سینما
سینمای ایران در زمستان ۸۹ با خبرهای تلخ و شیرینی همراه شد. ادامه چالش‌ها میان معاونت سینمایی و خانه سینما، خبرساز بودن جشنواره فیلم فجر در دوره بیست‌و نهم، تشکیل نخستین جلسات شورای عالی سینما و اهدای خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین و دو خرس نقره‌ای به فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین»، دهه ۸۰ را برای سینمای ایران به پایان رساند.

افتخار بین‌المللی برای سینمای ایران
اهدای خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و اهدای دو خرس نقره‌ای به مجموع بازیگران زن و مرد فیلم و دریافت جایزه سینمای همبستگی و عدالت از جشنواره برلین به محمد علی طالبی از افتخار‌های مهم سینمای ایران در ماه‌های پایانی سال ۸۹ بود.
محمد اطبایی کارشناس بین‌الملل سینمای ایران نیز در گفت‌وگویی با ایسنا در آن مقطع گفت:«امسال یک سال استثنایی برای سینمای ایران در جشنواره برلین بود که در نهایت شش جایزه نصیب آن شد، جدا از جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و دو خرس نقره‌ای مجموعه بازیگران در بخش رسمی، سه جایزه از هیات داوری‌های مستقل جشنواره برلین شامل جایزه کلیسای جهانی و جایزه هیات داوری خوانندگان روزنامه «برلین مورگن» به فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جایزه سینما «سربیندت» به فیلم «باد و مه» محمد علی طالبی تعلق گرفت.»
جشنواره فیلم فجر با تمام حاشیه و متن
بهمن‌ماه امسال هم همچون سال‌های گذشته با جشنواره فیلم فجر همراه بود و در این رویداد هنری امسال حجم بسیار بالایی از فیلم‌های تولید شده از نسل‌های مختلف سینمای ایران به نمایش درآمد که برخی انتظارات مخاطبان را برآورده نکرد. از حاشیه‌های جالب امسال جشنواره فیلم فجر هم می‌توان از حاشیه‌های نمایش «پایان‌نامه»، بحث‌های مختلف و اظهارنظرهای متعدد درباره داوری‌های جشنواره، عدم راهیابی برخی فیلم‌های فیلمسازان شناخته شده، کیفیت پایین صدای سالن رسانه‌ها و اعتراض‌های مختلف اهالی سینما و...اشاره کرد. اما ایجاد بخش جدید «نوعی نگاه»در جشنواره فیلم فجر باعث اعتراض و گلایه برخی فیلمسازان شد، تعدادی از فیلم‌های فیلمسازانی چون علیرضاداودنژاد، عبدالرضا کاهانی، تهمینه میلانی و.... به جای بخش مسابقه در این بخش قرار گرفتند.
تئاتر
پرمخاطب‌ترین نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر، فعال‌ترین بازیگران تئاتر و جشنواره تئاتر فجر از مهم‌ترین اخبار گزارش فارس از فعالیت‌های تئاتر در سال 89 هستند.در اجراهای عمومی در سال 89 در مجموعه تئاتر شهر حدود 50 نمایش روی صحنه رفته است که در نمایش «منهای دو» نوشته ساموئل بنشتریت و به کارگردانی داود رشیدی با 50 اجرا میزبانی 21 هزار و 137 تماشاگر را به خود جلب کرد در تالار چهارسو نمایش «نوشتن در تاریکی» نوشته و کار محمد یعقوبی میزبان 4 هزار و 680 تماشاگر بود. نمایش «نورا» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی توانست 3 هزار و 761 تماشاگر را در تالار قشقایی نسبت به خود جلب کند. در تالار سایه نمایش «مکبث» به کارگردانی رضا ثروتی میزبان 3 هزار و 582 نفر بود و در کارگاه نمایش «11:11» به کارگردانی حسن برزگر و رکسانا بهرام هزار و 614 نفر را به تماشای خود جلب کرد.
در تماشاخانه ایرانشهر ۱۲۱ اجرا در سال ۸۹ به روی صحنه رفت که نمایش «کالیگولا» به کارگردانی همایون غنی‌زاده با ۵۹ اجرا و استقبال ۹ هزار و ۲۴۳ روز، پرتماشاترین اثر در یک نوبت اجرا بوده است. همچنین «دلم می‌خواهد محکم بزنم تو گوش اتللو» به کارگردانی مسعود موسوی نیز با ۱۶ اجرا، کم‌مخاطب‌ترین اثر روی صحنه رفته در تماشاخانه ایرانشهر محسوب می‌شود. نمایش «متولد ۱۳۶۱» به کارگردانی پیام دهکردی با ۲۵۵ تماشاگر در یک نوبت اجرا، عنوان پرتماشاگرترین نمایش سال در تماشاخانه استاد سمندریان ایرانشهر را به خود اختصاص داده است.
موسیقی
موسیقی ایران سال پرخبری را پشت سر گذاشت، از آمدن و رفتن رهبران ارکستر به ایران گرفته تا برپایی کنسرت‌های متعدد موسیقی پاپ.هرچند موسیقی ایران طی سال ۸۹ شاهد کنسرت‌های بیشماری بود که بی‌شک ۸۰ درصد آن کنسرت‌های هرشبی موسیقی پاپ بودند، اما مسائل و مشکلات موسیقی ایران همچون سال‌های گذشته پابرجا ماند و اتفاقاتی چون برگزاری ضعیف جشنواره موسیقی فجر، داستان‌ها و حواشی ارکستر سمفونیک و البته لغو مجوز کنسرت‌ها سالی فراموش نشدنی را برای موسیقی ایران ساخت. از آن طرف راه‌اندازی مجدد ارکستر موسیقی ملی ایران، نامزدی گرمی کیهان کلهر و حضور موسیقی در شهرستان‌ها را هم نباید نادیده گرفت. این گزارش نگاهی گذرا دارد به موسیقی ایران در سال ۸۹.
جشنواره ضعیف موسیقی فجر
بیست‌وششمین جشنواره موسیقی فجر را باید یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های جشنواره محسوب کرد. جشنواره‌ای که هنرمندان غایب در آن بسیار پرشمارتر از حاضران در آن بودند و جدول برنامه‌هایش رغبتی برای تماشاگران به وجود نیاورد. نه خبری از حضور گروه‌های برجسته موسیقی بین‌الملل بود و نه خبری از حضور چهره‌های مطرح موسیقی داخلی. بخش پاپ هم که این سال‌ها بازار جشنواره را داغ کرده بود، چند اجرای محدود و دل خوش‌کنک داشت. اجرای محدود گروه‌های موسیقی بانوان در فرهنگسرای نیاوران که در خلوت کامل برگزار شد و گاه گروه‌ها با ۱۰ نفر تماشاچی روی سن می‌رفتند از جمله ضعف‌های این جشنواره بود.
نامزدی گرمی
کیهان کلهر در سال ۸۹ برای چهارمین بار نامزد دریافت جایزه مهم گرمی شد. جایزه‌ای که هرچند باز هم نصیب او نشد، اما نامزدی‌اش افتخاری بود برای موسیقی ایران. به غیر از کلهر استاد محمدرضا شجریان و حسین علیزاده هم از جمله نامزدهای دریافت این جایزه در سال‌های قبل بودند که البته آنها هم هرگز موفق به دریافت آن نشدند. کلهر امسال در بخش موسیقی کلاسیک تلفیقی برای آلبوم «خارج از نقشه» که از جمله همکاری‌های او با گروه موسیقی جاده ابریشم و یویوما بود، نامزد دریافت این جایزه شد.