خلافی‌ها با جریمه بخشیده می‌شود

گروه مسکن- مینا یوسفی: محدودیت به‌کارگیری شیشه در نمای ساختمان، به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات اخیر شورای‌شهر تهران، به دلیل ضعف ضمانت اجرایی، از سوی انبوه‌سازان جدی گرفته نمی‌شود. هم‌اکنون در مناطقی از شمال و شمال‌غرب تهران، تعداد محدودی ساختمان‌های مرتفع تجاری و اداری در حال ساخت است که تقریبا ۱۰۰ درصد نمای آنها مزین به شیشه است.

شورای‌شهر تهران برای کاهش خطر جانی مردم، مصوب کرده که حداکثر ۴۰ درصد نمای ساختمان‌ها می‌تواند از شیشه باشد، اما شواهد عینی در پایتخت نشان می‌دهد این مصوبه به راحتی توسط سازنده‌ها دور زده می‌شود.

طبق اعلام معاون شهرسازی شهرداری تهران، در حال حاضر سازنده‌هایی که بیش از ۴۰ درصد شیشه در نما به کار ببرند، جریمه می‌شوند و حتی قرار است میزان جریمه افزایش پیدا کند تا استفاده از شیشه در نما مقرون به صرفه نباشد!

به نظر می‌رسد این نحوه اجرای مصوبات حیاتی برای تهران، مقررات را فقط روی کاغذ به اجرا در بیاورد و در عمل موثر نباشد چون‌که جریمه ریالی برای خلاف ساختمانی

هر چقدر هم زیاد باشد، درصد کوچکی از سود نجومی سازنده‌ها به‌خصوص ساختمان‌های تجاری را در بر می‌گیرد.

پاسخ مدیران شهرداری

خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درباره ساختمانی که به تازگی در منطقه ۲ مراحل احداث آن شروع شده و همه نمای آن از شیشه است، با شهردار منطقه۲ موضوع را در میان گذاشت که اسدا... فاضل در این باره گفت: پروانه ساخت این ساختمان سه سال پیش صادر شده که آن زمان مقررات محدودیت به‌کارگیری شیشه در نما تصویب نشده بود. وی افزود: شهرداری پس از بررسی وضعیت ساختمان، دستور لازم برای

اصلاح بنا را صادر می‌کند و شرایط پروانه را به روز خواهد کرد.

در همین زمینه قائم‌مقام معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مشکل از آنجا ناشی می‌شود که بسیاری از سازنده‌ها با تاخیری سه ساله از زمان صدور پروانه، اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند و در این فاصله زمانی، مقررات جدید به تصویب رسیده در حالی‌که پروانه بر طبق مقررات قدیمی صادر شده است.

نادر کرمی تصریح کرد: در این شرایط ممکن است ضوابط موجود در پروانه ساختمانی، با قوانین فعلی مغایرت داشته باشد که شهرداری مناطق باید با تشخیص مغایرت‌ها، از سازنده‌ها بخواهند نقشه ساخت را اصلاح کنند.