38 درصد کاهش در مصرف گازوئیل

رییس‌جمهور از کاهش ۳۸ درصدی مصرف گازوئیل پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد که دیروز در اجتماع مردم استان البرز سخن می‌گفت، ضمن تشکر از مردم به دلیل همراهی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که طی ۱۰-۱۲ روز گذشته پس از اجرای این قانون، فقط در بخش گازوئیل ۳۸ درصد کاهش مصرف را شاهد بوده‌ایم. به گزارش ایسنا وی ادامه داد: و من در این راستا صمیمانه از همه ملت‌ ایران تشکر می‌کنم و دست ملت ایران را می بوسم. در بخش گاز، بنزین و... ما شاهد این موضوع بوده‌ایم؛ البته تازه این طرح هنوز کامل اجرا نشده است و مردم روی غلتک صرفه‌جویی و مراعات نیفتاده‌اند.

وی اظهار داشت: با افتخار به دنیا اعلام می‌کنم که ملت ایران در همراهی با این طرح، زیباترین همدلی، همراهی، اعتماد و آگاهی را رقم زد. رییس‌جمهور خطاب به ملت ایران گفت: شما بالاترین درجه آگاهی را از خود نشان دادید.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور ادامه داد: همه می‌دانند که اگر ملت ایران فقط و فقط از انرژی خدادادی که در کشور وجود دارد، به درستی و عالمانه استفاده کند، ظرف پنج الی شش سال ملت ایران بر بام پیشرفت جهان خواهد نشست و در سرتاسر ایران فقر و عقب‌ماندگی و بیکاری پیدا نخواهد شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: این همدلی که مردم در اجرای این طرح نشان داده‌اند، موجب افتخار است و در سفری که به ترکیه داشته‌ام، یکی از روسای جمهور به من گفت که ما لحظه‌ای اخبار ایران را دنبال می‌کنیم و رفتار ملت ایران در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عالی بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: ان‌شاءالله با کمک ملت ایران و با کمک شما مردم این طرح را با آرامش، همبستگی و بقا جلو می بریم و منابعی که آزاد می‌شود در خدمت آبادانی، پیشرفت و رفاه ملت ایران قرار می‌گیرد.

کاهش همزمان قاچاق سوخت و پوشاک

البته رییس‌جمهور در شرایطی از کاهش ۳۸ درصدی مصرف گازوئیل خبر داده است که مقامات اقتصادی نیز دلایلی برای این کاهش مصرف اعلام کرده‌اند از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح نتایج ۹ روزه حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، از کاهش قاچاق سوخت و پوشاک طی این مدت خبر داده است.

به گزارش مهر، شمس‌الدین حسینی، در جمع خبرنگاران در خصوص نتایج حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور گفت: با اجرای طرح شاهد کاهش مصرف هستیم که نمونه بارز آن را می‌توان در آمارهای ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور مشاهده کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز زود است که اثرات پایداری تغییر مصرف مردم اعلام شود، عنوان کرد: اصلاح نسبی قیمت حامل‌های انرژی باعث کاهش قاچاق سوخت از جمله نفت، بنزین و گازوئیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق سوخت در حال از بین رفتن است، افزود: در گذشته سهمیه‌بندی بنزین فقط از طریق کارت هوشمند سوخت انجام می‌شد، اما در حال حاضر برای مصرف گازوئیل نیز، کارت هوشمند صادر شده است. حسینی در ادامه تشریح نتایج حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد کشور به جز کاهش قاچاق سوخت از کشور، کاهش قاچاق پوشاک به کشور در هفته گذشته و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را از دیگر نتایج آن عنوان کرد.وی با اشاره به دو سر قاچاق گفت: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قاچاق سوخت ارزان با نرخ یارانه‌ای به خارج از کشور و از سوی دیگر قاچاق پوشاک به داخل کشور کاهش یافته است و به عبارت دیگر، جریان قاچاق کالا به داخل به جریان مجاری قانونی تبدیل شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه مردم از اجرای طرح حمایت کردند، با اشاره به اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی در کشور، بر مصرف بهینه حامل‌های انرژی، آب، برق، نان و غیره تاکید کرد. وی از برنامه دولت برای پیاده‌سازی برنامه بلندمدت تامین اجتماعی در کشور خبرداد و مهم‌ترین دستاورد هدفمندی یارانه‌ها را اطمینان متقابل دولت و مردم که دستاوردهای اقتصادی و مالی به همراه دارد، عنوان کرد.حسینی در مورد اینکه چند درصد از مردم یارانه‌های نقدی را از حساب‌های خود برداشت کرده‌اند، گفت: آمارها، همان آمار قبلی است، اما باید توجه کرد که این یارانه پول مردم است.

گزارش رویانیان درباره مصرف بنزین و گازوئیل

در همین حال رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت نیز از کاهش ۲۰ درصدی مصرف گازوئیل و ۱۱ درصدی بنزین در ۹ روز نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: میزان افزایش کرایه تاکسی‌ها و آژانس‌ها محاسبه شده و درصد افزایش آن براساس کلان شهرها، غیر کلان شهرها و تهران به فرمانداران ابلاغ شده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، رویانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه ۱۰۲ برنامه از امسال تا سال ۹۳ اجرا و حمل‌ونقل کشور متحول می‌شود، افزود: این ستاد کاهش ۳۰ درصدی مصرف گازوئیل را پیش‌بینی کرده است. وی به ضرورت بهینه‌سازی مصرف در بخش حمل و نقل اشاره کرد و گفت: روزانه بیش از ۵۴ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۲ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شد. رویانیان افزود: اگر سهمیه‌بندی بنزین اعمال نمی‌شد، اکنون باید بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کردیم. وی گفت: روزی که بنزین سهمیه‌بندی شد ۷۵ میلیون لیتر مصرف داشتیم و از آن روز تا کنون بیش از شش میلیون خودرو و موتور سیکلت اضافه شده؛ اما مصرف کاهش یافته است.