دنیای اقتصاد- شاخص بورس اوراق بهادار در دومین ماه از فصل زمستان و پس از گذشت ۱۱ روز از ثبت رکورد ۲۱ هزار واحدی، دیروز قله ۲۲ هزار واحد را فتح کرد. افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید و فروش سهام، ورود سرمایه‌گذاران جدید و ثبت رکوردهای بی‌سابقه در سال‌جاری باعث شد تا شاخص کل از ۱۲ هزار و ۵۳۷ واحد در ابتدای سال‌جاری به ۲۲ هزار واحد در روز گذشته برسد و ۹ هزار و ۴۶۳ واحد رشد را به ثبت برساند. در همین حال شاخص کل طی سال‌جاری برای عبور از خط‌های مقاومت خود، با ۹ رکوردشکنی مواجه بوده است. در همین مدت میانگین بازدهی بورس تهران برای سرمایه‌گذاران رقم ۵/۷۵ درصد را به همراه داشته است. در آغاز ۴۴ سالگی ثبت شد

نهمین رکوردشکنی شاخص بورس در سال ۸۹

انتظار فعالان برای کاهش کارمزدها

گروه بورس - زهرا مجتهد: شاخص بورس اوراق بهادار در دومین ماه از فصل زمستان و پس از گذشت ۱۱ روز از ثبت رکورد ۲۱ هزار واحدی، دیروز قله ۲۲ هزار واحد را فتح کرد.

به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران بازار سهام در پایان معاملات دیروز شاهد به ثبت رسیدن رقم ۲۲ هزار واحد برای شاخص کل بودند. این در حالی است که طی معاملات روز گذشته شاخص کل ۲۲ هزار و ۱۴ واحد را نیز لمس کرد، امری که انتظار می‌رفت برای شاخص کل با توجه به یکه‌تازی بورس در میان سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، طلا و ... رخ دهد. پیش از این کارشناسان بازار بر این عقیده بودند که تقارن تاریخی ۲۲ بهمن‌ماه و رشد شاخص کل تا مرز ۲۲ هزار واحد به واقعیت بپیوندد و دیروز با افزایش ۵/۷۱ واحدی شاخص، این امر به تحقق رسید.

تجربه شاخص ۲۲ هزار واحدی همچنان مساله حبابی شدن قیمت‌ها را در اذهان عمومی ترسیم می‌کند، اما با اتخاذ سیاست‌های دولت درخصوص سایر بازارها، رخداد چنین پدیده‌ای می‌تواند همچنان کمرنگ‌ تلقی شود. از آنجایی که مسیر ورود پول به بازارهای مسکن، طلا، ارز و ... تا حدی تحت‌کنترل است و عایدی قابل‌ملاحظه‌ای را برای سرمایه‌گذاران در این بازارها به همراه ندارد، بنابراین بورس می‌تواند تنها مجرای امن برای جذب نقدینگی‌ها و سرمایه‌گذاری افراد باشد. افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید و فروش سهام، ورود سرمایه‌گذاران جدید و ثبت رکوردهای بی‌سابقه در سال‌جاری باعث شد تا شاخص کل از ۱۲ هزار و ۵۳۷ واحد در ابتدای سال‌جاری به ۲۲ هزار واحد در روز گذشته برسد و به رشد ۹ هزار و ۴۶۳ واحدی دست یابد. در همین حال شاخص کل طی سال‌جاری برای عبور از خط‌های مقاومت خود، با ۹ رکوردشکنی مواجه بوده است. در همین مدت میانگین بازدهی بورس تهران برای سرمایه‌گذاران رقم ۵/۷۵ درصد را به همراه داشته است. شاخص کل از آخرین رکورد ثبت‌شده، برای رسیدن به مرز ۲۲ هزار واحد تنها ۱۱ روز ایستادگی کرد. این در حالی است که آخرین رکورد شاخص کل به کمک سهام معدنی و خودروسازان صورت گرفت، ولی روز گذشته سهام بانک‌های پارسیان و صادرات بودند که شاخص را به بالای مرز ۲۲ هزار واحد کشاندند. «شپنا»، «وغدیر»، «فملی» و «وبملت» دیگر سهامی بودند که کفه ترازوی شاخص را برای وزن‌گیری بیشتر یاری رساندند.

