مرکز خدمات فولاد ایران- شرایط بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس مطلوب به نظر نمی‌رسد. تقاضای این محصول در خاورمیانه کاهش یافته و مصرف‌کنندگان بیلت در ایران نیز از بازار خارج شده‌اند. به دنبال این امر کارخانه‌ها قیمت پیشنهادی خود را پایین آورده‌اند. البته تغییرات مثبتی در بازار رخ داده است.

بازار ترکیه طی هفته گذشته کمی بهبود یافت و صادرکنندگان بیلت در این منطقه قیمت پیشنهادی خود را ۵ تا ۱۰ دلار هر تن بالا برده و به ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار هر تن فوب رساندند، اما صادرات سی‌آی‌اس به ترکیه هنوز افزایش نیافته است.

قیمت پیشنهادی بیلت ماه مارس دریای سیاه نسبت به قیمت ۶۱۵ تا ۶۴۰ دلار هر تن فوب طی هفته گذشته کاهش یافته و به ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار هر تن فوب رسیده است، اما خوشبینی تجار نسبت به روند آینده قیمت‌ها افزایش یافته است.

در این میان کارخانه بی‌ام‌زد روز هفتم فوریه خواستار فروش بیلت ماه مارس خود در قیمت ۶۴۰ دلار هر تن فوب بود؛ اما به دلیل نبود تقاضا قیمت پیشنهادی خود را ۲۰ تا ۲۵ دلار هر تن پایین آورد. با این وجود تجار همچنان خواستار خرید در قیمت ۶۱۰ دلار هر تن فوب بودند. به دنبال این امر این کارخانه از بازار خارج شد. کارخانه مچل نیز قیمت پیشنهادی خود را در ۶۲۰ دلار هر تن فوب ثابت نگاه داشته است.

با توجه به شرایط کنونی کارخانه آرسلوریتال هم بیلتی برای ماه مارس به بازار عرضه نکرده و به فروش مقاطع روی آورده است.

اگر چه شرایط بازار در این منطقه مطلوب به نظر نمی‌رسد؛ اما برخی از کارخانه‌ها موفق به فروش بیلت به امارات در قیمت ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار هر تن فوب شده‌اند.