شرکت‌های بیمه با ارائه بیمه نامه «تضمین دین» ضمانت‌نامه‌های لازم را به بانک‌ها براى اعطاى تسهیلات مورد نیاز مشتریان ارائه می‌کنند تا در صورتى که مشترى به هر دلیلى قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکى نباشد، شرکت بیمه به جاى او منابع بانک را باز پرداخت می‌کند. جواد سهامیان، مدیرعامل بیمه ایران ضمن بیان این مطلب که امروزه توسعه فعالیت‌های اقتصادى بدون بیمه امکان‌پذیر نیست در خصوص تسهیلات بانکى و بیمه‌نامه‌های مربوط به آن گفت: صنعت بیمه با ارائه بیمه «عمر مانده بدهکار»، بیمه «تضمین دین» و بیمه‌های اعتبارى نقش موثرى را در تامین منابع مالى این بخش از اقتصاد انجام داده است.

وی در ادامه به خدمات این بیمه‌نامه‌ها به سیستم بانکی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های بیمه با اعتبارسنجى مشتریان بانک‌ها و اخذ حق بیمه و ضمانت‌نامه، خسارات ناشى از ناتوانى مالى شخص بدهکار را حمایت و زیان قطعى بیمه‌گذار را در صورت تحقق جبران می‌کنند.

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به این سوال که شرکت‌های بیمه چگونه مشتریان خود را مورد ارزیابى قرار می‌دهند، گفت: بیمه‌های اعتبارى در واقع ماهیت و خصوصیت فنى سایر بیمه‌نامه‌ها را ندارد، زیرا شرکت‌های بیمه مواردى را تحت پوشش قرار می‌دهند که احتمال تحقق خطر در آن نه‌تنها افزایش می‌یابد، بلکه غیرارادى است. وى در ادامه افزود: با توجه به اینکه عدم پرداخت اعتبارات بانکى در چارچوب اختیارات ارادى افراد قرار می‌گیرد از قالب فنى بیمه‌نامه‌ها خارج می‌شوند؛ اما به دلیل ورود صنعت بیمه در واحد‌های اقتصادى این تسهیلات تحت عنوان بیمه «تضمین‌دین» به مشتریان از جانب شرکت‌های بیمه عرضه می‌شود.

مدیرعامل بیمه ایران تصریح کرد: در این بیمه نامه شرکت‌ها ضمانت‌نامه‌های لازم را به بانک‌ها براى اعطاى تسهیلات موردنیاز مشتریان ارائه می‌کنند به صورتى که در این حالت اگر مشترى به هر دلیلى قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکى نباشند، شرکت بیمه به جاى او منابع بانک را باز پرداخت می‌کند.

سهامیان ضمن تاکید براینکه شرکت‌های بیمه در مقابل بازپرداخت تسهیلات بانکى مشتریان از آنها وثیقه‌هایى از جمله چک و سفته را دریافت می‌کند، گفت: اعتقاد دارم با این گونه اقدامات هم مشتریان می‌توانند به تسهیلات مورد نیاز خود دست پیدا کنند و هم بانک قادر خواهد بود سرمایه‌های خود را براى چرخه اقتصاد کشور به گردش در بیاورد.

وى در پاسخ به این سوال که مبالغ حق‌بیمه‌های اعتبارى به صندوق بانک ارسال می‌شود یا شرکت‌های بیمه، گفت: بیشتر شرکت‌های بیمه قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتى مشتریان خود از بانک‌ها نیستند، بدین ترتیب که براى جلوگیرى از کمبود سرمایه و روند اخذ سرمایه‌های خود حق‌بیمه‌های اعتبارى را دریافت می‌کنند.