سحر نمایشی‌- این روزها در مورد تاثیر طرح هدفمندی یارانه‌ها در صنعت خودرو اظهار نظرهای زیادی از سوی کارشناسان می‌شود اما از تاثیر این قانون بر صنعت قطعه‌سازی کمتر صحبت به میان می‌آید. این در شرایطی است که قانون هدفمندی یارانه‌ها بخش انرژی را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و از دید کارشناسان‌، مهم‌ترین چالش صنعت قطعه‌سازی نیز همین بحث انرژی است. اگرچه خودروسازی به خودی خود چندان انرژی بر نبوده و قانون یارانه‌ها تاثیر آنچنانی بر این صنعت ندارد‌، اما قطعه‌سازی به عنوان صنعتی پایه‌، از یک سو و زیر مجموعه‌های صنعت خودرو نیز از سوی دیگر‌، تحت تاثیر مستقیم اجرای این قانون قرار دارند.

به عبارت بهتر‌، به طور طبیعی بخش‌هایی که انرژی بری زیادی دارند، تاثیرپذیری بیشتری نیز از قانون یارانه‌ها خواهند داشت. در این بین می‌توان به صنایعی مانند ریخته‌گری‌، فولاد و آلومینیوم اشاره کرد. به اعتقاد کارشناسان‌، حال که قانون یارانه‌ها به اجرا درآمده‌، قیمت فولاد و انواع محصولات پتروشیمی به عنوان مواد اولیه اصلی خودرو‌، رشد خواهد کرد و این موضوع به گرانی خودروهای داخلی خواهد انجامید.

کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو انرژی زیادی مصرف نمی‌کند اما به هر حال ۸۷ درصد از قیمت یک خودرو به قطعات آن وابسته است و قیمت قطعات نیز تاثیر‌پذیری زیادی از حذف تدریجی یارانه‌ها خواهد داشت. البته با وجود این گمانه‌زنی‌ها‌، دبیر انجمن قطعه‌سازان معتقد است که میزان تاثیر این قانون بر صنعت قطعه‌سازی حدود هشت درصد خواهد بود.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به این مطلب می‌گوید: با توجه به فرضیات مختلف و اطلاعاتی که با توجه به تاثیر قیمت سوخت و حمل و نقل استخراج شده می‌توان پیش‌بینی کرد که صنعت قطعه‌سازی حدود ۸ درصد از طرح هدفمندی یارانه‌ها تاثیرپذیری خواهد داشت که البته این عدد،‌ حالت پیش فرض دارد و ممکن است پایین‌تر یا بالاتر نیز برود .وی همچنین تاکید می‌کند که برای جلوگیری از تبعات اجرای قانون یارانه‌ها‌، باید سایر بخش‌های اقتصادی را نیز اصلاح کرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌افزاید: برای رسیدن به ثبات تولید باید نرخ ارز واقعی شود تا تولید مقرون به صرفه باشد.وی ادامه می دهد: انجمن قطعه سازان تاثیر‌پذیری این قانون را به وزارت صنایع منعکس کرده که البته این وزارتخانه قطعه‌سازان را جزو صنایعی که تاثیر می‌پذیرند‌، قرار نداده و ما جزو بسته حمایتی وزارت صنایع نیستیم.

صنایع باید نوسازی شوند

نجفی منش در ادامه عنوان می‌کند که فرسودگی ماشین‌آلات هزینه تولید را افزایش می‌دهد به همین دلیل بعضی از صنایع احتیاج به نوسازی و بازسازی دارند این کار نیز احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و همین باعث می‌شود که قیمت تمام شده در صنعت کاهش پیدا کند.وی تصریح کرد که عدم توانایی در نوسازی ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی یکی دیگر از مشکلات صنعت گران در خصوص هدر رفتن انرژی است. به نحوی که اگر در این مورد نوسازی انجام نشود، مصرف انرژی را نمی‌توان کاهش داد.

مشکلات قطعه‌سازان

نجفی منش در ادامه به مشکلات قطعه سازان اشاره کرده و می‌گوید: مشکلات قطعه‌سازان، دو جنبه دارد‌ که یکی درونی است و دیگری بیرونی. وی می‌افزاید: مشکل درونی به وضعیت مالی آنها بر می‌گردد‌، به نحوی که قطعه‌سازان برای وصول به موقع مطالبات خود از خودروسازان‌، همواره دچار مشکل هستند.

نجفی منش جنبه دیگر مشکلات را بیرونی دانسته و می گوید: تحریم‌های بیرونی به اندازه تحریم‌های درونی مثلا تحریم‌هایی که بانک‌ها روی بخش صنعت اعمال می‌کنند، اثر ندارند.وی تصریح می کند: درخواست ما از دولت این است که قوانین بانکی را برای قطعه‌سازان تسهیل کند.دبیر انجمن قطعه سازان ادامه می دهد: مساله دیگر، ثبات نرخ ارز است که باعث می‌شود واردات همه محصولات از جمله قطعه‌های خودرو و خود خودرو، ارزان‌تر از تولید داخلی تمام شود.

تغییر منطقی قیمت‌ها

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین در مورد تغییرات قیمتی حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها نیز می‌گوید: تغییرات منطقی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر قیمت قطعات اعمال می‌شود.

نجفی‌منش در مورد احتمال افزایش یا کاهش قیمت خودرو در آینده نیز تاکید می کند: تغییرات قیمت ، افزایشی خواهد بود، اما قطعا افزایش قیمت‌ها بلافاصله صورت نخواهد گرفت.

نجفی‌منش در مورد راهکارهای بهبود شرایط قطعه‌سازان بعد از هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: قرار بوده که ۳۰ درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای به صنعت برگردانده شود. در همین رابطه ما پیشنهاد می‌کنیم که همه یا بخشی از این ۳۰ درصد در اختیار بانک‌های مرتبط با صنعت قرار گیرد تا به صورت وام‌های کم‌بهره یا بدون بهره در اختیار صنایع قرار گیرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بین پنج تا ۱۵ درصد از قیمت تمام شده محصولات صنعتی مربوط به هزینه‌های بهره بانکی است، ادامه داد: اگر وام‌های بدون‌بهره یا کم‌بهره پرداخت شود، می‌تواند به خنثی شدن افزایش قیمت ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بینجامد و حتی ممکن است قیمت را کاهش دهد.