مرکز خدمات فولاد ایران- صادرکنندگان بیلت در منطقه دریای خزر با شرایط سختی روبه‌رو هستند. پس از انجام چند معامله در اوایل ماه فوریه، در حال حاضر تجار ایرانی از بازار خارج شده‌اند. تقاضای بیلت در ایران به دلیل مشخص نبودن وضعیت بازار در آینده و کاهش معاملات مقاطع، پایین آمده است. به همین دلیل کارخانه‌هایی که فروش بیلت ماه فوریه خود را به پایان نرسانده‌اند چاره‌ای جز کاهش قیمت این محصول ندارند. البته کارخانه‌ها هنوز تمایلی برای فروش بیلت ماه مارس خود را ندارند و در انتظار افزایش تقاضا هستند.

قیمت پیشنهادی بیلت کارخانه‌ها در روسیه و قزاقزستان طی یک هفته ۵ تا ۱۵ دلار هر تن کاهش یافته و به ۶۱۰ تا ۶۳۰ دلار هر تن فوب رسیده است. با توجه به اینکه قیمت مورد نظر خریداران در ایران ۵۹۰ دلار هر تن است، معامله‌ای در بازار انجام نشده است.

صادرات بیلت روسیه به خاوردور نیز به دلیل پایین بودن عرضه ماه مارس محدود می‌باشد. در میان کشورهای آسیایی در حال حاضر تنها ویتنامی‌ها خواستار خرید بیلت می‌باشند، اما از آنجایی که هنوز بر سر قیمت به توافق نرسیده‌اند، معامله‌ای صورت نگرفته است. در این میان کارخانه اوراز تمایلی برای فروش بیلت ماه مارس در قیمت کمتر از ۶۶۰ تا ۶۶۵ دلار هر تن فوب (۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار هر تن سی‌اند‌اف) را ندارد. با توجه به کاهش قیمت مورد نظر خریداران در خاورمیانه، کارخانه‌ها در ویتنام خواستار گرفتن تخفیف بوده و قیمت ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار هر تن سی‌اند‌اف را پیشنهاد داده‌اند. کارخانه‌ها نیز با توجه به بالا بودن تفاوت قیمت مورد نظر خریداران در خاوردور اظهار داشته‌اند که این امر می‌تواند مانع از افت قیمت بیلت شود.

ثبات قیمت میلگرد در آمریکا

قیمت میلگرد در بازار نقدی آمریکا در حدود ۷۵۰ تا ۷۷۵ دلار هر شورت تن فوب می‌باشد. برخی از تجار نیز بر این باورند که احتمال رشد قیمت این محصول در آینده نزدیک ضعیف است.

اوایل ماه جاری کارخانه نوکور اعلام کرده بود که قیمت میلگرد خود را در ماه مارس ثابت نگاه خواهد داشت.

بازار آرام میلگرد در خاوردور

قیمت پیشنهادی میلگرد وارداتی از ترکیه ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر سنگاپور است که نسبت به قیمت ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر در اوایل فوریه کاهش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که میلگرد ترکیه در حدود دو هفته قبل در قیمت ۶۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر خریداری شده بود. هفته گذشته هم یک محموله در قیمت ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر معامله شده است.

قیمت قراضه ثابت نیست به همین دلیل قیمت میلگرد نیز در نوسان است. از آنجایی که حجم معاملات در بازار پایین است قیمت فروش میلگرد در بازار مشخص نیست.

کارخانه‌ها در چین نیز خواستار صادرات میلگرد حاوی برنز قطر ۱۶ تا ۲۵ میلیمتر در قیمت ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر سنگاپور هستند. میلگرد در بازار داخلی این کشور در قیمت ۷۱۰ تا ۷۱۸ دلار هر تن همراه با هزینه حمل معامله می‌شود.

بازار میلگرد در تایلند هم راکد است. کارخانه‌ها در این کشور قیمت میلگرد خود را اواخر ماه ژانویه ۱۶ دلار هر تن بالا برده و به ۷۱۲ تا ۷۱۹ دلار هر تن رساندند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم معاملات طی دو هفته گذشته پایین بوده است.

قیمت میلگرد قطر ۱۶ میلیمتر و بیشتر نیز در مالزی در حدود ۷۸۷ تا ۸۰۳ دلار هر تن و قطر ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر ۸۳۲ تا ۸۴۸ دلار هر تن است. در حال حاضر سطح تقاضا در بازار پایین است اما پیش‌بینی می‌شود که طی نیمه دوم سال افزایش یابد.