آغاز به کار رینگ پتروشیمی با افزایش قیمت‌ها در سال جدید

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: طلسم عرضه محصولات پتروشیمی با فوب مردادماه روز گذشته در اولین رینگ پتروشیمی پس از نوروز شکسته شد و به این ترتیب رینگ پتروشیمی در اولین روز کاری خود در سال ۹۰، با افزایش قیمت آغاز به کار کرد. در این روز پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر مسائل گوناگون از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گرفته تا فروش محصولات با فوب مردادماه و در نهایت نارضایتی مجتمع‌های پتروشیمی از ضررهای بسیاری که متحمل شده بودند، اکثر محصولات با فوب فروردین‌ماه و با افزایش قیمت نسبت به سال ۸۹ عرضه و معامله شدند.

اگر چه بسیاری از آگاهان بازار افزایش نرخ‌ها در ماه فروردین را منتفی می‌دانستند و تا دقایق آخر پیش از شروع عرضه‌ها در روز گذشته عنوان می‌کردند که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هنوز نظر نهایی خود را در خصوص افزایش قیمت‌ها در سال جاری و ماه فروردین اعلام نکرده است، اما عرضه محصولات با نرخ‌های جدید سبب شد تا بازار پتروشیمی از این پس وارد مرحله تازه ای شود.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که در جلسات برگزار شده برای افزایش نرخ‌ها، جای نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خالی بوده و از این پس نیز طبق ماده ۹۹ بند «و» برنامه توسعه پنجم اقتصادی نماینده این سازمان نمی تواند در خصوص افزایش قیمت‌ها در بورس کالا اعمال نظر کند.

با این حال در این روز بازرگانی پتروشیمی تلاش کرد تا با افزایش عرضه‌ها خسارت‌های ماه‌های آخر سال ۸۹ را جبران کند. به گفته فعالان بازار فروش محصولات پتروشیمی در ماه‌های آخر سال ۸۹ با نرخ فوب مردادماه سبب شده بود تا بازرگانی پتروشیمی رغبتی برای عرضه محصولات مجتمع‌ها نداشته باشد و حتی تعداد کالاهای عرضه شده را نیز به ۱۴ محصول کاهش داده بود، اما با افزایش قیمت‌ها در سال جدید سعی کرد تا در اولین گام خود را در افزایش تناژهای عرضه بردارد.

اگر چه در این روز تقاضاهای بسیاری برروی سیستم بورس کالا ثبت شد، اما بیشتر آگاهان بازار از فعالیت آزاد رینگ پتروشیمی ابراز رضایت کرده و می‌گویند: امکان افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی وجود دارد، اما به مرور زمان اختلاف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازار داخلی کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها واقعی خواهد شد.

البته در این روز لیست اعلام شده از سوی وزارت صنایع که به تایید بورس کالا رسیده و اجازه خرید از رینگ پتروشیمی را داشتند، شامل ۴۰ شرکت تولید‌کننده بود. گفته می‌شود از این پس شرکت‌های تولیدی می‌توانند براساس میزان تولید خود در بورس کالا و رینگ پتروشیمی خرید کنند نه براساس ظرفیت اسمی کارخانه شان.

البته بسیاری از آگاهان و کارشناسان بازار به افزایش پله‌ای نرخ نفت و محصولات پتروشیمی طی ماه‌های گذشته اشاره می‌کنند و می‌گویند: اگر از ابتدا در رینگ پتروشیمی روال طبیعی طی می‌شد، مطمئنا کالاها تنها با ۵ درصد افزایش قیمت به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسید، اما با وجود نگهداشتن قیمت‌ها در حد فوب مردادماه، همچنین اعمال محدودیت‌های فراوان واسطه‌ها سعی کردند تا از این فرصت اقتصادی ایجاد شده کمال استفاده را ببرند و کالاهای خریداری شده در رینگ پتروشیمی را با حاشیه سودهای بالا به فروش برسانند. به گفته فعالان اقتصادی، اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی باید به گونه ای باشد که از خرید انبوه برخی از شرکت‌ها جلوگیری شود.

رشد ۹۱ درصدی نرخ سود مایع نسبت به سال گذشته

با این حال در این روز اکثر محصولات پتروشیمی با افزایش قیمتی معادل ۶ تا ۹۱ درصد نسبت به سال گذشته عرضه و معامله شدند. در این روز گریدهای متفاوت PET‌ها ( پلی اتیلن ترفتالات) ۶۴ درصد، EPSها (انبساطی‌ها) ۲۶ درصد، پی‌وی‌سی ۶ درصد، پلی اتیلن سنگین و سبک ۲۵ درصد و سود مایع ۹۱ درصد افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته تجربه کردند.

البته میزان افزایش نرخ پی‌وی‌سی نسبت به کالاهای دیگر کمتر بود، برخی از فعالان بازار می‌گویند: شرکت‌های تولیدکننده حاضر نشده‌اند بیشتر از ۶ درصد افزایش قیمت پی‌وی‌سی را بپذیرند و پیش تر اعلام کرده بودند که با افزایش قیمت پی‌وی‌سی شرکت‌های تولیدی آنها تعطیل خواهد شد.