ارزش بازار محصولات الکترونیک ایران به 8/7 میلیارد دلار می‌رسد

موسسه بیزینس مانیتور اینترنشنال در گزارش جدیدی از وضعیت بازار لوازم الکترونیکی مصرفی جمهوری اسلامی ایران در سال جدید (۱۳۹۰) به تبیین و پیش‌بینی وسعت و ارزش بازار برخی از لوازم الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. پیش‌بینی بیزینس مانیتور حاکی است بازار محصولات الکترونیکی ایران شامل لوازم کامپیوتری، گوشی تلفن همراه، لوازم صوتی و تصویری و محصولات بازی رایانه‌ای در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به ارزشی بالغ بر ۸/۷ میلیارد دلار خواهد رسید. بیزینس مانیتور پیش‌بینی می‌کند که ارزش این بازار تا سال ۲۰۱۵ با افزایش محبوبیت و فراگیرشدن تلویزیون‌های LCD، رایانه‌های کوچک (نوت بوک) و دیگر محصولات مهم و همچنین رشد و افزایش بخش خرده‌فروشی این محصولات ارزشی بالغ بر ۵/۹ میلیارد دلار خواهد یافت. از طرفی، افزایش تدریجی و اندک جمعیت ایران باعث رشد مصرف شخصی برخی از کالاها خواهد شد. در عین حال، ظهور فناوری‌های جدید، گسترش اینترنت و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه از جمله عواملی هستند که باعث افزایش سهم هزینه مصرف کالاهای الکترونیکی خواهند شد. به گزارش موج، بیزینس مانیتور در ادامه به بررسی جداگانه بازار مصرف برخی از کالاهای الکترونیکی در سال جدید پرداخته که در ذیل به مرور آن می‌پردازیم:

رایانه

تجهیزات سخت‌افزار رایانه‌ای در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۶ درصد از هزینه مصرف کالاهای الکترونیکی ایران را به خود اختصاص داد. بیزینس مانیتور پیش‌بینی می‌کند که فروش تجهیزات کامیپوتری در بازار داخلی ایران (شامل نوت‌بوک و لوازم جانبی آن) در سال ۲۰۱۰ به ارزشی بالغ بر ۶/۳ میلیارد دلار برسد. این رقم در سال ۲۰۰۹ حدود ۵/۳ میلیارد دلار بوده است. در عین حال، پیش‌بینی شده است که نرخ رشد سالانه ترکیبی سخت‌افزار کامپیوتر در ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۱۰ به حدود ۴ درصد برسد. در این نرخ نوت‌بوک و نت‌بوک بیش از ۵۰ درصد از فروش را به خود اختصاص خواهند داد.

لوازم صوتی تصویری

بر اساس گزارش بیزینس مانیتور، در سال ۲۰۰۹ تجهیزات و لوازم صوتی تصویری حدود ۲۸ درصد از هزینه مصرف‌کنندگان در زمینه کالاهای الکترونیکی را به خود اختصاص می‌دادند. بیزینس مانیتور پیش‌بینی می‌کند ارزش بازار لوازم صوتی تصویری ایران در سال ۲۰۱۱ به ۵/۲ میلیارد دلار برسد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۱۰ نرخ رشد سالانه ترکیبی این لوازم به ۴ درصد و ارزش آن در سال ۲۰۱۴ به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

گوشی تلفن همراه

بیزینس مانیتور در پایان گزارش اخیر خود آورده است: در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۲۸ درصد از هزینه مصرف‌کنندگان در زمینه لوازم الکترونیکی به خریدگوشی تلفن‌همراه اختصاص داشت. پیش‌بینی شده است ارزش بازار فروش این محصول در ایران تا سال ۲۰۱۵ به بیش از ۳/۲ میلیارد دلار و ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور نیز به ۱۳۱ درصد برسد.