توقف کارگزاران بورس در ایستگاه 88

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: در حالی که از حدود ۵ سال پیش همزمان با ورود دکتر صالح‌آبادی به سازمان بورس، تاکنون هیچ مجوزی برای تاسیس کارگزاری جدید در بورس اوراق بهادار صادر نشده است، سازمان بورس همچنان تصمیمی برای اعطای مجوز جدید ندارد. محمد عطایی، رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس با اشاره به اینکه از ۱۱۰ شرکت کارگزاری فعال، ۸۸ شرکت در بورس اوراق بهادار فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر این تعداد برای بورس کافی است و سیاست سازمان، مبنی‌بر ندادن مجوز جدید برای کارگزاری است.

این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند که وضعیت موجود باعث ایجاد رانت شده و در حال حاضر برخی شرکت‌های کارگزاری قیمت‌های بسیار بالایی برای فروش مجوزهای خود گذاشته‌اند.

در این خصوص عطایی با اشاره به اینکه سازمان در قیمت‌های فروش این مجوزها دخالتی نخواهد کرد، افزود: هیچ یک از شرکت‌هایی که رتبه‌های بالایی را دریافت کرده‌اند حاضر به تغییر در ترکیب هیات‌مدیره خود و فروش مجوز نیستند و تنها شرکت‌هایی که عملکرد ضعیفی داشته‌اند، اقدام به چنین کاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که رتبه‌های پایینی کسب کرده‌اند، می‌دانند بازار تخصصی شده و در صورتی که کیفیت خدمات خود را بالا نبرند، مجبور به ترک این حوزه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد محدود و مشخص کارگزاران، باعث کاهش کیفی فعالیت کارگزاران نخواهد شد؟ گفت: سیاست سازمان در راستای گسترش کیفی کارگزاران و ایجاد زمینه‌های رقابت در ارائه خدمات است.

وی انجام معاملات بر خط، ایجاد دفاتر مشاوره سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی را از جمله کارهایی دانست که در این زمینه صورت گرفته است.به گفته رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس در آینده نزدیک تنها شرکت‌هایی می‌توانند موفق باشند که از لحاظ کیفی بتوانند رقابت کنند.

وی تصریح کرد: در رتبه‌بندی جدیدی که برای کارگزاران در نظر گرفته شده، کیفیت خدمات از موارد تاثیرگذار است.

وی درباره آخرین کارگزاری که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: مجوز این شرکت از قبل صادر شده بود اما به دلیل اختلاف‌نظری که بین سازمان بورس و سهامداران این شرکت پیش آمده بود، تاکنون اجازه فعالیت نداشت و در حال حاضر پس از اعلام نظر مراجع ذی‌‌صلاح، فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که صدور مجوز جدید احتمالی چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ گفت: اگر بورس‌ها نیازی به ایجاد کارگزاری جدید را به سازمان اعلام کنند، با توجه به بررسی در زمینه حجم معاملات و خدمات، مجوز جدید صادر خواهد شد که در این صورت نیز سازمان قبل از ارائه مجوز، اعلام عمومی خواهد کرد.