مهدوی‌کنی به جای هاشمی رفسنجانی در راس خبرگان

عکس‌ها : خبرگزاری مهر خداحافظی هاشمی با ریاست خبرگان

سرانجام با کناره‌گیری آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌ رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان و عدم کاندیداتوری وی برای این منصب، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی به این سمت انتخاب شد.

روز گذشته نهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در حالی در ابتدای صبح با سخنان ‌هاشمی‌رفسنجانی کار خود را آغاز کرد که مهدوی‌کنی با تاخیر یکی دو ساعته در آن حاضر شد و قبل از آن بود که‌هاشمی گفت: «اگر آیت‌الله مهدوی‌کنی حاضر باشد مسوولیت ریاست این مجلس را بپذیرد، بنده نامزد نمی شوم تا از این طریق رفع اختلاف شود.»

به این ترتیب در شرایطی که ادامه یا خاتمه ریاست‌ هاشمی‌رفسنجانی‌ بر مجلس خبرگان از مهم‌ترین موضوعات هفته‌های گذشته بود؛ در آغاز جلسه دیروز، رفسنجانی آمادگی خود را برای کناره‌گیری از این سمت به نفع محمد رضا مهدوی‌کنی اعلام کرد و نامزد ریاست مجدد بر این نهاد نشد. چنین بود که در ادامه این جلسه، انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار شد و در نتیجه آن، محمدرضا مهدوی‌کنی با کسب آرای شصت و سه تن از هشتادویک نماینده حاضر در نشست، به مدت دو سال به ریاست این نهاد برگزیده شد.

هم چنین در این نشست دیگر اعضای هیات رییسه تغییری نکردند و نواب اول و دوم رییس آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی باقی ماندند. احمد خاتمی و دری نجف‌آبادی به عنوان منشی هیات‌رییسه و رییسی و لاریجانی نیز به عنوان کارپرداز انتخاب شدند.

برای ریاست خبرگان سازماندهی شده بود

اما به گزارش ایسنا،‌ هاشمی‌رفسنجانی در سخنان خود در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت : در چند ماه اخیر بر سر بحث خبرگان غوغایی به وجود آمد و این موضوع تقریبا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که وجود این اختلاف واقعا مضر است. اگر در خانه ما این اختلاف آغاز شود سرایت آن به جاهای دیگر سریع‌تر خواهد شد.

وی افزود: من از دو - سه ماه پیش احساس کردم برای ریاست خبرگان مسائلی سازماندهی شده است. این در حالی است که من دو سال پیش از این از آقای مهدوی خواستم که نامزد شود. هاشمی با تاکید بر این‌که من تفرقه را در اینجا مضر می‌دانم، گفت: اگر ایشان هم‌اکنون بیایند من از ایشان حمایت می‌کنم. شاید در این صورت تفرقه از خبرگان کنار رود. رییس مجلس خبرگان رهبری، افزود: وقتی بحث را با آقای مهدوی‌کنی در میان گذاشتیم ،ایشان بحث سن و کسالت را مطرح کردند. من به ایشان گفتم این مساله سابقه داشته و آیت‌الله مشکینی هم قبل از این امور را اداره می‌کردند اما ایشان مساله موانع را مطرح کردند، وی گفت: من تا همین اواخر منتظر بودم تا دفتر ایشان اعلام کردند که تشریف می‌آورند. حال اگر ایشان حاضر باشند مسوولیت را بپذیرند من نامزد نمی‌شوم تا به این صورت رفع اختلاف شود و در واقع از ناحیه اسم من این نهاد مقدس آسیب نبیند. اگر ایشان نیامدند و دیگران خواستند بیایند من با این افراد نیز همراهی می‌کنم.

دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنم

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه گفت: من باید نکته‌ای را به شما عرض کنم و آن اینکه اولا من در هیچ دوره‌ای از سمت خودم تا به حال از پیش خودم را نامزد هیچ پستی نکرده‌ام و پست‌های من همراه با فشار و تکلیف بوده است. در انتخابات نهم نیز شرایطی دیدم که نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم تا تجدید اختلاف ‌شود و تصمیم گرفتم دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نکنم، اما مردم را همیشه تشویق می‌کنم و به‌خاطر سن بالای من کسی نباید از من توقع داشته باشد. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه من هیچ‌گاه شیفته پست، سمت و موقعیت نبوده‌ام، گفت: به هرحال همه مسائل را در ۶۰ سال عمر سیاسی خودم دیده‌ام، بنابراین باید اندوخته‌های خودم را یادداشت کنم.

