گروه بورس - بورس آتی روز گذشته پس از مدت‌ها، معاملات پررونقی را شاهد بود که در آن 101 قرارداد به ارزش دو میلیارد و 988 میلیون و 521 هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته نوسانات مثبت بورس آتی موجب افزایش قیمت در ۵ نماد شد که شاهد مطالعات پرحجمی همراه با افزایش قیمت بودند. این در حالی است که تنها ۴ قرارداد با نوسان منفی و کاهش قیمت مواجه شدند.
دیروز معامله 86 قرارداد اسفند و دی‌ماه «فملی»، این نماد را پیشرو بازار کرد. بر این اساس «فملی» با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و روز مثبت در بورس نقدی توجه بیشتر معامله‌گران آتی را به خود جلب کرد تا با معاملات پرحجم، موقعیت باز «فملی» اسفند و دی‌ماه به ترتیب به 226 و 90 موقعیت برسند.
در حالی «فملی» اسفندماه شاهد ۶۷ قرارداد معامله‌شده بود که رشد ۳۴۰ ریالی را با نوسان مثبت ۴۵/۳ درصد ثبت کرد، اما «فملی» دی‌ماه با ۱۰۱ ریال افزایش قیمت، تجربه ۰۳/۱ درصد نوسان مثبت را پشت‌سر گذاشت. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت جهانی مس، معامله‌گران انتظار دارند در قراردادهای اسفندماه «فملی» شاهد ریسک کمتری باشند.
به این ترتیب نماد «فملی» دی‌ماه به دلیل نزدیک بودن زمان سررسید قراردادها از اقبال کمتر معامله‌گران برخوردار بود و معامله‌گران تمرکز خود را بر معاملات اسفند «فملی»
معطوف کردند.
این در حالی است که دیروز با وجود قیمت‌های بالای فروشنده‌ها و فاصله با قیمت‌های مدنظر خریداران، در نهایت خریداران با قیمت‌های مورد نظر فروشنده‌ها موافقت کردند تا معاملات پرحجم در نمادهای «فملی» شکل بگیرد.
به باور کارشناسان اگر تعداد خریداران و فروشندگان زیاد باشد، قیمت‌ها نزدیک‌تر خواهند شد و میانگین نرخ‌های ثبت‌شده در نمادهای مختلف فاصله کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین «وکار» دی و اسفندماه و «وغدیر» اسفند، دیگر نمادهایی بودند که دیروز رشد قیمتی را تجربه کردند، به نحوی که این نمادها با رشد قیمتی ۱۶۸، ۱۳ و۱۵۲ ریالی به کار خود پایان دادند.
از سوی دیگر قراردادهای «اخابر» اسفند، «وپارس» دی و «شخارک» اسفند نمادهای منفی دیروز بورس آتی بودند که به ترتیب شاهد 45، 99 و 535 ریال کاهش قیمت بودند.
آغاز منفی «شخارک» پس از بازگشایی نماد این قرارداد در شرایطی رقم خورد که با وجود محاسبه قیمت تسویه این نماد در مبلغ ۱۲ هزار و ۸۴۵ ریال، «شخارک» اسفندماه دارای ۱۳ تقاضای خرید در قیمت ۱۳ هزار ریال بود که در نهایت هیچ فروشنده‌ای حاضر به معامله در این قیمت نشد تا «شخارک» همچنان با معامله یک قرارداد، تجربه نوسان منفی۴ درصد را داشته باشند.