محسوب می‌شود و بالعکس. عبور رو به بالا و رو به پایین از خط صفر راه دیگری برای دریافت اخطارهای خرید و فروش است.
از دیگر استفاده‌هایی که از این اندیکاتور می‌شود و در آینده مفصل راجع به آن بحث خواهد شد مساله مربوط به واگرایی‌ها است. واگرایی بین روند خطوط MACD و خط قیمت پدید می‌آید. واگرایی منفی یا کاهشی زمانی است که خطوط MACD کاملا در بالای خط صفر قرار دارند و زمانی که قیمت به روند افزایشی ادامه می‌دهد شروع به کاهش می‌کند. واگرایی مثبت یا افزایشی زمانی است که خطوط MACD کاملا در پایین خط صفر قرار دارند و زودتر از قیمت شروع به افزایش می‌کند.
هیستوگرام MACD
هیستوگرام MACD شامل میله‌های عمودی است که از اختلاف بین خطوط MACD به‌دست می‌آید. هیستوگرام خط صفر مخصوص به خود را دارد. زمانی که خطوط MACD در تراز مثبت هستند هیستوگرام در بالای خط صفر قرار می‌گیرد و بالعکس.
ارزش واقعی هیستوگرام زمانی مشخص می‌شود که فاصله بین دو خط در حال بازتر یا بسته شدن است. زمانی که هیستوگرام در بالای خط صفر خودش قرار می‌گیرد، اما شروع به کاهش به سمت پایین می‌کند، روند صعودی در حال تضعیف است، بر عکس زمانی که هیستوگرام در زیر خط صفر قرار دارد و شروع به بالارفتن به سمت خط صفر می‌کند، روند نزولی در حال از دست دادن پتانسیلش است. اخطار خرید و فروش زمانی صادر می‌شود که هیستوگرام از خط صفر خودش عبور کند و هر چرخش در هیستوگرام اخطار زود هنگامی درباره تضعیف روند موجود است. چرخش هیستوگرام به سمت زیر خط صفر همواره زودتر از اخطارهای عبوری اتفاق می‌افتد، اما خطرناک‌ترین کار این است که از چرخش‌های هیستوگرام به عنوان بهانه‌ای برای انجام معامله بر خلاف جهت روند موجود استفاده شود.
www.irfx.ir