تقاضا در بورس کالا افزایش یافت

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته در حالی معاملات خود را آغاز کرد که از شدت محدودیت‌ها کاسته شده بود و به این ترتیب تقاضاهای بسیاری برروی تابلوی معاملات ثبت شد. اگر چه بسیاری از فعالان بازار تقاضاهای ثبت شده برروی تابلوی بورس کالا را کاذب می‌دانند و معتقدند با برداشتن محدودیت‌ها کارگزاران بسیاری برای خرید محصولات پتروشیمی هجوم آورده اند، اما دلیل عمده‌ای که سبب آشفتگی در رینگ پتروشیمی طی ماه‌های اخیر شده است به گفته بسیاری از آگاهان بازار تفاوت نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازار داخلی است.

به گفته فعالان بازار، عرضه محصولات پتروشیمی با نرخ فوب مردادماه در بورس کالا سبب شده است تا با وجود محدودیت‌های بسیار، خریداران تنها به سودهای هنگفت بازار چشم بدوزند و تلاش کنند تا محصولات پلیمری را با نرخ‌های ارزان از بورس کالا خریداری کرده و در بازار داخلی با سودهای کلان بفروشند.

این در حالی است که در ماه گذشته لیست وزارت صنایع و معادن نیز در خصوص اعلام تولیدکنندگان و میزان تناژ مصرفی آنها در ماه و سال نیز نتوانست دردی از بازار آشفته محصولات پتروشیمی دوا کند. برخوردهای سلیقه ای با لیست وزارت صنایع و معادن و گله‌های کارگزاران که به کانون کارگزاران نیز رسید، سبب شد تا تنها یک هفته در رینگ پتروشیمی لیست‌ها بررسی شود.

البته آگاهان بازار به رفتار غیر شفاف برخی از کارگزاران نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند: برخی از کارگزاران با کاهش محدودیت‌ها تقاضاهای بالایی برروی سیستم ثبت کرده و تلاش می‌کنند تا به هر ترتیب که شده کالاهای سفارش شده مشتریان خود را خریداری کنند.

با این حال بیشتر کارشناسان بازار نرخ‌ها و تقاضاهای ثبت شده در رینگ پتروشیمی را غیر واقعی می‌دانند و معتقدند حتی بیشتر تولیدکنندگان نیز در این روزها ترجیح می‌دهند کالاهای موردنیاز خود را از بورس کالا خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند؛ چرا که سود سرشاری از این راه به دست می‌آورند.در این روز ناظر تالار با غیر واقعی خواندن نرخ‌ها ، به سود ۱۲ میلیون تومانی برخی از محموله‌های ۲۰ تنی خریداری شده از بورس کالا اشاره می‌کند. این در حالی است که برخی از فعالان اقتصادی در خصوص محاسبه سود مثلا محموله پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ می‌گویند: با توجه به اینکه میانگین نرخ این کالا در رینگ پتروشیمی یک هزار و ۴۱۷ تومان است و هزینه‌های دیگر نیز به آن اضافه می‌شود و با توجه به اینکه نرخ ۷۲۴۰ در حال حاضر در بازار داخلی یک هزار و ۷۵۰ تومان است، در نهایت سود خرید ۲۰ تن از این کالا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

در این روز نیز ناظر تالار به غیر واقعی بودن نرخ‌ها و تقاضاهای ثبت شده بر روی سیستم اشاره کرد و به همین دلیل عرضه پی‌وی‌سی ۶۵۵۸ را به روز چهارشنبه موکول کرد. در این روز برای عرضه ۱۵۰۰ تن پی‌وی‌سی ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام ۱۷۷۸۳۰ تن تقاضا برروی تابلوی بورس کالا ثبت شد.

تقلیل تناژ پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ به ۵۰۰ تن

در این روز، نماینده بازرگانی پتروشیمی عرضه ۱۵۰۰ تنی پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ را به ۵۰۰ تن تقلیل داد، وی دلیل کاهش تناژ این محصول را تعمیرات خط تولید ۰۲۰ در پتروشیمی بندرامام عنوان کرد. این کالا نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا نیز ۳۸ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و با میانگین نرخ یک هزار و ۴۱۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز تنها ۱۹ کالای پلیمری و ۴ محصول شیمیایی در رینگ پتروشیمی عرضه شد که نسبت به هفته‌های گذشته رقم پایینی به شمار می‌رود. روز گذشته در رینگ پتروشیمی اکثر محصولات مانند انبساطی‌ها، تزریقی‌ها، ABS، دو گرید پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، دو گرید C,Z پلی‌پروپیلن، گرید TG۶۴۱ و یک گرید پلی‌اتیلن سبک خطی لاله عرضه نشد.

در این روز همچنین دی‌اتیلن گلایکول و منواتیلن گلایکول پتروشیمی مارون نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا به ترتیب ۵۲ و ۳۳ تومان رشد قیمت داشت. این دو کالا به ترتیب با نرخ‌های یک هزار و ۱۱۱ و ۷۶۲ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز همچنین قیر ۶۰۷۰ و ۸۵۱۰۰ نفت جی نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا به ترتیب ۳۹ و ۳۳ تومان رشد قیمت داشت و با میانگین نرخ ۴۰۲ تومان معامله شد.