مرکز خدمات فولاد ایران - شرکت معدنی واله اظهار داشته است سوددهی این شرکت طی فصل چهارم به دلیل رشد قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته است. سود خالص این شرکت معدنی طی این فصل در حدود ۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار بوده که نسبت به یک میلیون و ۵۲۰ میلیون تن طی مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

واله در نظر دارد تا طی سال جاری ۲۴ میلیارد دلار برای توسعه ظرفیت خود اختصاص دهد که بیشتر از شرکت معدنی بی اچ پی است. ریو تینتو هم در تلاش است تا ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۱۵ به ۵۲۲ میلیون تن برساند که برای برآوردن نیاز ۱۰ ماه کارخانه‌ها در چین کافی است. قیمت سنگ‌آهن به دلیل بالا بودن مصرف چینی‌ها و افزایش دلال بازی هندی‌ها به شدت افزایش یافته و به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ رسیده است.

با توجه به روند صعودی قیمت سنگ‌آهن و افزایش ظرفیت تولید شرکت معدنی واله پیش‌بینی می‌شود که سوددهی این شرکت در سال ۲۰۱۱ بالا باشد.

متوسط قیمت فروش سنگ‌آهن واله در فصل چهارم ۱۲۱ دلار هر تن بوده است که نسبت به قیمت ۵۶ دلار هر تن طی مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. درآمد این شرکت نیز طی این مدت ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به درآمد ۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلاری در فصل چهارم سال ۲۰۰۹ به شدت بالا رفته است.

واله در فصل چهارم ۲۰۱۰ در حدود ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن سنگ‌آهن و گندله صادر کرده است که رشدی ۱۷درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان می‌دهد.این شرکت بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه را دلیل اصلی افزایش سوددهی خود می‌داند.میزان تولید سنگ‌آهن واله سال گذشته به ۳۰۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که رشدی ۲۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۹ تجربه کرده است. با توجه به بالا بودن تقاضای مواد معدنی، این شرکت پیش بینی می‌کند که اقتصاد دنیا در سال جاری بهبود یابد.بی اچ پی در نظر دارد تا سال ۲۰۱۵ در حدود ۸۰ میلیارد دلار را برای توسعه معادن خود از جمله زغال‌سنگ و سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کند که ۱۵ میلیارد دلار آن در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. ریو تینتو نیز سرمایه‌ای ۱۳ میلیارد دلاری را در سال‌جاری برای توسعه معادن خود صرف خواهد کرد.

یکی از مقامات شرکت واله اظهار داشته است ظرفیت تولید این معدن دوبرابر خواهد شد وبر این باور است که آسیا بازار اصلی این شرکت خواهد بود.

بحران خاورمیانه و تاثیر آن بر فعالیت شرکت معدنی واله

در همین حال شرکت معدنی واله برزیل اظهار کرده که تنش‌های سیاسی خاور میانه تاثیر چندانی بر فعالیت تجاری آن نخواهد گذاشت.تنها ۳ درصد فروش واله در خاور میانه است. مشتری مهم مصری واله در حال تولید است، ولی خط تولید مشتری لیبیایی این شرکت معدنی مختل شده است. واله اوایل فوریه یک خط تولید گندله در عمان راه اندازی نمود که با تولید ۹ میلیون تن در سال، نیاز گندله فولاد سازان خاور میانه را تامین کند.همچنین واله پیش‌بینی نموده که محدودیت عرضه سنگ‌آهن تا ۴ سال ادامه دارد، چون تقاضا بالاست و پروژه های معدنی جدید محدود هستند.رشد اقتصادی، تقاضای سنگ‌آهن را بالا می‌برد و از طرفی محدودیت عرضه، قیمت آن را افزایش می‌دهد.

احتمال افزایش ۲۳ درصدی قیمت قراردادی سنگ‌آهن

از سویی بر اساس برآوردهای انجام شده توسط استیل ایندکس و با توجه به رکورد جدید قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی پیش‌بینی می‌شود قیمت قراردادهای فصلی سنگ‌آهن طی فصل دوم رشدی ۲۳ درصدی را نسبت به قیمت این محصول در فصل اول تجربه کند.

متوسط قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در بندر تیانجین چین از اول دسامبر تا ۲۴ فوریه ۱۷۸ دلار در هر تن بوده است که نسبت به قیمت ۱۴۹ دلار و ۹۱ سنت طی سه ماهه پیش از آن افزایش یافته است. قیمت سنگ‌آهن روز ۱۶ فوریه به ۱۹۱ دلار و ۹۰ سنت در هر تن رسید که بالاترین حد از نوامبر ۲۰۰۸ می‌باشد. متوسط کرایه حمل کشتی‌ها از ماه دسامبر تا فوریه در حدود ۷ دلار و ۳۰ سنت در هر تن بود که نسبت به کرایه ۱۱ دلار و ۲۶ سنتی در هر تن طی سه ماه پیش از آن افزایش یافته است.

کارخانه‌ها در چین روز ۱۵ فوریه قیمت محصولات خود را به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و بالا بردن سوددهی افزایش داده و به ۷۵۴ دلار در هر تن رساندند که بالاترین حد از سپتامبر ۲۰۰۸ می‌باشد، اما عده‌ای پیش بینی می‌کنند که قیمت محصولات فولادی در ماه آوریل به دلیل کاهش اعتبارات بانکی و مازاد ظرفیت در بازار کاهش یابد.گزارش‌ها نشان می‌دهد موجودی فولاد در چین در ماه ژانویه با رشدی ۱۱ درصدی نسبت به ماه پیش از آن به ۱۴میلیون و ۷۲۰ هزار تن رسید که بالاترین حد از ماه اکتبر می‌باشد. کارخانه‌ها در این کشور به دلیل بالا بودن قیمت محصولات فولادی با تمام ظرفیت تولید می‌کردند.