گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته همچنان به رشد خود ادامه داد و شاخص کل توانست در ورای مرز ۲۲ هزار واحد به رشد خود ادامه دهد. در بازار دیروز معامله گران تحت تاثیر برخی از خبرهای منتشره در بازار از جمله در مورد نمادهایی نظیر بهمن و مخابرات قرار گرفتند که این امر موجب شد تا بازار همچنان به رشد خود ادامه دهد.

در معاملات دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که خبرهای موثر بر بازار از جمله اعلام زمان گفت‌وگوی تلویزیونی ریاست‌جمهوری در عصر فردا از اهمیت برخوردار است. با توجه به برخی از مسائل رخ داده در حوزه سیاسی و اقتصادی و همچنین مساله بودجه سال ۹۰ کشور، کارشناسان در انتظار مصاحبه‌ای مهم هستند.

در همین حال در مسائل اقتصادی، سخنان معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهوری در مورد سود بانکی سال آینده کشور از اهمیت برخوردار بود.

به گفته آقامحمدی نرخ سود مورد انتظار بانکی از سال آینده قطعا کاهش می‌یابد و با یک روند مطمئن این کار صورت می‌گیرد. وی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها نرخ رشد ۸ درصد را برای کشور در بر می‌گیرد و در صورت افزایش منابع مالی، حوزه نفت و گاز و خدمات، توسعه پیدا می‌کند.

همچنین در مسائل مرتبط با طرح تحول نیز ستاد تحول صنایع و معادن، شرایط استفاده از کمک بلاعوض سوخت گاز مایع و نفت کوره را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، عدم‌دسترسی واحدهای صنعتی به گاز طبیعی، فعال بودن واحد و عدم‌کاهش تولید و اشتغال از جمله شرایط دریافت کمک بلاعوض سوخت مایع و نفت کوره اعلام شده است.

براساس این اطلاعیه واحدهای تولید آجر و سیمان و همچنین واحدهای تولید کاشی و سرامیک استان‌های یزد و فارس مشمول برخی از کمک‌ها خواهند شد.

در همین حال دیروز بحث ادغام و خرید سهام ضربدری دو خودروساز عمده کشور نیز در رسانه‌ها منعکس‌شده بود که در آخرین اظهارنظرها، سید حسین‌هاشمی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هفته گذشته در جلسه مشترکی با اعضای کمیسیون صنایع و اصل ۴۴ مجلس و شرکت‌های خودروساز، موضوع ادغام ایران خودرو و سایپا بررسی شد و در آن جلسه، نظر مجلس مبنی بر مخالفت با ادغام دو شرکت بزرگ خودروسازی مطرح شد.

وی ادامه داد: از مدیران ایران خودرو و سایپا خواسته‌ام تا بحث‌های مربوط به ادغام این دو شرکت بیش از این مطرح و مورد بحث نباشد.

با توجه به برخی از اظهارنظرهای اخیر، برخی از کارشناسان مساله ادغام ضربدری شرکت‌های خودرویی را پایان یافته تلقی می‌کنند.

در این میان دیروز ایران خودرو در حالی که با توقف نماد مواجه است، در یک آگهی، آمادگی خود را برای واگذاری ۲۹ شرکت زیرمجموعه خود را اعلام کرد. در گروه خودرویی اما انتشار شایعاتی در مورد مشارکت گروه بهمن در اپراتور سوم باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد.

در گروه مالی، بانک دی با خرید بخشی از سهام بیمه دی از «سرمایه‌گذاری ری» در ترکیب سهامداری این شرکت قرار گرفت. با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضای هیات‌مدیره این شرکت، رقابت‌ها در میان گروه‌های سهامداری بیمه دی افزایش یافته است.

در گروه نساجی دیروز معامله عمده نساجی بروجرد قطعی شد. در نماد مخابرات، شایعاتی در مورد واگذاری ۵/۱ درصد از سهام مخابرات توسط یکی از سهامداران این شرکت در بازار منتشر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با ۱۳۶ واحد رشد به ۲۲ هزار و ۱۳۶ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به سهم ۴۰ درصدی قطعی شدن معامله نساجی بروجرد به ۹۳ میلیارد تومان رسید. از ۲۱۹ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند، ۱۰۳ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۸ نماد با افت ارزش مواجه شدند.