گروه خودرو - ژاپن صاحب بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید خودرو جهان در سال ۲۰۱۰، نخستین خودروهای تولید شده پس از لرزه و سونامی سه هفته پیش را در این کشور به بازار عرضه کرد.

خبرگزاری بی.بی.سی گزارش داد که تقریبا فعالیت تمامی کارخانه‌های خودرو سازی ژاپن از جمله تویوتا بزرگ‌ترین کارخانه تولید خودرو جهان، پس از لرزه اخیر به طور کلی متوقف شده بود که کم‌کم در حال آغاز شدن دوباره است. زمین لرزه و سپس سونامی هولناک ۱۱ مارس سال جاری ضربات و آسیب‌های گسترده‌ای به زیرساخت‌های ژاپن از جمله کارخانه تولیدی این کشور وارد کرده است، به طوری که سه کارخانه عمده تولیدکننده خودرو یعنی تویوتا با ۴۶، نیسان با ۳۸ و هوندا با ۲۸ درصد کاهش فروش مواجه شدند.

ژاپن یکی از کشورهای بزرگ و تاثیرگذار صنعت خودرو‌سازی است و شرکت‌هایی از قبیل هوندا، تویوتا و نیسان در این کشور فعالیت می‌کنند که تاثیر‌گذارترین خودروسازان آسیایی در دنیا هستند، از طرف دیگر ژاپن صنعت قطعه‌سازی بسیار پیشرفته‌ای دارد و هر ساله بخش بزرگی از قطعات مورد نیاز صنایع خودرو‌سازی دیگر کشورها را نیز تولید می‌کند، بنابراین سونامی ذکر شده و تبعات منفی آن نه تنها صنعت خودروسازی داخلی ژاپن را تحت تاثیر قرار داد، بلکه به صنعت خودرو‌سازی دنیا نیز لطمه وارد کرد. حال سوال این است که آسیب وارد شدن به صنعت خودرو‌سازی ژاپن و به دنبال آن صنعت خودرو‌سازی در اثر این حادثه طبیعی چه اندازه است؟

وال‌استریت ژورنال در این خصوص می‌نویسد، تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در ژاپن سبب شده تا موتور و قطعات مورد نیاز برای کارخانه‌های تویوتا، هوندا و نیسان در کارخانه‌های خارج از ژاپن نیز ارسال نشود در نتیجه کارخانه‌های خارج نیز آسیب خواهند دید، از جمله از خودروهایی که نیازمند قطعات کارخانه‌های ژاپن هستند می‌تواند به خودروهای هیبریدی پیروس تولیدی تویوتا، لیف تولیدی نیسان و خودروی فیت تولید هوندا اشاره کرد.

همچنین خودروهای تویوتا کمری و یاریس نیز در بازار کشورهای اروپا با استفاده از قطعات تولیدی در ژاپن تولید می‌شوند. وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد بحران موجود در ژاپن صنعت خودروسازی آلمان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند تاثیر منفی برجای‌گذارد، زیرا بسیاری از خودروهای تقاضا شده در اروپا و آمریکا محصول کارخانه‌های ژاپن هستند که در کارخانه‌های ژاپنی تولید می‌شوند یا اینکه با قطعات ژاپنی در آمریکا مونتاژ می‌شوند. برخی از تحلیل گران بازار خودرو بر این باورند که صنعت خودروسازی بر اثر زلزله ژاپن بزرگ‌ترین آسیب طی ۲۰ سال اخیر را متحمل شده است.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند خسارت این زلزله روی بازار خودرو ژاپن بیش از ۵ تا ۶ میلیارد دلار خواهد بود که این زیان مالی با تداوم مدت زمان تعطیلی کارخانه‌ها و عدم امکان صادرات قطعه افزایش پیدا کرده است.

برخی دیگر خوشبینانه‌تر به این قضیه نگاه می‌کنند و تاثیر این بحران را سه تا چهار میلیارد دلار برآورد می‌کنند.