طرح هدفمند کردن یارانه ها، راهی روشن برای آبادانی اقتصادی کشور
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها یک جراحی بزرگ اقتصادی است و راهی روشن برای آبادانی اقتصادی کشور محسوب می شود.

جعفر صادق اسکندری در گفتگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد گفت: هدفمند کردن یارانه ها یک کار ملی است که مشارکت همه اقشار اعم از تولید کننده و مصرف کننده و فعالین اقتصادی را طلب می کند، که هدف از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی می باشد، پولی که به عنوان ضایعات به جیب دلالان می رود. در واحدهای تولیدی هم هدف از اجرای قانون یارانه ها منطقی کردن نرخ ها است.
اسکندری در این خصوص گفت: در راستای کار عظیم دولت دهم مبنی بر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در کشور که در راستای رفع معضلات نظام فعلی پرداخت یارانه ها،تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمتهای منصفانه، کاهش شکاف درآمدی میان طبقات مختلف جامعه و با توجه به نقش تعیین شده برای وزارت بازرگانی در اجرای مؤثر قانون مذکور در اعمال سیاست های تنظیم بازار اصلاح نظام توزیع و کنترل قیمت ها از اهداف دیگر این طرح می باشند که در این راستا دو بسته عملیاتی شامل بسته مدیریت بازار کالا و خدمات(حمایتی) و بسته نظارت و بازرسی تدوین و ابلاغ شده است.
این مقام مسئول در خصوص نقش اصناف در اجرای قانون یارانه ها گفت: طرحی که به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی کشور یاد می شود باید از سال ها پیش در کشور اجرا می شد، حال با اجرای این طرح و تبدیل به قانون جمهوری اسلامی ایران شایسته است همگان با حمایت از این قانون راه روشنایی اقتصادی کشور را نمایان سازند.
وی افزود: شروع کار خوب بود، فرصت مناسب برای اجرای طرح گذاشته شده بود، بسته تأمین و توزیع کالاهای اساسی و بسته تنظیم بازار برای جلوگیری از وجود بحران و نارسایی از تنظیم شبکه های مصرف و همچنین بسته نظارت بر واحدهای صنفی و غیر صنفی در استان تهیه شده بود.
اجرای طرح ویژه نظارتی از اول اسفند ۸۹ تا پایان فروردین ۹۰
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی اجرای قانون یارانه ها را یک شوک بزرگ کوتاه مدت به بازار دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح درست است که یک شوک کوتاه مدت بر بازار وارد می شود ولی در بلند مدت با اصلاح ساختارهای تولید به توزیع و غیره نظام درست اقتصادی طراحی می‌شود. در این راستا برای وزارت بازرگانی بسته‌های بخصوصی از جمله کمیته تنظیم بازار و مدیریت ذخیره سازی کالاهای اساسی بخش آرد و نان، کمیسیون نظارت و بازرسی و بسته صادرات در نظر گرفته شده است که نشان از نقش این وزارت و تأثیرگذاری آن در جامعه است. ناگفته نماند که وزارت بازرگانی پروژه هایی را هم برای اجرای مطلوب تر این قانون به عنوان زیر ساخت‌های اقتصادی بازرگانی و تسهیل‌سازی روند کسب و کار برای سالهای بعد از هدفمندی سازی تعریف کرده است که تشکیل اتحادیه های کشوری، ایجاد پایگاه اطلاع رسانی اصناف، بهره گیری از نظام طبقه بندی و کدینگ کالا و ایجاد شبکه زنجیره ای خرده فروشی کالا جزئی از این پروژه ها محسوب می شود.
اسکندری در این رابطه افزود: تشکیل شورای طرح تحول در وزارت در هشت محور کمیته نظارت و بازرسی، اطلاع‌رسانی، اصلاح نظام توزیع، پشتیبانی، حمایت از صادرات، مدیریت ذخیره سازی کالاهای اساسی متصل با سایر طرح ها و کمیته مقابله با تورم از اقدامات وزارت بازرگانی است که دراین راستا این اقدامات هم در استان ما به مرحله اجرایی رسیده و پایش روزانه بازار در راستای طرح نظارتی ویژه هدفمندسازی یارانه ها اجرا می شود.
نماینده وزارت بازرگانی در استان با اشاره به چالش های اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها هم گفت: بعضی اوقات افراد یا از روی بی اطلاعی و ناآگاهی و یا از روی علم و اطلاع با این قانون مخالفت دارند اما در این میان ما هم وظایفی داریم که مزایای اجرای طرح و چشم انداز مثبت آن را برای آحاد جامعه شفاف سازی می کنیم. افرادی هم که از روی علم، آگاهی با این قانون مخالفت می کنند شامل افرادی از قبیل قاچاقچیان، فعالین اقتصادی زیرزمینی، دلال ها، واسطه ها و رانت خواران هستند که به دنبال سود مردم نیستند بلکه به سودهای خود می اندیشند.

