گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را با موجی از عرضه‌های بلوکی سپری کرد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بلوک‌های 100 درصدی سهام ایران‌ایرتور و نکاچوب در بازار عرضه شد. همچنین بلوک 7/38 درصدی سهام شرکت توسعه بازرگانی برنا در اسفندماه عرضه خواهد شد.

تداوم رقابت «ایران‌ ایرتور»
در این راستا روز گذشته رقابت خرید کارگزاران برای خرید سهام ایران‌ایرتور در بازار سوم فرابورس به سرانجام نرسید و ادامه این معامله به امروز موکول شد. در بازار دیروز 5 شرکت برای خرید بلوک 100 درصدی سهام ایران ایرتور به رقابت پرداختند و هر سهم این شرکت تا نرخ 20 هزار و 110 ریال افزایش قیمت یافت.
همچنین به دلیل رقابت در دقایق پایانی روز گذشته، ادامه معامله به امروز موکول شد.
عرضه ناموفق «نکاچوب»
همچنین روز گذشته بلوک ۱۰۰ درصدی سهام شرکت نکاچوب در بازار سوم فرابورس عرضه شد که معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.
در طی معاملات دیروز تعداد یک میلیون و 781 هزار و 550 سهم معادل 100 درصد از سهام شرکت نکاچوب توسط سازمان خصوصی‌سازی و به وکالت از شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی، به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط در بازار عرضه شد.
قیمت پایه هر سهم «نکا» در این عرضه۱۳۹ هزار و ۴۴۰ ریال در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل نبود خریدار برای بلوک مزبور، معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.
عرضه سهام «توسعه بازرگانی برنا»
از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۷/۳۸ درصد از سهام شرکت توسعه بازرگانی برنا را در تاریخ سوم و اسفندماه سال‌جاری در بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.
بر این اساس سازمان خصوصی سازی 3 میلیون و 328 هزار و 200 سهم (شامل 3 میلیون و 161 هزار و 790 سهم و تعداد 166 هزار و 410 سهم ترجیحی ) معادل 7/38 درصد از سهام شرکت توسعه بازرگانی برنا را بطور یکجا و به صورت نقد، به ارزش 4/43 میلیارد ریال و به قیمت پایه 13 هزار و 53 سهم، سه‌شنبه 3 اسفندماه در بازار سوم عرضه می‌کند.
شرکت توسعه بازرگانی برنا با سرمایه ۸۶ میلیارد ریال در حوزه خریدوفروش، واردات و صادرات و توزیع کالا و ارائه خدمات در زمینه‌های ترخیص کالا از گمرکات، مشارکت مدنی و حقوقی و انجام سرمایه‌گذاری در واحد‌های اقتصادی فعالیت دارد. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا با ۳/۴۱ درصد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ۷/۳۸ درصد و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز با ۲۰ درصد، سهامداران عمده شرکت توسعه بازرگانی برنا را تشکیل می‌دهند.
شفاف‌سازی اطلاعات «بالاست»
همچنین شرکت بالاست با اعلام پیش‌بینی سود ۹۶۸ ریالی به ازای هر سهم، مواردی را شفاف‌سازی کرد.
براساس این گزارش، شرکت بالاست پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی 89 را با 9 ریال افزایش به طور خالص مبلغ 968 ریال اعلام کرد.
این پیش‌بینی در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل با افزایش ۱۰درصدی درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات، رشد ۸ درصدی بهای تمام شده فروش و خدمات و افزایش ۱۷ و ۴۰ درصدی سود عملیاتی و سود خالص مواجه شده است. همچنین مدیرعامل بالاست با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار به موارد مدنظر رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی پاسخ داده است.
