25 درصد بازار لوازم یدکی خودرو در دست چینی‌ها

گروه خودرو- این روزها کالاهای چینی به کابوسی وحشتناک در اقتصاد جهان تبدیل شده‌اند و بازار کشورهای مختلف را تحت تاثیر و حتی به سیطره خود درآورده‌اند.

در این بین، ایران نیز از بلایای «اژدهای زرد» بی نصیب نمانده و کم و بیش، برخی بازارهای داخلی در محاصره آتش این اژدهای خطرناک قرار گرفته‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها بازار لوازم یدکی خودرو است. آن طور که «رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل» به خبرنگار ما می‌گوید، در حال حاضر یک چهارم (معادل ۲۵ درصد) این بازار را قطعات چینی تشکیل می‌دهد.

به گفته غلامرضا بخشی‌زاده، این موضوع به نوعی باعث ایجاد رکود در بازار لوازم یدکی شده؛ چراکه مشتریان اعتماد چندانی به قطعات چینی نداشته و در واقع از خرید این نوع لوازم یدکی واهمه دارند.

گفته‌های رییس اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل، از آن جنبه اهمیت زیادی پیدا می‌کند که به گفته کارشناسان، قطعات چینی معمولا از کیفیت پایینی برخوردارند و استفاده از آنها نه تنها ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه امکان دارد مشتریان را مشتری دائمی تعمیرگاه‌ها کند.

به هر حال وقتی قطعه‌ای کم کیفیت روی خودرو سوار شود، قطعا دوام چندانی نخواهد داشت و مشتری مجبور است در مدت زمانی کوتاه باز هم برای تعویض قطعه راهی تعمیرگاه شود و اگر دوباره قطعه‌ای کم کیفیت روی خودرو نصب شود، این داستان دوباره تکرار خواهد شد.

هرچند چینی‌ها با وجود سوءسابقه در تولید انواع کالا، محصولات باکیفیت نیز به تولید می‌رسانند، اما از آنجاکه معمولا کم کیفیت‌های آنها میهمان بازار ایران می‌شوند، باید از ورود قطعات چینی به چرخه لوازم یدکی خودرو و سهم ۲۵ درصدی شان، نگران بود و چاره ای برای دفع این خطر اندیشید.

آن طور که کارشناسان می‌گویند، اگر قرار است بخشی از بازار لوازم یدکی را به چینی‌ها بدهیم، باید حداقل میزبان کالاهای درجه یک آنها باشیم، نه اینکه تنها به هوای ارزان‌تر بودن، قطعاتی بی‌کیفیت را در اختیار مشتریان بگذاریم.

در حال حاضر برترین ویژگی‌های قطعات چینی در مقایسه با نمونه‌های مشابه دیگر، ارزان‌تر بودن و فراوانی آنهاست، به نحوی که واردکنندگان و مشتریان به این دو دلیل، روی به چینی‌ها آورده‌اند. استفاده از لوازم یدکی چینی اگرچه در نگاه اول کم هزینه تر به نظر می‌رسد و دسترسی به آنها نیز راحت‌تر و کم دردسرتر است، اما اگر دوراندیشانه به این موضوع نگاه کنیم، کم‌وکاست‌ها و مشکلات استفاده از لوازم یدکی چینی در خودروها، بیشتر و بهتر به چشم خواهد آمد. این درست که قطعه چینی راحت‌تر و ارزان‌تر به دست می‌آید، اما نباید فراموش کرد که نه تنها این نوع قطعات دوام چندانی ندارند، بلکه ممکن است ایمنی خودروها را نیز تحت تاثیر منفی قرار دهند.

به هر حال فعلا اوضاع به شکلی است که چینی‌ها از بار کیفی قطعات بعضا کپی‌برداری شده خود، به نحو قابل توجهی کاسته اند تا بتوانند با استفاده از «دامپینگ»، ارزان فروشی کرده و توجه خریدار را به خود جلب کنند. این کار چینی‌ها البته بیشتر به یک سوءاستفاده می‌ماند تا ارزان فروشی.

۲۵ درصد بازار لوازم یدکی در دست چینی‌ها

اما به سراغ مسوولان و کارشناسان برویم و ببینیم نظر آنها در مورد ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به بازار لوازم یدکی کشور چیست.

