واکنش آمریکایی‌ها به عبور ناوهای ایرانی از سوئز

اسرائیل نیروی دریایی خود را به حالت آماده‌باش درآورد

دنیای اقتصاد- در حالی که فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران عبور ناوگروه کشورمان از کانال سوئز را نشان‌دهنده خودباوری نظام وتبدیل تهدیدها به فرصت دانسته است،مقامات آمریکا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند و دولت رژیم اسرائیل نیروی دریایی خود را به حال آماده‌باش درآورده است. به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی که در بخش جنبی همایش طب دریایی بر پا شده بود، با اشاره به اهداف اعزام ناوگروه نیروی دریایی ارتش به دریای سرخ و عبور موفقیت‌آمیز این ناوگروه از کانال سوئز به خبرنگاران گفت: این اقدام بدین معنا بود که اثبات کنیم نظام جمهوری اسلامی به خودباوری رسیده است و توان علمی و صنعتی ایران بسیار بالا است. وی اضافه کرد: حضور ناوگروه کشورمان در این محدوده استراتژیک از جهان ثابت کرد که دریادلان نیروی دریایی ایران توانسته‌اند در شرایط تحریم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. سیاری آمادگی و توان نیروی دریایی را در راستای پاسبانی از مرزهای آبی کشور بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: هفته پیش سه ناوگروه دیگر نیروی دریایی برای انجام ماموریت‌های مهم به دریای عمان، خلیج عدن و غرب هندوستان اعزام شده‌اند.

آمریکا: حرکت ناوهای ایرانی را تحت نظر داریم

این در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کردند دو ناو ایرانی را که روز سه شنبه به آب‌های مدیترانه وارد شدند، با دقت تحت نظر دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ‌ما همچنان حرکات این کشتی‌ها و اقداماتشان را تحت نظر داریم. وی افزود: برای اینکه ببینیم این کشتی‌ها به کجا می‌روند همچنان با دقت به نظارت ادامه خواهیم داد. کراولی گفت که تصمیم دادن مجوز عبور از کانال سوئز بر عهده مصر است. وی با تلاش برای نامعقول جلوه دادن رفتار ایران در منطقه در راستای پروژه ایران‌هراسی گفت: ما نگرانی‌هایی در خصوص رفتار ایران در منطقه داریم. خبرگزاری فرانسه همچنین اعلام کرد که ناوهای ایرانی خارک و الوند راهی سوریه هستند. بنابراین گزارش، رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ به این اقدام ایران نیروی دریایی‌اش را به حالت آماده باش درآورده است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال ، اسرائیل در حالی که ناوهای ایرانی روز سه‌شنبه به کانال سوئز وارد شدند تا راهی سوریه شوند، نیروی دریایی‌اش را به حالت آماده‌باش درآورد. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که نیروی دریایی اسرائیل مسیر دو ناو ایرانی خارک و الوند را در حالی که به سمت شمال حرکت می‌کنند دنبال خواهد کرد، اما با آنها مواجهه نخواهد کرد. مجمع کانال سوئز هفته گذشته اعلام کرد که هر کشتی با هر ملیتی مادامی که با مصر در حالت جنگ نباشد می‌تواند از این کانال عبور کند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: دو ناو ایرانی روز سه‌شنبه حوالی ساعت ‌‌٥:۴۵ به وقت محلی (‌‌٣: ‌‌٣٥ به وقت گرینویچ) از کانال سوئز رد شدند. این خبر در حالی منتشر شد که پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات مجمع کانال سوئز گزارش داده بود که ناوهای ایرانی اواخر یکشنبه به ورودی جنوبی کانال در خلیج سوئز وارد می‌شوند و روز دوشنبه از این کانال عبور خواهند کرد. در عین حال روز دوشنبه خبرگزاری آلمان از بیروت به نقل از مقامات امنیتی لبنان گزارش داد که وضعیت بد آب و هوایی و هوای توفانی، عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز را به تعویق ‌انداخته است. این مقام امنیتی لبنان که خواست نامش فاش نشود، گفته بود که مسوولان کشتیرانی به مقامات مصری اطلاع داده‌اند که بعید است این دو ناو بتوانند زودتر از چهارشنبه به مدیترانه برسند. خبرگزاری رسمی مصر «منا» نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که قاهره با عبور ناوهای ایرانی از کانال سوئز برای ورود به مدیترانه موافقت کرده است. انتشار خبر عبور دو ناو ایرانی از کانال سوئز نگرانی‌هایی را در میان مقامات صهیونیستی ایجاد کرد. ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم اقدام ایران را «خصمانه» خواند و اعلام کرد که موقعیت را با دقت تحت نظر دارد. در عین حال آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه این رژیم نیز حضور نیروی دریایی ایران در این ناحیه را تحریک‌آمیز خواند و افزود که این نشانگر افزایش روزافزون اعتماد به نفس ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در برابر کابینه این رژیم این اقدام ایران را تلاشی از جانب تهران برای گسترش نفوذ منطقه‌ای‌اش خواند. طول کانال سوئز ‌‌١٩٠ کیلومتر است و حدود ‌‌٥‌/‌٢ درصد خروجی نفت جهان از طریق این کانال جابه‌جا می‌شود و نیز مسیر اصلی کشتی‌هایی است که کالاهای مصرفی آسیایی را به اروپا می‌رسانند. کشتی‌ها و ناوهای خارجی برای عبور از کانال استراتژیک سوئز به مجوز وزارت امور خارجه و وزارت دفاع مصر نیاز دارند. مقامات کانال سوئز می‌گویند این اولین باری است که پس از انقلاب اسلامی ‌‌١٩٧٩ ایران، ناوهای ایرانی از این کانال عبور می‌کند.

شبکه خبری العالم تصاویر اختصاصی عبور دو ناو نیروی دریایی ایران از کانال سوئز را در برنامه‌های خبری روز سه شنبه خود پخش کرد.

این شبکه خبری اعلام کرد ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از عبور از کانال سوئز مسیر خود را در آب‌های مدیترانه به سمت سواحل سوریه ادامه دادند.