تأثیر هدفمندی یارانه ها در واحدهای تولیدی حدود 5 درصد است
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت های انرژی تأثیری حدوداً ۵ درصدی در قیمت تمام شده واحد های تولیدی دارد.
اسکندری با اشاره به این موضوع گفت: اکیب های ویژه بازرگانی قیمت ها و تأثیرات طرح هدفمندی یارانه ها را رصد می کنند که 3الی 4 درصد بخش آزاد سازی حامل های انرژی و 2 الی 3 درصد هم بخش حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا های واحد های تولیدی تأثیر گذار می‌باشد.
وی در خصوص نحوه جبران این افزایش گفت: واحدهای تولیدی علی رغم افزایش ۵ درصدی قیمت تمام شده کالاهایشان قیمت این کالاهارا افزایش نمی دهند چراکه بسته های حمایتی برای واحدهای آسیب پذیر تهیه شده است به طوریکه هزینه انرژی مصرفی توسط واحد تولیدی را بانک عامل پرداخت می کند که اجرای این طرح ۶ ماهه و قابل تمدید برای یک سال می باشد.

افزایش کیفیت و تیراژ کارخانه‌ها تنها راه پایین آمدن
قیمت تمام شده کالاها؟
وی در این خصوص ادامه داد: از سویی دیگر واحدهای تولیدی خود رغبتی برای افزایش قیمت ندارند و در پی رقابت با واحدهای دیگر و افزایش بهره وری می باشند، قیمت تمام شده کالاها بسیار بالاست و باید کاهش یابد که افزایش تولید یکی از راه‌های پایین آوردن قیمت تمام شده می باشد.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: واحدهای تولیدی در اجرای قانون یارانه ها به خود آمده اند و باید کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند چراکه دیگر یارانه‌ای وجود ندارد و باید در مدیریت واحد‌های خود در جهت افزایش راندمان تولید و سطح کیفی و ایجاد بازارهای جدید بین المللی، یک بازنگری کامل انجام دهند.
وی ادامه داد: با توجه به درایت های انجام گرفته تا این لحظه خوشبختانه هیچ تنش و نوسانی که ما را وادار به وارد شدن به بازار کند مشاهده نشده، افزایش قیمت برخی کالا ها عادی است چراکه کالاهای وارداتی تابع قیمت های جهانی هستند و بسته به بازارهای جهانی قیمتشان تغییر می یابد.
اسکندری گفت: برای کنترل وضعیت بازار هم کالاهای مورد نیاز را ذخیره کرده ایم و نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا با مدت زمان بیشتر نسبت به سال های گذشته و حضور واحدهای تولیدی بدون واسطه و به طور مستقیم در استان را خواهیم داشت.
وی در این رابطه ادامه داد: فروش های فوق العاده توسط حراجی ها برای ثبات نسبی در قیمت کالاهای اساسی و پرمصرف را در اسفند ماه خواهیم داشت.
رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی با اشاره به طرح ویژه نظارتی گفت: طرح ویژه نظارتی مطابق با سال های گذشته ولی کمی جدی تر از اسفندماه سال جاری تا پایان فروردین 90 با حمایت و پشتیبانی مجامع امور صنفی در استان انجام خواهد پذیرفت.
اسکندری در خصوص سامانه ۱۲۴ هم گفت:اغلب تماس های صورت گرفته با سامانه ۱۲۴ مربوط به نهاد های دیگر می باشد ولی روزانه به طور متوسط ۱۰۰ الی ۱۲۰ تماس با این سامانه انجام می پذیرد که با ارسال اکیب های ویژه در عرض نیم ساعت به مکان مربوط مشکل حل می شود.

۳۳۰ هزار بازرسی در ۱۰ ماهه سال جاری
وی در خصوص بازرسی های انجام شده گفت: در 10 ماهه سال جاری 330 هزار مورد بازرسی انجام شده که از این بازرسی‌ها 17 هزار پرونده تخلف داشتیم که در مدت مشابه سال قبل از 145 هزار بازرسی انجام گرفته 11 هزار پرونده تخلف داشتیم که این نشان دهنده رشد 126 درصدی بازرسی های انجام گرفته از واحدهای صنفی را دارد.
اسکندری در خصوص اکیب های سیار سازمان بازرگانی هم گفت: با توجه به وضعیت ترافیکی شهر ارومیه و عدم دسترسی سریع به مکان های پرتردد شهر دو نقطه از شهر را برا ی رسیدگی و اخذ شکایات مردمی انتخاب کرده ایم تا عمل نظارت و رسیدگی به شکایت سریعتر و بهتر در سطح شهر ارومیه انجام بپذیرد.

کسب رتبه دوم کشوری در کیفیت
برپایی نمایشگاه ها توسط آذربایجان غربی
این مقام مسئول در ادامه در خصوص برپایی نمایشگاه ها در استان گفت:کارنامه سازمان در برپایی نمایشگاه ها قابل قبول است رتبه دوم را در بحث کیفیت نمایشگاه‌ها داریم، به طور میانگین در سال ۵۰ نمایشگاه عمومی و تخصصی در استان برپا می شود که در کنار اینها به نمایشگاه‌های بین المللی در خارج از کشور هم اهمیت می دهیم و نمایشگاه‌های زیادی را در این راستا در کشور ها عراق و ارمنستان برپا کرده ایم که برگزاری نمایشگاه در استانبول ترکیه هم برای اردیبهشت سال ۹۰ در برنامه کاریمان قرار دارد.
اسکندری با اشاره به هیئت های تجاری وارده و خارجه به استان گفت: برای ورود به بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذار هیئت‌هایی را به خارج از کشور فرستاده و هیئت هایی را از کشور های خارجی پذیرش می کنیم که در این راستا هیئت هایی را از کشور های عراق، اوکراین، بلاروس، ترکیه و ارمنستان دعوت کرده ایم و یک هیئت هم از استان به کشور روسیه و ارمنستان اعزام کردیم.