بورس تهران امسال یک روز پس از سالگرد تولد خود (۱۵ بهمن‌ماه سال‌جاری) رشد ۷۴/۳۵۲ واحدی را تجربه کرد و به ۲۱ هزار و ۸۱۰ واحد رسید. از آن روز تحت‌تاثیر فشار نقدینگی در بازار و رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی وارد مسیر جدیدتری شد. بورس تهران چهل و چهار سالگی خود را در حالی جشن می‌گیرد که در نخستین روزهای تولد، تجربه ۲۲ هزار واحد را به عنوان هدیه گرفت.

طی دستیابی بورس تهران به بازدهی بالای ۷۵ درصدی در سال جاری، ارزش بازار سهام به ۱۰۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان (معادل ۹۵ میلیارد دلار) رسید.اکنون جذابیت بازار سهام با کاهش کارمزدها نیز بیشتر خواهد شد. اگرچه به گفته رییس سازمان بورس کارمزد کارگزاران کاهش نمی‌یابد، اما این موضوع در شورای‌عالی بورس به بحث گذاشته می‌شود.

اگر در کارمزد کارگزاران تجدیدنظری صورت گیرد، جذابیت معامله در بازار سهام نیز افزایش می‌یابد.

وزیر اقتصاد: کارمزدها را کاهش دهیم

کاهش کارمزدها در شرایطی مطرح می‌شود که در چهارمین نمایشگاه بازار سرمایه، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی به کاهش کارمزدها در بازار سهام اشاره کرد. پس از آن پورابراهیمی عضو شورای‌عالی بورس اوراق بهادار درخصوص گفته وزیر به خبرنگار ما گفت: اگرچه کارمزد کارگزاران در داخل کشور نسبت به سایر کشورها از رقم بالاتری برخوردار است، اما باید به این موضوع نیز دقت کرد که حجم معاملات بورس ما هم قابل‌مقایسه با سایر کشورها نیست.

وی معتقد است که کارگزاران باید انگیزه اقتصادی برای ادامه فعالیت داشته باشند. اگر نهادهای فعال بازار سرمایه سودآور نباشند، کارمزد سازمان بورس نیز به شدت‌ کاهش می‌یابد. پورابراهیمی با اشاره به مطلب که فعلا بازار در جایگاهی نیست که بتواند زیر بار چنین اقدامی دوام آورد، تصریح کرد: توجه به توسعه کیفی صنعت کارگزاری از رتبه‌بندی آنها طی سال‌های گذشته قابل‌ملاحظه است و با این روند دیدیم که بسیاری از کارگزاری‌هایی که از توانایی لازم در بازار برخوردار نبودند، کناره‌گیری کردند.

وی افزود: حتی اگر در نهایت شورا رای به کاهش کارمزد کارگزاران دهد، به نظر من در آینده‌ای نزدیک عملی نخواهد شد. در همین حال روح‌الله میرصانعی دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، ضمن تایید سخنان پورابراهیمی در زمینه بالا بودن کارمزد کارگزاران نسبت به سایر کشورها، گفت: صنعت کارگزاری نیاز به کمک دارد و با توجه به اینکه از حاشیه سود پایین برخوردار است، فعلا کاهش کارمزدها توجیهی ندارد.وی درخصوص راه‌اندازی معاملات آنلاین یادآور شد که برخی بر این عقیده‌اند که با وجود معاملات آنلاین، دیگر کارمزدها باید کمتر شود، اما نباید سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها را از بابت نرم‌افزار، پرسنل و تجهیزات نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: حضور کارگزاران اگرچه در معاملات آنلاین کم‌رنگ شد، اما از تعهدات آنها به هیچ وجه کاسته نشده است.

کارمزد کارگزاران کاهش نمی‌یابد

در همین رابطه دکتر صالح‌آبادی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فارس گفته بود که تنها کارمزد سازمان، بورس کالا، بورس، فرابورس و سپرده‌گذاری مرکزی با کاهش ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد. وی تاکید کرده بود که کارمزد کارگزاران کاهش نمی‌یابد.

مطالب بیشتر را در صفحه بورس شرکت‌ها (۱۷) بخوانید.