گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با رشد ۱۱۷ واحدی مواجه شد تا بار دیگر شاخص به مرز ۲۲ هزار واحد نزدیک شود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در ابتدای بازار نگاه‌ها به سوی احتمال عرضه دو بلوک فلزی از سوی سازمان خصوصی‌سازی بود. در هفته گذشته خبرهایی در مورد احتمال عرضه بلوک‌های ۵ درصدی مبارکه متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد و ۸/۱ درصدی ملی مس متعلق به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در بازار منتشر شده بود، اما با توجه به عرضه نشدن این بلوک‌ها در بازار، معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای ملی مس و فولاد مبارکه بودند. برخی از کارشناسان معتقدند مالکان این دو بلوک توانسته‌اند حداقل در کوتاه‌مدت عرضه این سهام را که به دلیل بدهی به سازمان خصوصی‌سازی در معرض عرضه قرار گرفته بودند به تعویق بیندازند.

در مسائل کلان موثر بر بازار سهام، دیروز معامله‌گران شاهد تاکید معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در مورد راه‌اندازی بورس نفت بودند. با توجه به احتمال راه‌اندازی بورس برق، برخی از کارشناسان در انتظار راه‌اندازی بورس انرژی در کشور هستند که می‌تواند شرایط شرکت‌های فعال در این بخش از جمله شرکت‌های پالایشگاهی و نیروگاهی را روشن سازد. دیروز معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت‌و‌گویی تاکید کرد: فعال کردن بورس نفت ایده استراتژیک آقای رییس‌جمهور بوده است و ما در وزارت نفت، ایده‌های استراتژیک رییس‌جمهور را درخصوص نفت و گاز پیگیری می‌کنیم.

به طور قطع فعال شدن بورس نفت در مرحله اول به صورت منطقه‌ای و سپس بین‌الملل شدن آن می‌تواند نمودی از ملی شدن صنعت نفت باشد تا ما اجازه ندهیم مصرف‌کنندگان به جای ما بتوانند حداکثر درآمد را از این صنعت کسب کنند.

در بازار دیروز در کنار مساله تعویق عرضه‌ها، معامله‌گران شاهد تداوم توجه‌ها به سوی فولاد مبارکه پس از خرید شرکت فولاد هرمزگان بودند که این مساله همچنان نماد مبارکه و به تبع آن کل گروه معدنی - فلزی را مورد اقبال معامله‌گران قرار داد تا این گروه در سایه افول اقبال‌به گروه خودرویی، در صدر بازار قرار گیرد. در شرایط کنونی با توجه به نبود گروه پیشرو مورد اقبال عمومی، گروه‌های دارای پتانسیل با توجه به شرایط و اخبار منتشره برای مدتی می‌توانند صدرنشین بازار باشند. گروه فلزی و معدنی همچنین امروز در فرابورس شاهد عرضه نخستین شرکت فولادی خود خواهد بود و فولاد آلیاژی یزد در این بازار عرضه اولیه خواهد داشت.

در معاملات دیروز در گروه خودرویی همچنان معاملات پرحجم نماد سرمایه‌گذاری سایپا ادامه داشت و ۲/۲۹ میلیون سهم این شرکت مورد دادوستد قرار گرفت. خبرهای منتشره در بازار از قصد سایپا برای افزایش سهام شناور«وساپا» برای دریافت مجوز افزایش سرمایه ۷۱ درصدی سرمایه‌گذاری سایپا حکایت دارد. در این گروه بررسی لایحه بودجه حکایت از تثبیت تعرفه واردات ۹۰ درصدی خودرو در سال آینده دارد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (سرمایه‌گذاری بانک ملی سابق) برگزار شد و مرتضی داداش جای خود را به فولاد آملی داد.

در گروه تجهیزات، دیروز ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، گره معاملات صدرا را باز نکرد و این نماد احتمالا به یک افت دیگر برای متعادل شدن قیمتی نیاز دارد. پست‌بانک نیز دیروز به‌رغم تعادل نسبی و معامله نزدیک به ۹ میلیون سهم در انتهای معاملات با صف فروش به کار خود پایان داد. پیش‌بینی ضعیف این بانک برای سال آینده و زیان انباشته سنواتی باعث افول اقبال معامله‌گران به این نماد شده است.

در گروه کانی غیرفلزی عرضه‌های سهام وثیقه سهامداران سرامیک‌های اردکان دیروز نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را در این نماد ایجاد کرد.

در گروه مالی، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان مالکیت خود در لیزینگ ایرانیان را افزایش داده است.

در گروه غذایی رشد بهای شکر و قند در بازارهای داخلی و خارجی سبب تشکیل صف‌های شکننده و بازگشایی‌های قابل‌ملاحظه نمادهای گروه قندی شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۱۱۷ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۸۶۷ واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری سایپا به ۷/۵۸ میلیارد تومان رسید. از ۲۰۲ نماد مورد معامله، ۹۶ نماد با کاهش ارزش و ۱۰۳ نماد با رشد ارزش معامله شدند.