نان «آجرسازان» آجر می‌شود؟

افزایش غیرمنتظره بهای گاز آجرسازان را متعجب کرده است

آجرپزان‌: وام انرژی را هم گرفتیم گروه صنعت و معدن- اولین قبض گاز نیمه یارانه‌ای، آجرسازان را شوکه کرده است. افزایش چند برابری قبوض گاز در بهمن‌ماه برای بسیاری از واحدهای تولیدکننده آجر غیرمنتظره بوده است.

افزایش غیرمنتظره قبوض گاز

افزایش مبالغ قبوض جدید انرژی، خبرنگار ما را بر آن داشت که وضعیت آجرپزها را به عنوان صنعت انرژی بر و تاثیرپذیر از طرح هدفمندی یارانه‌ها، از «مرتضی منبع چی»، نایب رییس اتحادیه تولیدکننده‌های آجر جویا شود.

نایب رییس اتحادیه تولیدکننده‌های آجر در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره میزان افزایش قبوض جدید گاز بیان کرد‌: «پیش‌بینی ما این بود که مبالغ قبوض جدید، حداکثر دو برابر مبالغ قبوض گاز گذشته باشد‌، این درحالی است که در برخی استان‌ها قبوض گاز واحدها تا چهار برابر نیز رسیده است. حتی قبوضی به ما رسیده که نشان می‌دهد، ‌این افزایش به ده برابر نیز رسیده است.»

قیمت‌های تعیینی کمتر از بهای تمام شده

«منبع چی» با بیان‌ اینکه قبوض گاز جدید، آجرپزها را شگفت‌زده کرده است، در مورد تاثیر‌ این افزایش قیمت انرژی بر بهای تمام شده کنونی آجرپزها گفت‌: «قیمت تعیین شده از سوی دولت برای هر تن آجر فشاری پای کوره معادل ۳۲ هزار تومان است که با ارزش افزوده به ۳۲ هزار و ۹۶۰ تومان می‌رسد؛ ‌این در حالی است که بهای تمام شده برای هر تن آجر فشاری ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که با سهم کارفرما و ارزش افزوده سه درصدی حدودا به ۴۴ هزار تومان خواهد رسید.»

آجرپزها‌: وام انرژی رسید

وزارت صنایع و معادن برای حمایت از صنعتگران، بسته حمایتی‌ را در جهت کاهش تشعشعات و پیامدهای قیمتی و تورمی هدفمندسازی یارانه‌ها بر محیط بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ برای ۲۳ رشته صنعتی ارائه داد که صنعتگران آجر شامل‌این حمایت هستند. از جمله روش‌های حمایت از صنعتگران در‌این بسته حمایتی، تسهیلات با کارمزد سه درصد است. خبرنگار ما از «منبع چی» نایب رییس اتحادیه تولیدکننده‌های آجر، وضعیت آجرپزها را در‌این مورد جویا شد.

وی با بیان‌اینکه ما دارای اتحادیه صنفی هستیم، تشریح کرد‌: «کسانی که از صنف تولیدکننده‌های آجر، کارت دائم بهره برداری داشته‌اند، مشمول تسهیلات بانکی شده‌اند؛ اما با توجه به‌اینکه حدود ۶۰ درصد اعضای صنف‌این کارت را ندارند، مشمول دریافت‌این تسهیلات نشده‌اند.»

«منبع چی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر‌اینکه آیا کسی تسهیلات دریافت کرده است؟ بیان کرد: «دریافت تسهیلات صورت گرفته است، اما تعداد آن در دسترس نیست.»

به گفته کارشناسان، افزایش قبوض گاز، افزایش بهای تمام شده آجر را به همراه دارد. تثبیت قیمت فروش برای آجرپزان زمینه‌ساز افزایش هزینه‌ها و به تبع آن ضرردهی آنها خواهد شد. از سوی دیگر، تسهیلات با کارمزد سه درصد به دو دلیل، تاثیرگذار نخواهد بود‌: اول، به دلیل اینکه صنعتگران برای بازپرداخت وام‌ها در عمل فقط یک ماه تنفس دارند و‌این مدت، فاصله زمانی چندانی برای به تعویق‌ انداختن هزینه بنگاه نیست.

از سوی دیگر؛ بنگاه‌ها در زمان سررسید تسهیلات یارانه‌ای‌، با فشار باز پرداخت منابع دریافتی روبه‌رو می‌شوند که همین موضوع هزینه مالی بنگاه را افزایش می‌دهد.