کامران سعیدی‌کیا اعلام کرده با عنایت به افزایش پرداختی‌های حقوق و دستمزد در سه ماهه چهارم (عیدی و سایر مزایا) و همچنین راندمان احتمالی کارگاه‌ها در ماه آخر به دلیل پیک تردد بخش مسافری راه‌آهن و تاثیرات آن در کارگاه‌های تولید و حمل بالاست، زیرسازی، روسازی و شرایط جوی، مقادیر هزینه افزایش خواهد یافت. از طرفی با توجه به افزایش 25 درصدی مبلغ پیمان ساختمان و تاسیسات و آخرین کارکرد تایید شده پروژه روسازی اراک - ملایر، تعدیل لازم صورت گرفته است.
این درحالی است که ماهیت کلیه کارکردهای موقت عملیات پیمانکاری به صورت علی‌الحساب بوده که با نظر دستگاه نظارت و کارفرما در کارکردهای آتی، قابل افزایش یا کاهش است.
سعیدی‌کیا در ادامه توضیح داده است: اطلاعات ارایه شده در پیش‌بینی سال 90 براساس بودجه پیشنهادی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بوده که مطابق رویه شرکت به لحاظ قطعی نبودن کار جدید پیمانکاری و متعاقب آن درآمد مربوطه اعلام شده است. از طرفی هزینه‌های نیروی انسانی سالانه به مقادیر لازم قابل تغییر خواهد بود و همچنین نسبت 22 برابری هزینه گازوئیل و سوخت در سود پیمانکاری و قراردادها و تعهدات قبلی شرکت، تاثیر بسزایی در کاهش سود خواهد داشت.
وی در خاتمه اظهار داشته: شرکت در این مقطع زمانی و پایان سال‌مالی فاقد هر گونه اطلاعات بوده که تاثیرگذار بر قیمت اوراق بهادار یا تصمیمات سرمایه‌گذاران باشد و رویه عادی خود را طی می‌کند. این اطلاعات می‌تواند زمینه بازگشایی نماد معاملاتی بالاست را در بازار فرابورس فراهم کند.
حکمرانی قرمزها در بازار
از سوی دیگر بیشتر نمادهای معامله‌شده در بازار فرابورس روز گذشته با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. بر این اساس از ۱۳ نماد معامله‌شده در بازار دیروز، تنها ۴ نماد شاهد افزایش نرخ سهام خود بودند و مابقی با کاهش قیمت روزی را سپری کردند.
در این راستا می‌توان به افزایش 3/3 درصدی قیمت حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان، 55 صدم درصدی هر سهم «رپارس»، 21 صدم درصدی هر سهم «ثعمرا» و یک صدم درصدی هر سهم «سبحان» اشاره کرد.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی بیمه دی، کویرتایر، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، سیمان سبزوار و مرجان‌کار به همراه تمام گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن با کاهش قیمت مواجه شدند.
در این بازار نماد معاملاتی «کمرجان» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و با 37/4 درصد افت به قیمت 3 هزار و 876 ریال رسید.
همچنین گواهی تسهیلات مسکن دوره‌های مهر، آبان، آذر و دی‌ماه نیز به ترتیب ۲۲/۱ درصد، ۵۲/۱ درصد، ۶۵/۱ درصد و ۸۵/۱ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین در مجموع روز گذشته بیش از ۶ میلیون و ۸۰۵ هزار سهم در دو هزار و ۲۲۷ مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۳۲ میلیارد و ۱۲ میلیون ریال رسید.
در این روز شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با حجم سه میلیون و 108 هزار سهم، ارزش 10 میلیارد و 133 میلیون ریال، به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد شناخته شد.
در بازار مشارکت نیز روز گذشته تنها گواهی سپرده بانک کشاورزی معامله شد.
در این راستا می‌توان به معامله 7 هزار و 300 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش 7 میلیارد و 300 میلیون ریال اشاره کرد.
همچنین در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی سیمان سبزوار متوقف شد. بر این اساس نماد معاملاتی «سبزوا» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود برای سال‌مالی منتهی به پایان بهمن‌ماه ۸۹ متوقف شد.