«بودجه بخش صنعت و معدن در سال ۹۰ حدود ۷ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جاری ۱۷۲درصد رشد داشته است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن؛ معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت صنایع و معادن با بیان این مطلب افزود: در بودجه سال ۹۰ بخش قابل توجهی از تسهیلات ارزی به بخش‌ها و واحدهای تولیدی غیردولتی اختصاص خواهد یافت. «سعید شریف‌زاده» افزود: علاوه بر ۷ هزار میلیارد بودجه پیش‌بینی شده، پنج میلیارد دلار از اعتبارات بانک مرکزی و سه میلیارد دلار نیز از حساب ذخیره‌ارزی برای بخش صنعت و معدن کشور در نظر گرفته شده است.

وی به اعتبارات سازمان‌های توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اشاره کرد و گفت: افزون بر این، سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به این دو سازمان برای اجرا و اتمام طرح‌های نیمه تمام با اولویت مناطق محروم برای سال آینده اختصاص یافته است. همچنین دولت چهار هزار میلیارد ریال به این دو سازمان از محل فروش سهام پرداخت خواهد کرد که طرح‌های نیمه تمام خود را اجرا و تمام کنند.

وی افزود: به این دو سازمان اجازه داده شده تا دو میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی که به صکوک اسلامی نامگذاری شده است را در سال آینده منتشر کنند تا صرف اجرا و اتمام طرح‌های نیمه تمام مناطق محروم شود.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت صنایع و معادن با بیان اینکه مهم‌ترین اصل مورد نظر در بودجه سال ۹۰ اشتغالزایی بوده است، گفت: دولت علاوه بر بودجه تعیین شده، ۵ هزار میلیارد ریال سهام قابل واگذاری متعلق به شرکت‌های دولتی را در سال ۹۰ بابت وصول مطالبات و اجرای تعهدات به شرکت‌های پیمانکار مجری طرح‌های دولت و شرکت‌های دولتی واگذار خواهد کرد.

«شریف‌زاده» تصریح کرد: افزون بر این در سال آینده پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به صورت ارزی و ریالی برای گسترش واحدهای تولیدی نان صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت همچنین علاوه بر این پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیز از منابع صندوق توسعه ملی به طرح‌های کشاورزی، آب و صنایع کوچک زودبازده اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه دولت در سال آینده ۷۰ میلیارد ریال از محل واگذاری سهام بابت رد دیون دولتی از جمله به صندوق‌های بازنشستگی زیر نظر وزارت صنایع و معادن اختصاص داده است، افزود: دولت با رویکرد اعطای کمک‌های فنی و اعتباری و حمایت‌های مالی، ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای فناوری‌های نوین نیز در نظر گرفته است.