هزینه اشتغال‌زایی در صنایع کوچک کمتراست

روند پیشرفت تحولات در محیط کسب و کار امروز، نشان می دهد که صنایع کوچک و متوسط با ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد، در اقتصاد کشورها تاثیر بسزایی دارند. در واقع صنایع کوچک با توانمندی‌های خود در .... از میان برداشتن مشکلاتی همچون بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد، نقش مهمی را بازی می کنند. در حالت کلی مهمترین نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور را می توان در کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغالزایی، تسریع در توسعه صنعتی و ایجاد ارزش افزوده خلاصه کرد. افزون بر این، تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری، تسریع در زمان بهره‌برداری و توجه به هزینه فرصت سرمایه، ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی در استفاده از ارزهای خارجی از دیگر تاثیرات صنایع کوچک در اقتصاد هر کشوری است.

***

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که واحدهای کوچک صنعتی از جهت ایجاد اشتغال برای کشور به صرفه‌تر هستند.

«احمد مهدوی» با بیان اینکه صنایع کوچک در کشورهای مختلف همواره مورد حمایت قرار می گیرند، می‌گوید: «با توجه به نقش این صنایع در تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی کشور، لازم است که این صنایع توسط دولت حمایت شوند. البته واحدهای کوچک صنعتی باید توجیه اقتصادی نیز داشته باشند.»

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مقایسه صنایع بالادستی و پایین دستی اظهار کرد: «در حال حاضر با سرمایه‌گذاری بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار در صنایع بالادستی یک شغل ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که این میزان در صنایع پایین‌دستی ۳۰ هزار دلار است.»

«مهدوی»، نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «به جای اینکه مواد اولیه را به صورت خام به خارج از کشور صادر کنیم، می‌توانیم با ایجاد خوشه‌های صنعتی به تولید کالا با ارزش افزوده بالا در کشور کمک کنیم.»نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد مصرف انرژی در صنایع کوچک با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، گفت: «اگر مصرف انرژی صنایع به سمت استفاده از گاز طبیعی برود، قطعا هزینه این واحدها کاهش خواهد یافت.»وی افزود: «با توجه به اختلاف قیمتی که بین قیمت مازوت و گاز طبیعی بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها وجود دارد، استفاده از گاز طبیعی در صنایع انرژی بر، قیمت تمام شده محصولات آنها را پایین می‌آورد.»نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق وزارت صنایع و نفت برای گازرسانی به شهرک‌های صنعتی گفت: «تسریع در گازرسانی به شهرک‌های صنعتی که فاقد گاز طبیعی هستند، تصمیم بسیار خوبی است.»

در حال حاضر سهم صنعت از کل مصرف گاز طبیعی ۱۰ درصد است. این در حالی است که ۹۰ درصد گاز تولیدی کشور توسط بخش خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.» به گفته «مهدوی»، با توجه به اینکه ایران دارای منابع غنی گاز طبیعی بوده و قیمت تمام شده آن کمتر از سایر حامل های انرژی است، استفاده از آن در صنایع بسیار مفید است.«مهدوی» تاکید کرد: «در حال حاضر با هدفمند کردن یارانه‌ها، صنایع کشور از جهت مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از آن با مشکلاتی روبه رو هستند که باید حل شود.»

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان در پاسخ به این سوال که استفاده از تکنولوژی‌های جدید تا چه میزان در کاهش هزینه‌های واحدهای صنعتی موثر است، اظهار کرد: «در اینجا دو موضوع مطرح است. یک نوع سوخت مصرفی واحدهای صنعتی است و دوم دستگاه هایی که این سوخت را مصرف می کنند. به نظر من استفاده از تکنولوژی‌های جدید قطعا در کاهش مصرف انرژی موثر است.» وی گفت:«واحدهای صنعتی خود باید عهده دار ورود تکنولوژی جدید باشند. علاوه بر این دولت نیز باید آنها را در این زمینه حمایت کرده و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیارشان قرار دهد.»