مجسمه حکیم «عمر خیام نیشابوری» به عنوان نخستین تندیس یک ایرانی در اسپانیا و در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید نصب می‌شود. سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا 16 فروردین ماه با پروفسور مانوئل آلوارز خونکو معاون فرهنگی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید دیدار و گفت‌وگو کرد.

پروفسور آلوارز اهدای تندیس حکیم عمرخیام نیشابوری را به عنوان یکی از برجستگان علمی و ادبی ایران نقطه عطفی در تاریخ روابط علمی و فرهنگی ایران با اسپانیا و دانشگاه کمپلوتنسه خواند و گفت: با توجه به رشته تخصصی‌ام و به عنوان استاد دانشکده هنر می‌گویم، این تندیس اثری زیبا و منعکس کننده سیمای یک شخصیت تاریخی ایرانی است و ابراز امیدواری کرد نصب این تندیس در دانشگاه موجب گسترش همکاری‌های علمی بلندمدت شود.

پخش مستند آخرین سفر شهید آوینی برای نخستین بار از رسانه ملی
مرتضی شعبانی از پخش مستند آخرین سفر شهید «سیدمرتضی آوینی» به فکه با عنوان «راز خون» برای نخستین بار از شبکه سراسری خبر داد.


به گزارش فارس مرتضی شعبانی اظهار کرد: برای نخستین بار فیلم مستند آخرین سفر شهید «سیدمرتضی آوینی» که منجر به شهادت وی در فکه شد، تولید و از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. وی در ادامه افزود: این فیلم مستند با عنوان «راز خون» در حال حاضر مراحل صداگذاری و موسیقی را به کارگردانی «رضا جعفری» پشت سر می‌گذارد. مستندساز روایت فتح با بیان اینکه مستند «راز خون» برای پخش در سالروز شهادت شهید آوینی آماده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این مجموعه مستند در سه قسمت یک‎ساعته تا پایان فروردین ماه آماده خواهد شد.
شعبانی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت سید شهیدان اهل قلم نیز گفت: این مراسم روز شنبه 20 فروردین با حضور غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود و نادر طالب‌زاده مستند‌ساز و کارگردان سینما و از دوستان نزدیک شهید آوینی به بررسی خاطرات سفر بوسنی و ساخت برنامه «خنجر شقایق» خواهد پرداخت.