نکوهش دروغگویی

طبق این گزارش ،‌هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش اخلاق را رکن اساسی جامعه عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون اخلاق در جامعه آسیب دیده و دروغ‌ها از سطوح رسمی تا دیگران وجود دارد. آمار و وعده‌های دروغ دادن، تخلف از وعده کردن، شعارهای بی‌محتوا دادن، فریب دادن، تهمت زدن، همه اینها خلاف اسلام است و اگر جامعه احساس کند اسلام این است تحقیقا تردید پیش می‌آید.

رییس مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که هم‌اکنون خانواده‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند و آمار ازدواج کاهش پیدا کرده و بحث دختران فراری را می‌بینیم، گفت: خیابان‌های ما آنچه که باید نیستند. البته من نمی‌خواهم در مورد برخی مسائل صحبت کنم، چون خیلی از ملاحظات را در نظر می‌گیرم، ولی باید گفت با زور و ترساندن کار پیش نمی‌رود. البته در اسلام زور، ترساندن و تعزیرات و مجازات وجود دارد، اما مردم را باید معتقد به احکام بار بیاوریم و بدانیم اگر اسلام باشد، احتیاج به نیروهای پلیس، گارد و زندان نخواهد بود و در واقع همه اینها از کارهای مهمی است که ما باید تلاش کنیم تا اسلام به محتوای واقعی خود باشد و مردم نیز به آن علاقه‌مند شوند. ‌هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که من بیشتر به تربیت عقیده و اقناع باور دارم، گفت: البته من نمی‌گویم از مجازات صرف‌نظر شود.

تفرقه در حال جدی شدن است

وی در ادامه با تاکید بر این‌که حفظ مردم بسیار مهم است، اظهار کرد: تفرقه در حال جدی شدن است، بنابراین باید بسیار مواظبت کنیم که مردم را منسجم نگه داریم. من نمی‌گویم هیچ اختلافی وجود نداشته باشد. اختلاف در سلیقه‌های سیاسی همیشه هست و وجود آن هم خوب است، اما این اختلافات نباید به اصول و ارکان برگردد. باید انتقادها و بحث‌ها در مورد تاکتیک‌ها باشد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به اعضای خبرگان، گفت: مهمترین وظایف ما خبرگان حفظ ولایت و شرایط ولایت است. نگذاریم مسائلی که حقیقتا نباید به پای رهبری نوشته شود به پای ایشان نوشته شود. البته خود ایشان هوشیار و مواظب هستند، اما می‌بینیم که چند روز بعد از نصایح ایشان به حرف‌شان گوش داده نمی‌شود. رییس مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر این‌که باید مواظب باشیم این عمود و خیمه آسیب نبیند، گفت: اگر عمود آسیب ببیند دیگر نمی‌شود کاری کرد. در نتیجه ما موظفیم که از این محوریت حفاظت کنیم. منتها از راه درست نه از راهی که دیگران از ما نپذیرند.‌ هاشمی در ادامه با بیان این‌که تمام این مسائل و عوامل گفته شده را باید مورد توجه قرار بدهیم، در غیر این صورت ارکان ما متزلزل خواهد شد، گفت: همه اینها را باید با هم حفظ کرد.

نکوهش انحصارگرایی

رییس مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیات قرآنی، صبر و مقاومت در انجام وظایف، صبر جمعی در مقابل دشمنان و صبر و تحمل یکدیگر را سفارشات قرآن کریم ذکر کرد و گفت: به رغم اختلاف سلیقه‌ها باید همدیگر را تحمل کنیم. به گزارش ایسنا، آیت‌الله مهدوی‌کنی در سخنانی در نهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری نظارت بر رهبری را پاسداری و صیانت از رهبری ذکر کرد و گفت: این امر مهم به عهده خبرگان رهبری است و نباید بگذاریم دشمنان، این عمود خیمه انقلاب را بشکنند. رییس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: انحصارگرایی مذموم است و باید وحدت داشته باشیم. وی همچنین کاندیداتوری خود را احساس وظیفه دانست و از هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یاور دیرین خود در مبارزه یاد کرد و گفت: از ایشان می‌خواهم همانگونه که در دوران مبارزه و انقلاب تاکنون با ایشان بودیم، ایشان کما فی‌السابق به ما کمک کنند.

عکس: خبرگزاری فارس