گروه بورس کالا - هفته گذشته قیمت بیلت و محصولات نهایی فولاد در بازارهای جهانی با افت همراه شد که‌این فرآیند با رکود حاصل از سردرگمی ‌که در بازار‌ایران گسترش یافته است همزمان شد‌، اما... تفاوت شرایط بازارهای جهانی و داخلی در‌این است که امکان پیش‌بینی‌ آینده برای معامله گران‌ایرانی بسیار سخت شده است، به طوری که به‌رغم موج‌های افزایشی موقت در طول هفته‌، اظهاراتی که برخی مسوولان از افت قیمت‌ها در سال‌ آینده مطرح می‌کنند، مجددا با نزول و بازگشت نرخ‌ها همراه می‌شود. در گزارش سایت مرکز خدمات فولاد‌ایران‌ به بررسی بازارها پرداخته که آن را در ادامه می‌خوانید‌.

مشروح قیمت بیلت در سراشیبی

قیمت بیلت هفته قبل رو به تنزل بود. عرضه‌کنندگان ترکیه قیمت بیلت را ۱۰ دلار پایین آوردند و به نظر می‌رسد‌این روند را برای هفته‌های بعد ادامه دهند. روس‌ها هم قیمت بیلت را ۱۰ دلار هر تن کاهش دادند، به‌رغم آنکه تقاضایی ندارند، ولی کارخانه‌ها اظهار می‌دارند که امکان تخفیف بیشتر برایشان مقدور نیست.

بیلت فوب بنادر دریای سیاه تا ۶۱۰ دلار هر تن هم عرضه شده است، اما خریدارها دنبال قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن هستند. در بورس لندن بیلت نقدی ۱۵ دلار بالا رفت و ۵۴۲ دلار در هر تن معامله شد. در خاوردور، کره‌ای‌ها بیلت را ۶۴۰ دلار و مالزیایی‌ها ۶۷۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد دادند که نسبت به هفته قبل تا ۲۰ دلار پایین آمده است. بیلت روسیه تحویل خاوردور هم ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شد، ولی خریدارها با احتیاط عمل می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بیلت، منطقه خاورمیانه است که تقاضای ‌این منطقه به علت مسائل سیاسی به شدت لطمه دیده و به نظر می‌رسد تنها کاهش تولید می‌تواند به جلوگیری از سقوط قیمت کمک کند.

ولی در صورت کاهش تولید، تنزل قیمت قراضه بیشتر خواهد شد که عملا باعث پایین آمدن قیمت بیلت می‌شود.

بیلت در‌ ایران به کف رسید

قیمت بیلت در هفته گذشته باز هم کاهش یافت، ولی به نظر می‌رسد که به کف خود رسیده باشد، اینکه‌ آیا قیمت بالا خواهد رفت سوالی است که باید برای آن انتظار کشید. اکثر کارخانه‌ها تنها ۲ هفته کاری تا نوروز پیش رو دارند و به همین دلیل سعی می‌کنند تولید خود را به حداقل برسانند. از سوی دیگر خرید مقاطع به شدت کاهش یافته است، چون تجار‌ آینده بازار را نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. ثبات قیمت در بورس از یک سو و اظهارات بعضی مسوولان برای کاهش قیمت‌ها در سال‌ آینده باعث توقف همه تحلیل‌های اقتصادی شده است. در بهمن ماه نزدیک به ۴۱۰ هزار تن بیلت وارد کشور شد که با واردات دو ماه قبل حجم کل واردات از مرز ۲ میلیون تن خواهد گذشت.‌ این واردات در حالی صورت می‌گیرد که مصرف به حداقل خود رسیده است، بنابراین احتمال افزایش قیمت تا اوایل سال‌ آینده بسیار دور از ذهن است. بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی ۶۵۰ تومان و در بندر امام خمینی ۶۲۰ تومان معامله شد که نسبت به هفته قبل ۱۵ تومان هر کیلو کاهش نشان می‌دهد، بیلت محصول سی‌ای اس تحویل انزلی هم ۶۵۰ دلار هر تن عرضه شده، ولی خریدار نیست.

