ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه گمرکات استان گیلان به عنوان مکانیزه ترین گمرک در بین گمرکات کشور شناخته شده است گفت: راه اندازی سیستم تحت وب در اداره کل گمرک بندر انزلی از دیگر اقدامات موثر این گمرک است. محمد بهبود آهنی افزود: سیستم ارزش تحت وب، برای ارزش گذاری کالاهای مربوط به گمرک است که به میمنت فرا ررسیدن دهه مبارک فجر در گمرک انزلی راه اندازی شد، در این طرح ارزش گذاری کالاها بر اساس تعرفه های ارایه شده از سوی گمرک با همکاری یک شرکت خصوصی انجام شده و در اختیار گمرکات کشور قرار خواهد گرفت.

پیش از این ارزش گذاری کالاها بر اساس سیستم DOS انجام می شد که قدیمی و بسیار محدود بود، اما با استفاده از این طرح ارزش گذاری کالاها تحت وب انجام خواهد شد و دیگر با محدودیت های سابق روبه رو نخواهیم بود.

وی به دستاورد سومین سفر رییس جمهور محترم به استان گیلان اشاره نمود و افزود: جمعاً سه طرح برای گمرکات استان گیلان به تصویب رسید که شامل:

بهسازی و مرمت محوطه اداره کل گمرک آستارا با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال

احداث ،تجهیز و راه اندازی مرکز آموزش بین المللی شمال کشور(۱۳ میلیارد ریال)

تعمیر، بازسازی و تجهیز ساختمانهای اداری گمرکات استان گیلان (سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال)

آهنی به تقویت همکاریهای گمرکی بین دو کشور ایران و روسیه (آستاراخان و گیلان) (برگزاری دو نشست در ایران و یک نشست در آستاراخان) تأکید نمود و خاطر نشان کرد: تلاش برای راه اندازی پنجره واحد تجاری و تلاش برای الکترونیکی کردن کلیه رویه های گمرکی از جمله اقداماتی است که صورت گرفته و شایان ذکر است در این رابطه گمرکات استان جایگاه ویژه ای در کشور دارد. (با توجه به اینکه گمرکات گیلان بعنوان مکانیزه‌ترین گمرک در بین گمرکات کشور شناخته شده است)

ناظر گمرکات گیلان برنامه های فناوری اطلاعات گمرکات استان گیلان در سال ۱۳۸۹ را اینچنین بیان کرد:

۱. راه اندازی سامانه کنترل دربهای گمرکی در گمرک انزلی - CGCS

۲. اجرای آسیکودای جهانی در گمرک انزلی و آستارا

۳. اجرای سامانه ضمانتنامه های بانکی در گمرک انزلی

۴. اتصال الکترونیکی اتوماسیون اداری (دبیرخانه) اداره کل گمرک انزلی با اداره کل بنادر و دریانوردی

۵. اتصال شبکه اداره کل گمرک انزلی با گمرک امانات پستی انزلی

۶. اجرای سیستم بازبینی تحت وب گمرک انزلی

۷. اجرای سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض گمرکی

۸. اجرای آزمایشی سامانه ارزش تحت وب.

وی با اشاره به اینکه البته گمرکات گیلان باز هم به دستاوردهای فوق قانع نبوده بلکه برای تحقق اهداف گسترده تر برنامه های دیگری دارد، در این رابطه ادامه داد ،برنامه های در دست اقدام تا پایان سال عبارتند از:

۱. راه اندازی سامانه کنترل دربهای گمرک در گمرک حسن رود و آستارا

۲. اجرای سیستم جامع اداری و مالی در گمرک انزلی و آستارا

۳. اجرای طرح بیجک الکترونیکی در گمرک انزلی

۴. اجرای سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه در گمرک انزلی

۵. اتصال شبکه گمرک آستارا، فرودگاه و امانات پستی رشت به اداره کل گمرک انزلی

۶. اجرای سامانه مسافری در گمرک آستارا.

آهنی به برنامه های ستاد نظارت گمرکات گیلان که طرح‌هایی برای آینده پیش بینی شده اشاره نمود که تحقق این طرح ها موجب ارتقای دو چندان امور گمرکی در گیلان می‌شود. وی همچنین موارد زیر را نیز یادآور شد:

خرید دستگاه X-ray تجاری با مبلغی بالغ بر ۶ تا ۸ میلیارد تومان برای هر دستگاه

خرید دستگاه X-ray مسافری در آستارا و فرودگاه رشت

راه اندازی شبکه رایانه ای در گمرک فرودگاه

استقرار سگ‌های کاشف مواد مخدر در گمرک انزلی و فرودگاه رشت

تلاش برای اجرایی نمودن پنجره واحد تجاری.

سخنگوی سابق گمرک ایران گمرکات گیلان را در قیاس با سایر گمرکات کشور علی رغم اینکه پایلوت اهداف گمرک جمهوری اسلامی ایران است اما در جایگاه مناسبی ارزیابی کرد و گفت:

رتبه اول در صادرات چمدانی (۴۵ تا ۵۲ درصد کل کشور)

رتبه اول در ترانزیت سوخت

رتبه دهم در صادرات (۲ تا ۵ درصد صادرات کل گمرکات کشور)

رتبه سوم در واردات

رتبه پنجم در مبدأ ترانزیت

رتبه سوم در مقصد ترانزیت.

مدیر کل گمرک انزلی به مشکلاتی که در گمرکات گیلان مشهود است و با مرتفع نمودن آن در راستا ی تحقق چشم انداز نظام گام گمرک مستحکم تر خواهد بود اشاره نمود و اضافه کرد: اهم مسائل و مشکلات در گمرکات استان گیلان عبارتند از :

قوانین نارسا، غیر شفاف و قابل تفسیر شخصی که مستلزم تغییر قوانین و متناسب ساختن آن با شرایط اقتصادی کشور می‌باشد. در همین راستا تصویب قانون جدید امور گمرکی در مجلس شورای اسلامی می تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد.

تغییر قانون مقررات صادرات و واردات در بسیاری از رویه ها کاهش مأخذ برخی از کالاها که باعث قاچاق این قبیل کالاها و عدم نظارت گمرک می گردد، از دیگر مشکلات است که در بخش مسافری و تجارت چمدانی مستلزم تغییر اساسی می باشد.

تعدد و بعضاً تناقض در بخشنامه‌ها مشکلاتی را ایجاد نموده و باعث تداخل وظایف برخی از سازمان‌ها، همانند سازمان پایانه‌ها، بنادر و منطقه آزاد می‌شود که جای بررسی و تجدید نظر دارد.

کمبود بودجه گمرکات و عدم تناسب آن با توجه به حجم فعالیت‌ها و افزایش ظرفیت‌های تجاری که کاملاً محسوس و تأثیرگذار می‌باشد، مطمئناً سلامت اداری و حفظ انگیزه نیروی انسانی مستلزم سیاستهای تشویقی مناسب می باشد که در این خصوص، با توجه به کمبود اعتبارات امکان افزایش فعالیت و تجهیزات الزامی مورد نیاز از قبیل ارزیابی های غیر محسوس، ملزومات اداری و ... وجود نخواهد داشت.

عدم تبین صحیح و دقیق وظایف و رسالت خطیر گمرک نزد مسئولین محترم، می باشد.