رییس «اتحادیه لوازم یدکی اتوموبیل» در این مورد با اشاره کشورهایی که مبدا تامین قطعات یدکی مورد نیاز بازار کشور هستند، می‌گوید: در حال حاضر بیشترین لوازم یدکی خودرو مورد نیاز کشور، از کره جنوبی، ژاپن، چین و فرانسه وارد می‌شود، اما با این حال چینی‌ها نیز توانسته‌اند با ترفند کاهش قیمت‌، یک چهارم بازار لوازم یدکی کشور را تسخیر کنند.

غلامرضا بخشی‌زاده در مورد چگونگی ورود این قطعات به کشور می‌افزاید: بیشتر این کالاها از مبادی قانونی وارد ایران می‌شوند و از لحاظ کیفیتی نیز نظارت لازم روی آنها صورت می‌گیرد تا از ورود قطعات بی‌کیفیت جلوگیری به عمل آید.

وی با تاکید بر اینکه تقلب در همه صنوف هست و این مساله باید به صورت کلی ریشه‌یابی شود، تاکید می‌کند: قطعات وارد شده به کشور، حتما باید دارای برند معتبر باشند و در صورت دارا بودن برند مخصوص کشور صادرکننده، اجازه واردات خواهند داشت.

اما دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با تایید گفته‌های بخشی‌زاده، از قطعات چینی به عنوان نوعی «اخلال» در بازار کشور یاد کرده و تاکید می‌کند: در حال حاضر ۸۰ درصد خودروهای داخلی دارای خدمات پس از فروش هستند و از طریق شرکت‌های تولیدی خودشان تامین می‌شوند و بقیه قطعات تولیدی نیز دارای گارانتی هستند.

محمدرضا نجفی منش می‌افزاید: تنها مشکل موجود در این مورد، ورود قطعات و لوازم یدکی بی کیفیت چینی به بازار داخل است که البته موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، نظارت لازم را در این باب داراست.

وی تاکید می‌کند: چینی‌ها در حالی یک چهارم بازار لوازم یدکی کشور را قرق کرده‌اند که قطعات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

گفته‌های رییس اتحادیه لوازم یدکی و دبیر انجمن خودروسازان را برخی از فروشندگان لوازم یدکی نیز مورد تایید قرار داده و از حضور چینی‌های در بازار انتقاد و ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از آنها می‌گوید: ورود لوازم یدکی بی‌کیفیت چینی، به نوعی بازار را با رکود مواجه کرده؛ چراکه مشتریان نسبت به کیفیت قطعات اطمینان لازم را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: البته کالاهای چینی نیز درجه ۱ و ۲ دارند و از تنوع محصول بهره می‌برند، اما معمولا کم کیفیت‌های آنها که قیمت ارزانی نیز دارند، وارد ایران می‌شوند.

بازار راکد است

اما از بحث چینی‌ها دور شویم وسری هم به اوضاع کمی و خرید و فروش در بازار لوازم یدکی کشور بزنیم.

آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر بازار لوازم یدکی کشور از نظر وجود جنس و قطعه تقریبا بی‌نیاز است، اما ظاهرا در مقایسه با گذشته کمی راکد و کم مشتری شده است.

به گفته کارشناسان و فعالان بازار، هم اکنون اوضاع کمیتی بازار لوازم یدکی مناسب به نظر می‌رسد، اما ظاهرا برخی عوامل موجب پدید آمدن رکودی نسبی در این بازار شده‌اند.

ظاهرا ورود قطعات بی‌کیفیت به بازار، نوعی بی‌اعتمادی را بین مشتریان به وجود آورده و بازار را با رکودی نسبی مواجه کرده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در این مورد می‌گوید: در حال حاضر مصرف‌کنندگان با هیچ مشکل و بحرانی در مورد تهیه لوازم یدکی خودرو مواجه نیستند، اما به خاطر کسادی، بازار و بازاری‌ها اوضاع مناسبی ندارند.

بخشی زاده می‌افزاید: هم‌اکنون از لحاظ تولید و تامین لوازم یدکی خودرو کاملا اشباع و بی‌نیاز هستیم و افزایش قیمتی نیز نداشته‌ایم.

یکی از فروشندگان لوازم یدکی نیز در این مورد می‌گوید: وضعیت بازار به کلی خراب است و مراجعه مشتریان کم شده است.

وی ادامه می‌دهد: این رکود در شرایطی رخ داده که قیمت لوازم یدکی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نیافته است.