گروه بورس - معاملات اولین هفته بورس آتی در سال 90 تنها در سه روز انجام شد تا بازار آتی با تعطیلی نابهنگام نتواند خود را به بازار نقدی سهام برساند و سرمایه‌گذاران آتی از بازار نقدی جا بمانند.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت مدیریت خدمات فناوری بورس قرار بود با تعطیلی بازار آتی در روز ۲۸ اسفندماه برای یکپارچه‌سازی معامله ابزار مشتقه در سامانه معاملات نقدی اقدام کند که این امر در ۲۸ اسفندماه محقق نشد. از سوی دیگر در اولین روز معاملات در ۶ فروردین نیز خدمات فناوری بورس نتوانست این امر را اجرا کند تا این امر به روز ۷ فروردین موکول شده و در نهایت نیز محقق نشود.
این امر موجب شد معامله‌گران آتی عملا سه روز معاملاتی را از دست بدهند و بازار آتی از بازار نقدی عقب بماند. به‌خصوص در شروع سال و تحرک مضاعف بازار در نمادهایی مثل ملی مس که با رشد قیمت همراه بود، در عمل فروشندگان بازار آتی را با زیان مواجه کرد؛ چراکه در صورت فعال بودن بازار آتی، فروشندگان می‌توانستند موقعیت باز خود را بسته و از بازار خارج شوند و متحمل زیان نباشند.
این در حالی است که به دلیل اینکه سامانه اتوس کامل خریداری نشده است، در عمل امکان اضافه شدن معاملات ابزار مشتقه در این سیستم فراهم نیست. به گفته فعالان بازار و کارگزارانی که نتوانستند از فرصت بازار آتی استفاده کنند، بهتر بود تا این ادغام به صورت آزمایشی صورت می‌گرفت تا بازار دچار تعطیلی ناخواسته در این خصوص نشود.
معامله 109 قرارداد در بازار آتی
در همین حال بورس آتی اولین هفته خود را با معامله ۱۰۹ قرارداد به ارزش ۴ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۷۸۲ هزار ریال در ۲۵ نوبت پشت‌سر گذاشت. در این دوره معامله‌گران آتی ۶۴ موقعیت باز جدید ایجاد کردند تا تعداد موقعیت‌های باز بازار آتی به ۱۶۴۰ برسد.
«فملی» اردیبهشت‌ماه با معامله 46 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 911 میلیون و 552 هزار ریال بیشترین تعداد و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
همچنین معامله ۲۰ قرارداد «اخابر» اردیبهشت‌ماه، ۱۶ قرارداد «فملی» شهریور و ۲۷ قرارداد «فولاد» اردیبهشت‌ماه از دیگر قراردادهای معامله‌شده این هفته بورس آتی بود که معامله‌گران رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها را در این بازار شاهد بودند.
این در حالی است که «فملی» اردیبهشت‌ماه با 1019 موقعیت باز در صدر موقعیت‌های باز بورس آتی قرار دارد.