گروه مسکن- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ابلاغ دستورالعمل نحوه ارزیابی طرح‌های معماری و ضوابط نمای ساختمان‌ها تا پایان سال خبر داد. هیربد معصومی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» به ضرورت ساماندهی نمای ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: دستورالعمل نحوه ارزیابی طرح‌های معماری و ضوابط در مورد نمای ساختمان‌ها در حال تدوین است و تا پایان سال ابلاغ خواهد شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اهداف این دستورالعمل خاطرنشان کرد: این دستورالعمل نه تنها موجب ساماندهی نمای ساختمان‌های شهر می‌شود، بلکه با جلوگیری از به کار بردن بیش از حد شیشه در نمای بناها موجب کاهش هدررفت انرژی نیز در ساختمان‌ها می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، اقدام شهرداری برای ساماندهی نمای ساختمان‌ها در حالی است که تاکنون چندین بار مسوولان و کارشناسان نسبت به کاربرد بیش از حد شیشه در نمای ساختمان‌ها هشدار داده اند.ماه گذشته نیز مدیر کل شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ممنوعیت صدور پایان کار برای آن دسته از ساختمان‌هایی که بیش از ۴۰ درصد شیشه در نمای آنها به کار رفته باشد، خبر داده بود. بر این اساس چنانچه بیشتر از ۴۰ درصد نمای ساختمان شیشه ای باشد، پروانه ساخت به آن داده نخواهد شد. خسروی با اشاره به دلایل ممنوعیت استفاده از شیشه در نمای ساختمان‌ها گفت: بر اساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان که شرایط عمومی ساختمان را مطرح می‌کند، ساختمان‌های مسکونی نمی‌توانند نمای ‌شیشه‌ای داشته باشند و شورای اسلامی شهر نیز در مصوبه‌ای بر این موضوع تاکید کرده است.

به گفته خسروی، آنچه شورای اسلامی شهر تهران به درستی بر آن پافشاری داشته این است که ساختمان‌هایی که نمای شیشه‌ای دارند، به دلیل عدم مقاومت در برابر نیروی جاذبه، در صورت وقوع زلزله یا ایجاد حادثه‌ای مانند آتش سوزی در داخل ساختمان، می‌توانند مانند بمبی عمل کنند که شیشه‌های خرد شده را به اطراف محدوده خود پخش می‌کند و موجب صدمات زیادی به عابران و خودروهایی می‌شوند که درآن محدوده تردد می‌کنند.

وی در عین حال گفت: همچنین این نوع شیشه‌ها موجب اتلاف بیشتر انرژی ساختمان می‌شود که این موضوع نیز به درستی از سوی شورای شهر مورد تاکید قرار گرفته است. البته مدیرکل شهرسازی و معماری شهرداری تهران این هشدار را نیز داد که در این میان برخی از افراد معتقدند که شیشه‌هایی که امروزه در بازار وجود دارد، در برابر عوامل جاذبی مقاوم هستند و در هنگام حادثه شیشه‌ها خمیری شکل می‌شوند و حادثه چندانی ایجاد نمی‌کنند؛ ضمن آنکه قابلیت تمیز شدن به طور خودکار را نیز دارند، اما این سوال همچنان مطرح است که آیا استفاده از این نوع شیشه با توجه به هزینه بالایی که دارد برای مجریان، سازندگان و مالکان ساختمان صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر و این سوالی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.