میلگرد در خلیج فارس ۲۰ دلار افت کرد

به دنبال بیلت، مقاطع هم هفته رو به تنزلی را دنبال کرد. در خلیج فارس قیمت میلگرد تا ۲۰ دلار هر تن پایین آمد ترک‌ها قیمت میلگرد را ۱۵ دلار کمتر در قیمت ۶۷۰ دلار هر تن سی اف آر دبی عرضه کردند، ولی خریداری نیست. در شمال آفریقا قیمت میلگرد تا ۴۰ دلار هر تن افت کرده است و به ۷۱۰ دلار هر تن سی اف آر از اروپا و ترکیه رسیده، ولی خریداری نیست. در اروپا قیمت مقاطع ۱۰ تا ۱۵ دلار کاهش یافت، در آمریکا قیمت مقاطع تغییر نکرد، ولی همه انتظار دارند در هفته‌های‌ آینده با پایین آمدن قیمت قراضه، قیمت مقاطع هم پایین بیاید. خاوردور از نقاطی بود که بازار مقاطع آن روند صعودی داشت. در ژاپن قیمت تیر بال پهن افزایش یافت. در چین قیمت میلگرد ۱۰ دلار و بعضی از اقلام تیرآهن ۲۰ دلار هر تن افزایش یافت‌ این در حالی است که روس‌ها به‌رغم کاهش تقاضا سعی می‌کنند قیمت‌های خود را حفظ کنند با‌ این حال هفته گذشته بعضی کارخانه‌های سی‌ای اس قیمت را ۲۰ دلار کاهش دادند و به ۶۵۰ دلار هر تن فوب رسانده‌اند.

تجارت کم سود فولاد در‌ ایران

روند نزولی قیمت مقاطع در‌ایران هفته قبل هم ادامه یافت. مهم‌ترین علت افت قیمت، کاهش حجم معاملات و ادامه روحیه ناامیدی نسبت به‌ آینده بازار است. به‌رغم آنکه روزهای اول هفته قیمت‌ها کمی ‌بالا رفت، ولی از روز سه شنبه دوباره قیمت‌ها روند نزولی گرفت. سرمایه‌های موجود در تجارت فولاد بیشتر به سمت اوراق مشارکت می‌رود. تخلیه سرمایه‌ها بازار فولاد را با رکود عمیق‌تر روبه‌رو خواهد کرد و‌این امر مشکلات کارخانه‌ها را تشدید می‌نماید. اکثر دست‌اندرکاران انتظار دارند تا یک چشم‌انداز روشن برایشان باز شود در هر حال قیمت مقاطع به طور متوسط ۱۰ تومان هر کیلو کاهش یافت و میلگرد آجدار تحویل بندر امام از طرف بعضی فروشندگان ۶۸۰ دلار هم پیشنهاد شده است.

رشد قیمت ورق در اروپا و آمریکا

ورق در بازارهای جهانی روند صعودی داشت در چین قیمت ورق گرم بسته به ضخامت و کیفیت ۳۰ تا ۶۰ دلار هر تن بالا رفت، ولی در آخر هفته ۱۰ تا ۱۵ دلار پایین آمد. احتمالا روند کاهش قیمت ادامه خواهد یافت در اروپا آسلورمیتال اعلام کرده که هفته‌ آینده قیمت ورق را ۸ درصد بالا می‌برد در بازار اروپا ورق گرم ۲۵ تا ۵۰ یورو هر تن افزایش قیمت داشت، در آمریکا کارخانه‌ها قیمت ورق گرم را ۵۰ دلار هر شورت تن بالا بردند و به ۹۰۰ دلار هر شورت تن رساندند. ترک‌ها قیمت ورق را تغییر ندادند و ورق گرم را همچنان ۸۳۰ تا ۸۵۰ دلار هر تن پیشنهاد می‌دهند. روس‌ها هم ورق گرم را ثابت نگه داشته‌اند و ۷۶۰ تا ۷۷۰ دلار هر تن سی‌اف آر بنادر ترکیه پیشنهاد داده‌اند از آنجا که قیمت قراضه رو به کاهش گذاشته است، ولی قیمت ورق خیلی بالا رفته انتظار بسیاری از دست‌اندرکاران این است که ورق بیش از‌این افزایش نداشته باشد در اکثر بازار‌ها بسیاری از خریداران دست از معامله برداشته‌اند.

