قیمت آهن قراضه، در هفته گذشته، پس از مدت‌ها ثبات، دارای روند نزولی قابل توجهی بوده است و در مقایسه با هفته قبل حدود 10 درصد کاهش داشته است.این روند نزولی در مورد قیمت آهن قراضه در حالی صورت می‌گیرد که نرخ سنگ‌آهن طی مدت یاد شده از رشد 3 درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن قیمت معاملاتی آهن قراضه (HMS۱&۲(۸۰:۲۰ در هفته مورد بررسی، معادل ۴۲۷-۴۲۳ دلار/تن، فوب رتردام اعلام شده است، در حالی که قیمت هفته قبل، معادل ۴۷۵-۴۷۰ دلار/تن، فوب بوده است. همچنین قیمت آهن قراضه (HMS۱&۲(۷۰:۳۰ در هفته مزبور ۴۲۵-۴۲۰ دلار/تن و ۴۳۲-۴۲۷ دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که در مقایسه با هفته گذشته از کاهش شدیدی معادل ۵۰-۴۰ دلار/تن برخوردار بوده است. در هفته گذشته بازارهای جهانی آهن قراضه، تحت تاثیر کاهش تقاضای خرید، روند نزولی را پشت سر گذاشت و قیمت‌ها در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۰ درصد افت داشته است.
خروج خریداران بزرگ آهن قراضه
به دنبال کاهش تقاضای خرید آهن قراضه توسط ترکیه، به عنوان اولین واردکننده بزرگ آهن قراضه در جهان و نیز توقف خرید چین، دومین واردکننده قراضه در دنیا، به دلیل تعطیلات سال نو در این کشور، قیمت آهن قراضه در اغلب بازارهای جهانی کاهش یافت. تعدادی از فعالان بازار بر این عقیده‌اند که در کوتاه مدت احتمال کاهش بیشتر آهن قراضه وجود دارد. هر چند در نهایت انتظار می‌رود با برگشت خریداران به بازار خرید، بازار آهن قراضه مجددا تقویت شود.
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد در هفته مورد بررسی قیمت آهن قراضه وارداتی این کشور از روند نزولی قابل توجهی برخوردار بوده است. فعالیت خرید آهن قراضه توسط اغلب کارخانه‌های فولادی و تجار ترکیه در هفته مورد بررسی همچنان سرد و بی‌رونق بوده است و تعداد زیادی از خریداران همچنان از بازار خرید خارج هستند و به همین دلیل قیمت پیشنهادی عرضه‌کنندگان در حال کاهش است. قیمت وارداتی آهن قراضه (HMS1&2(80:20 توسط ترکیه در هفته مزبور معادل 453-448 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است، در حالی که قیمت هفته قبل بالغ بر 495-490 دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. تقریبا از ماه اکتبر سال 2010، قیمت آهن قراضه وارداتی ترکیه روند صعودی به‌خود گرفت و تا شروع سال 2011 بالغ بر 150 دلار/تن افزایش یافت. لکن با شروع سال 2011 و از اواسط ماه ژانویه، به علت افت تقاضا، قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی از جمله قیمت آهن قراضه وارداتی ترکیه از روند کاهشی برخوردار شده است.
تحلیل‌گران بازار بر این عقیده‌اند تا مادامی که ضعف تقاضا ادامه یابد، قیمت آهن قراضه نیز روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد، لکن به محض افزایش فعالیت خرید از سوی خریداران، قیمت‌ها مجددا تقویت خواهد شد.
رشد دوباره قیمت سنگ‌آهن
پس از ثبات قیمت طی چندین هفته متوالی، قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات (نقدی) در هفته گذشته و پس از اتمام تعطیلات سال نو چین و شروع به خرید تعدادی از خریداران، به ویژه فولادسازان بزرگ این کشور، با هدف ذخیره‌سازی از روند صعودی برخوردار بوده است.
در مدت یاد شده و بالاخص در روزهای پایانی هفته و با توجه به افزایش تقاضا از یک طرف و تداوم محدودیت عرضه در بازار به ویژه از سوی هند و برزیل، از طرف دیگر، قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات دوباره روند افزایشی به خود گرفت و در حال نزدیک شدن به سطح 200 دلار/تن است. متوسط قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار5/63 درصد برمبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل 197-195 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بیش از سه درصد افزایش داشته است. قیمت جدید پیشنهادی عرضه‌کنندگان هندی معادل 198-196 دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است.
با توجه به افزایش‌های اخیر قیمت مواد اولیه تولید از جمله قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد در حال کاهش است. همچنین در بازار اعلام شد که ممکن است محدودیت صادرات سنگ‌آهن از هند برداشته شود که طبعا در صورت تحقق این امر و به موازات افزایش عرضه می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها تعدیل شود. در هفته گذشته، قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار ۵/۶۳ درصد، در بازار داخلی چین (تیانجین) با احتساب ۱۳ درصد مالیات، ۱۳۷۰ یوآن/تن(۲۰۸ دلار/تن)، سنگ‌آهن ۶۳-۶۲ درصد استرالیا (در منطقه Beilun چین)، ۱۳۶۰یوآن/تن ( ۲۰۷ دلار/تن) وسنگ‌آهن ۶۷ درصد برزیل،۱۴۶۰ یوآن/تن (۲۲۲ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، قیمت فروش انواع سنگ‌آهن وارداتی در مناطق مختلف این کشور معادل ۲۰-۱۰ دلار/تن افزایش داشته است. نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود ۹۶/۱۶ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود۴۹/۶ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۰۱/۰ دلار/تن کاهش داشته است. کرایه حمل از هند به بندر تیانجین چین هم حدود ۱۵-۱۴ دلار/تن گزارش شده است.
رشد نرخ کک متالورژی
قیمت کک در برخی از مناطق چین ثابت و در تعدادی دیگر از مناطق این کشور دارای روند صعودی بوده است. قیمت کک متالورژی (گرید ۲) در مناطق مختلف چین، ۱۸۵۰ تا ۲۱۰۰ یوآن/تن (۳۱۹-۲۸۱ دلار/تن) بوده است که در برخی از مناطق حدود ۴۰ یوآن/تن رشد داشته است. همچنین قیمت زغال‌سنگ کک شو در بازار داخلی چین، ۱۶۵۰-۱۵۵۰ یوآن/تن (۲۵۰-۲۳۶ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل حدود ۵۰ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت کک صادراتی چین در اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۱ معادل ۴۶۵-۴۶۰ دلار/تن، فوب بوده است.
ثبات نسبی نرخ چدن
در همین حال گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که در هفته گذشته، قیمت چدن در تعدادی از بازارهای جهانی ثابت و در بعضی دیگر از آنها دارای کاهش بوده است. قیمت چدن صادراتی برزیل در ۱۰/۲/۲۰۱۱ معادل ۵۳۰-۴۹۵ دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است.
قیمت چدن صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 520-505 دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته معادل 15-10 دلار/تن افت داشته است. قیمت چدن وارداتی کشورهای اروپایی در هفته مورد بررسی بالغ بر 392-384 یورو/تن، سی‌اف‌آر بنادر اروپا گزارش شده است که نسبت به هفته قبل بالغ بر 15 یورو/تن کاهش نشان می‌دهد. در چین، قیمت چدن در هفته مورد بررسی از روند افزایشی برخوردار بوده است.