گروه خودرو-در حالی که راهور ناجا اعلام کرده از ابتدای سال ۹۰، خودروهای فاقد ایربگ (کیسه هوا) را شماره‌گذاری نمی‌کند، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما نصب این سیستم ایمنی روی همه خودروها را در سال آینده غیرممکن خواند. احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه مسائل حاشیه‌ای و بروز برخی محدودیت‌ها، مانع تامین ایربگ‌های مورد نیاز شده است، افزود: شرکت‌های خارجی با این استدلال که «ایربگ» کاربردی دوگانه دارد، از صادرات این سیستم ایمنی به کشور خودداری و حتی قراردادهای خود با برخی سازندگان داخلی ایربگ را نیز فسخ کرده‌اند.

وی تاکید کرد: با این شرایط، قطعا امکان نصب ایربگ روی تمام خودروهای داخلی از ابتدای سال آینده، وجود ندارد، بنابراین باید فرصت بیشتری برای انجام این کار در نظر گرفت.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، وزارت صنایع جلساتی را با سازندگان داخلی ایربگ برگزار کرده، تا مشکلات آنها را مورد بررسی قرار دهد.

نعمت بخش در ادامه تاکید می‌کند:اگرچه خودروسازان ملزم به رعایت استانداردهای ۵۵ گانه هستند ، اما ایربگ جایی در این استانداردها ندارد و در بازارهای اروپایی نیز بنا به خواست مشتری، روی خودرو نصب می‌شود.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، از ابتدای برنامه پنجم توسعه باید تمام خودروهای داخلی با سیستم ایمنی ایربگ به تولید برسند. از آنجا که برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ آغاز خواهد شد، پلیس نیز از هم‌اکنون پیش‌دستی کرده و شماره‌گذاری خودروهای داخلی را منوط به داشتن ایربگ دانسته است.

هرچند فقط شورای عالی استاندارد توانایی لغو مصوبه ایربگ را دارد، اما مسوولان خودرویی کشور قصد دارند با طرح این موضوع در شورای سیاست‌گذاری، اجرای این مصوبه را به تاخیر انداخته و مهلتی دوباره برای تجهیز خودروها به ایربگ بگیرند.