مرکز خدمات فولاد ایران- بی‌شک نمی‌توان گفت که امسال فولادسازان بهترین سال را پشت سر گذاشتند. نرخ بهره‌وری پس از آنکه افزایش موجودی‌ها در نیمه اول سال به پایان رسید، کمی‌ بهبود یافت. از آن زمان در حدود ۷۰ درصد ماند. چرا که تولیدکننده‌ها با مشکل افزایش هزینه قراضه، کک، سنگ آهن و گاز طبیعی قادر به انتقال این هزینه‌ها به بازار نبوده‌اند. اینکه بسیاری توانستند سود ببرند به این دلیل است که از آموخته‌های خود در دهه گذشته بهره بردند و کسب و کار خود را به شدت تحت کنترل دارند.

تحلیل گران بر این باورند که بازار‌های فولاد اروپا و آمریکای شمالی طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به دلیل افزایش هزینه‌های مواد اولیه و رشد تقاضا بهبود می‌یابد. به نظر برخی افزایش قیمت مواد اولیه به آن میزان نیست که قیمت‌ها را بالاتر ببرد. اگر تقاضا خیلی پایین باشد بالابردن قیمت عملی نخواهد بود. به نظر تحلیلگران دور جدیدی از افزایش قیمت تا پیش از فصل دوم سال ۲۰۱۱ نخواهد بود.

برآورد شده که ۱۲ تا ۱۸ ماه آتی بازار از نظر افزایش موجودی‌ها و تقاضا تحت فشار باشد و این امر قیمت فولاد و مدت زمان تحویل را بالا ببرد. شاید افزایش خرید‌ها پیش از زمان مورد انتظار به کاهش روند صعودی قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ و نیمه اول سال ۲۰۱۲ کمک کند.

۴ تا ۵ سال آینده قیمت‌ها نزولی می‌شود و اگر قیمت‌ها به بالای ۱۰۰۰ دلار برسد کارخانه‌ها به سرمایه گذاری‌های جدید تمایل پیدا می‌کنند. در حالی که آمریکا و اروپا تا ۵ سال آینده به خطوط تولید بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و واردات نقشی اساسی در قیمت‌گذاری و عرضه پیدا می‌کند.

افزایش قیمت بیلت و اسلب در خاوردور

در همین حال قیمت بیلت صادراتی در خاوردور به خصوص محصولات ژاپن ۴۰ دلار هر تن افزایش یافته و به ۵۸۰ دلار هر تن فوب (۶۰۰ دلار هر تن سی ان اف) رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت اسلب نیز در آینده صعودی باشد.در پی افزایش قیمت مواد اولیه از جمله قراضه تولیدکنندگان بیلت در آسیا عرضه بیلت صادراتی خود را با پیش‌بینی رشد بیشتر قیمت این محصول در آینده، کاهش داده‌اند. قیمت قراضه صادراتی آمریکا در ماه دسامبر به شدت بالا رفته است. به دنبال این امر تقاضای واردات بیلت در آسیا به خصوص از ژاپن بالا رفته است.

قیمت قراضه صادراتی آمریکا به کشورهای آسیایی رشدی ۳۰ تا ۳۵ دلاری را در هر تن نسبت به ماه نوامبر تجربه کرده و به ۴۵۰ دلار هر تن رسیده است. با توجه به احتمال رشد بیشتر قیمت قراضه در آینده، تولیدکنندگان بیلت در آسیا نمی‌توانند قیمت فروش محصولات خود در آینده را اعلام کنند. به همین دلیل سیاست انتظار را در پیش گرفته اند. در این میان حجم سفارشات خرید بیلت از ژاپن به شدت افزایش یافته است.پیش‌بینی می‌شود که قیمت اسلب نیز در آینده صعودی باشد. در حال حاضر موجودی اسلب خریداران این محصول در کره جنوبی، تایوان و تایلند بالا است. به دنبال این امر احتمالا تعادل عرضه و تقاضا در سال جدید بر هم خواهد خورد. کارخانه‌ها در روسیه و اوکراین هم به دنبال بالا بردن صادرات ورق گرم خود به این مناطق هستند. با توجه به افزایش تقاضای محصولات فولادی در خاورمیانه، قیمت محصولاتی چون ورق گرم و ورق گالوانیزه گرم برای تحویل در ماه ژانویه ۳۰ تا ۴۰ دلار هر تن نسبت به ماه نوامبر افزایش یافته است. به همین دلیل احتمالا قیمت اسلب نیز در آینده صعودی خواهد بود.صادرات اسلب برزیل به دلیل مشکلات بنادر این کشور پایین آمده است. خرابی برخی از کوره‌های قوس الکتریکی در ژاپن نیز منجر به کاهش صادرات اسلب این کشور شده است. به دنبال این امر پیش‌بینی می‌شود که بازار اسلب در آینده با کمبود موجودی روبه‌رو شود.

کارخانه بائواستیل نیز در نظر دارد تا قیمت محصولات خود را برای ماه فوریه مجددا بالا ببرد. به همین دلیل احتمال افزایش شدید قیمت محصولات فولادی در آسیا وجود دارد.