امـروز در تـاریـخ - ۹ اسفند ۸۹

مستوفی‌الممالک

سال ۱۲۸۶- به شکرانه رفع خطر از شاه، در تهران و شهرستان‌ها مراسم دعا و شکرگزاری به عمل آمد. سال ۱۲۸۶- نظام‌السلطنه وزیران جدید را به مجلس معرفی کرد. نظام‌السلطنه رییس‌الوزرا و وزیر داخله، مشیرالدوله، وزیر خارجه- ظفرالسلطنه، وزیر جنگ- صنع‌الدوله، وزیر مالیه- مویدالسلطنه، وزیر عدلیه- موتمن‌الملک، وزیر تجارت- مخبرالسلطنه، وزیر علوم و اوقاف- صنیع‌الدوله، وزیر مالیه همچنین سرپرستی وزارت فوائد عامه را نیز برعهده گرفت.

سال ۱۲۸۶- محمدعلی‌شاه امر به احضار ظفرالسلطنه حاکم تهران و وزیر جنگ داد. وقتی ظفرالسلطنه به حضور رسید شاه او را چوب فراوان زد و به زندان انداخت. گناه ظفرالسلطنه این بود: چرا مسیر شاه بازدید کامل نشده بود.

سال ۱۲۹۶- بعدازظهر امروز جمع کثیری از مردم تهران در میدان توپخانه اجتماع کردند و نسبت به عملیات انگلیسی‌ها در ایران شدیدا اعتراض کردند.

سال ۱۲۹۶- به دستور مستوفی‌الممالک تمام روزنامه‌های تهران و ولایات توقیف شدند.

سال ۱۲۹۹- سیدضیاءالدین، رییس‌الوزرا تلگراف شدید اللحن و تندی به دکتر مصدق‌السلطنه والی فارس مخابره کرد و متذکر شد با قشونی که تحت امر دارم هر مانع و مشکلی را به هیچ می‌شمارم.

سال ۱۳۰۸- احمدشاه قاجار آخرین پادشاه این سلسله که در ۹ آبان ۱۳۰۴ از سلطنت خلع شده بود در پاریس درگذشت.

سال ۱۳۲۳- دکتر میلسپو ایران را ترک کرد. وی همچنین حقوق خود را تا آخر دی‌ماه ۱۳۲۴ به انضمام هزینه سفر دریافت کرد.

سال ۱۳۲۸- فرمان تشکیل مجلس موسسان به منظور اصلاح چند اصل از قانون اساسی و متمم آن صادر شد.

سال ۱۳۳۱- عده‌ای از مخالفین دکتر مصدق که غالبا افسران بازنشسته بودند به خانه او هجوم برده و قصد قتل او را داشتند. مصدق با جامه خواب از راه پشت‌بام به اداره اصل چهار ترومن رفت و از آنجا خود را به ستاد ارتش رساند و به اتفاق سرلشگر بهارمست به مجلس رفت.

سال ۱۳۳۸- پل بزرگ خرمشهر آماده بهره‌برداری شد.

سال ۱۳۳۸- فرستنده تلویزیون آبادان شروع به کار کرد.

سال ۱۳۴۳- بودجه کل کشور با یک ماده واحده و ۶۵ تبصره تقدیم مجلس شد. درآمد ۵۸ میلیارد و هزینه ۵/۵۹ میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود.

سال ۱۳۴۸- کلیه دانشجویانی که در تظاهرات علیه شرکت واحد دستگیر شده بودند با ضمانت دانشگاه‌ها آزاد شدند.

سال ۱۳۴۸- بودجه کل کشور برای سال ۱۳۴۹ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

سال ۱۳۵۴- شعبه سوم دیوان کیفر کارکنان دولت به پرونده سوءاستفاده در کارخانه قند اصفهان رسیدگی کرد و در نتیجه هاشمی مدیرعامل به چهارسال زندان محکوم شد.

همچنین حسین همدانیان، صاحب کارخانه به میزان مدتی که در زندان گذرانیده بود محکوم شد و در نتیجه آزاد شد.

سال ۱۳۵۵- مقامات انتظامی اعلام کردند سه نفر به اسامی علی‌اکبر نبوی، بهنام امیری و صبا بیژن‌زاده در برخورد مسلحانه کشته شده‌اند.