بی‌رغبتی تجار برای واردات ورق به ‌ایران

اوایل هفته قیمت ورق گالوانیزه هر کیلو ۳۰ تومان افزایش یافت. ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر هم به ۷۴۸ تومان روی تریلی رسید، ولی در پایان هفته قیمت‌ها برگشت‌. ورق گالوانیزه عملا به قیمت هفته قبل نزدیک شد و ورق گرم کویل تا ۷۳۵ تومان هم معامله شد. قیمت ورق سرد تغییر نکرد و ثابت ماند. دیگر اقلام ورق گرم بازار خوبی داشت، ولی اواخر هفته بعضی ضخامت‌‌ها نشانه‌های ضعف از خود نشان داد به خصوص ضخامت ۲۰ میلیمتر. قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان به بازار‌ایران تغییری نکرده است ولی به علت پایین بودن قیمت‌ها در بازار‌ایران، خریدارها تمایل به واردات ندارند.

سنگ‌آهن به ۲۰۰ دلار رسید

کمبود عرضه هند و تقاضای بالای چین پس از تعطیلات سال نو موجب شد تا هفته گذشته قیمت نقدی سنگ آهن ۵/۶۳ درصد هند برای اولین بار به ۲۰۰ دلار برسد که نسبت به اواخر ژانویه ۵ درصد رشد کرده است. حال برخی نگرانند که قیمت به اوج رسیده باشد و باید منتظر کاهش بود. سوآپ فصل دوم در بورس سنگاپور ۵ دلار کاهش یافت که نشانگر افزایش نگرانی از احتمال افت قیمت است. در حالی که از ابتدای سال ۲۰۱۱ قیمت سنگ آهن ۱۳ تا ۱۴ درصد رشد کرده است مقاومت چینی‌ها در مقابل رشد قیمت بیشتر شده و برخی روند افزایش موجودی را آرام کرده‌اند. گرچه بازار هوشیارتر شده، ولی قیمت‌های پیشنهادی هنوز بالا است. بورس شانگهای هفته اخیر با افت قیمت مواجه شد؛ از ‌این رو شاید بتوان گفت رشد بیشتر قیمت سنگ آهن خیلی دشوار باشد.همچنین هفته قبل بی اچ پی قیمت سنگ آهن ماه مارس را از ۱۵۵ دلار فوب به ۱۶۸ دلار افزایش داد.

نوسان مثبت و منفی قراضه در بازارهای مختلف

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه همچنان رو به کاهش بود، چون تقاضا کاهش یافته است. آخرین معامله‌ها از قراضه سنگین کلاس یک اروپا در ۴۵۰ دلار سی اف آر بوده؛ در حالی که هفته قبل ۴۴۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. آمریکا قیمت پیشنهادی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ به ترکیه را ۱۰ دلار کاهش داد و به ۴۶۰ دلار سی اف آر رساند، ولی مشتری نداشت. آخرین قیمت پیشنهادی قراضه آ۳ سی‌آی اس ۴۳۶ دلار سی اف آر بوده است. در بازار داخلی اسپانیا تقاضا پایین آمده و قیمت ۱۰ یورو افت داشته است. در آلمان نیز روند کاهشی بوده؛ به طوری که ماه گذشته ۳۰ تا ۵۰ یورو افت داشته است. با افت قیمت‌های جهانی، در بازار داخلی ترکیه نیز قیمت قراضه کاهش یافته به ۳۷۶ تا ۴۵۲ دلار رسیده، در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده افت قیمت جزئی داشت و ۳ دلار هر لانگ تن پایین آمد به ۴۵۳ دلار رسید. به نظر برخی قیمت قراضه در آمریکا طی یک ماه‌ آینده تا ۲۰ دلار کاهش می‌یابد. بازار واردات شرق آسیا به‌رغم افت قیمت‌های اخیر در سطح جهان نسبتا ثابت بود، چون بعد از تعطیلات خریدها افزایش یافت. کره خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا را ۴۸۲ تا

۴۸۵ دلار سی اف آر معامله کرد.