گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از ورود قریب‌الوقوع این شرکت به بورس تهران خبر داد. علی نوربخش دیروز در نشستی خبری از آماده‌سازی دومین پالایشگاه دولتی برای ورود به بازار بورس خبر داد و افزود: این شرکت در سال ۸۹ پیش‌بینی سود ۱۹۹ ریالی اعلام کرده که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از خط جدید بنزین‌سازی، سود شرکت به ۵۷۴ ریال افزایش یابد.

وی مبلغ فروش پیش‌بینی شده برای سال ۸۹ را ۴۷ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: فروش شرکت بعد از اجرای طرح افزایش ظرفیت، به ۹۶ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی ظرفیت فعلی تولید این پالایشگاه را ۱۷۰ هزار بشکه در روز ذکر کرد که با ابتکار عمل صورت گرفته، ظرفیت پالایشگاه به ۱۸۱ هزار بشکه رسیده و با طرح‌های توسعه در نظر گرفته شده، ظرفیت پالایشگاه به ۲۵۰ هزار بشکه و نهایتا تا ۳۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

در تامین خوراک مشکلی نداریم

وی با بیان اینکه این پالایشگاه در تامین خوراک خود مشکلی ندارد، گفت: در حال حاضر شرکت از خوراک شیرین با درصد گوگرد پایین استفاده می‌کند، اما ما به دنبال استفاده از خوراک در حوزه دزفول شمالی هستیم.مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک سرمایه‌گذاری انجام شده برای طرح‌های توسعه شرکت را بالغ بر ۵/۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: با انجام این طرح‌های توسعه بیش از ۳۳ درصد از بنزین مصرفی کشور را پالایشگاه شازند تولید خواهد کرد.

واگذاری پالایشگاه‌ها در سراشیبی

وی در مورد زمان احتمالی ورود این شرکت به بورس گفت: پالایشگاه شازند ۳ بهمن‌ماه سال‌جاری در بورس پذیرفته شده و برنامه بورسی شدن آن از سوی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت پیگیری می‌شود، اما همان طور که می‌دانید مقرر شده پالایشگاه بندر عباس و آبادان دولتی باقی بمانند و حتی بخشی از سهام عرضه شده پالایشگاه‌ها به دولت باز گردانده شود، از این رو پذیرش پالایشگاه‌ها در بورس دارای بحث‌های مختلفی است که به محض حل شدن، این شرکت وارد بورس تهران خواهد شد.

بنزین «شازند» صادر هم می‌شود

وی از انتشار اوراق مشارکت ۳۶۷ میلیارد تومانی برای طرح افزایش ظرفیت از ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز سخن گفت و افزود: این اوراق از ۲۵ بهمن‌ماه سال جاری آماده عرضه عمومی از طریق شعب بانک ملت است.

به گفته وی، این طرح ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: ظرفیت تولید بنزین این شرکت در حال حاضر ۴ میلیون لیتر در سال است که با افزایش ۴ برابری در سال آینده به ۱۶ میلیون لیتر خواهد رسید که بر این اساس شرکت می‌تواند بخشی از تولید خود را صادر کند.

مشخصات اوراق مشارکت شازند

در ادامه این نشست خبری محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین درباره مشخصات اوراق مشارکت طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، گفت: بهره‌برداری از این طرح، سود آوری و فروش شرکت را در سال ۹۰ با ۲۰۰ درصد رشد مواجه خواهد کرد و بنزین تولیدی این شرکت را نیز ۳۰۰ درصد رشد خواهد داد.

وی ارزش این اوراق مشارکت را ۳۶۷ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: سود علی‌الحساب این اوراق ۱۷ درصد به صورت روز شمار است و مدت آن چهار سال تعیین شده است، اما نرخ باز خرید این اوراق قبل از سر رسید ۵/۱۶ درصد است. وی گفت: سود و اصل سرمایه‌گذاری در این اوراق از سوی بانک ملت تضمین شده و این اوراق در راستی آزمایی انجام شده توسط تامین سرمایه امین، دارای توجیه مالی، حقوقی و فنی و مهندسی برای سرمایه‌گذاری است.

وی نرخ بازدهی داخلی این طرح را ۲۰ درصد ذکر کرد و گفت: با تامین ۳۶۷ میلیارد تومان هزینه مالی این طرح ۵/۳ میلیارد دلاری، بسته مالی طرح افزایش ظرفیت این شرکت کامل خواهد شد.

وی به سرمایه‌گذاران بلند‌مدت توصیه کرد نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.