بازار دیجیتال- در حالی‌که برخی از کسبه و کارشناسان بازار لوازم صوتی و تصویری از افزایش تقاضا برای کالاهایی با گارانتی معتبر خبر می‌دهند و علت را آگاهی مردم نسبت به بی‌کیفیت و غیراستاندارد بودن کالاهای بدون گارانتی می‌دانند برخی از کسبه بازار نظر دیگری دارند. به گفته برخی از فعالان بازار، تقاضا برای کالاهای بدون گارانتی در بازار بالاست و علت هم قیمت پایین‌تر نمونه‌های بدون گارانتی است. این دسته از فعالان بازار می‌گویند، بزرگترین عاملی که باعث شده است تقاضا برای کالاهای گارانتی دار تا حدودی افزایش یابد این است که شرکت‌های عرضه کننده بابت فروش کالاها در روزهای پایانی سال تخفیف می‌دهند و همچنین هدایای بهتری ارائه می‌کنند. ولی با این حال باز هم نمونه‌های بدون گارانتی در بازار مورد استقبال هستند. در این رابطه، گفت‌وگوی کوتاهی با پهلوان، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود طی مدت اخیر میزان تقاضا برای کالاهای بدون گارانتی در بازار لوازم صوتی و تصویری کاهش یافته است. و اکثر مردم از کالاهای گارانتی دار استقبال می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

می‌توان گفت میزان تقاضا برای کالاهای گارانتی‌دار نسبت به قبل تا حدودی افزایش یافته است.

علت چیست؟ برخی معتقدند مردم نسبت به گارانتی خوش‌بین شده‌اند و دریافته‌اند که کالاهای بدون گارانتی غیراستاندارد و بی‌کیفیت هستند یا اینکه در صورت بروز مشکلی آنها را به دردسر می‌اندازد.

اگر میزان تقاضا برای کالاهای گارانتی‌دار در بازار افزایش یافته است به این معنی نیست که توجه به سمت کالاهای گارانتی‌دار جلب شده است. چرا که طی ماه‌های اخیر مشاهده شده است بسیاری از افرادی که قصد خرید دارند خود به شهرهای مرزی به ویژه بانه مراجعه می‌کنند. از طرفی تقاضا برای تلویزیون طی یک ماه اخیر تا حدودی افزایش یافته است و اگر جست‌وجویی در بازار کنید متوجه می‌شوید کالاهای بدون گارانتی هم مخاطبان زیادی دارند و این موضوع یک ضعف است برای بازار ما. ما نباید دلمان را به رشد تقاضا در یک برهه زمانی کوتاه برای کالاهای گارانتی‌دار، آن هم به دلایلی از جمله کاهش قیمت‌ها و ارائه هدایای ضمن خرید خوش کنیم.

شما این گفته را که کالاهای بدون گارانتی غیراستاندارد هستند تایید می‌کنید؟

نمی‌توان گفت غیراستاندارد هستند. ولی ممکن است به دلیل اینکه با وسایل نقلیه نامناسب حمل می‌شوند دچار ایراد شوند.