نبض رسانه‌ای کشور از روی شبکه IPTV به دست می‌آید؛ زیرا به دلیل وجود بستر IP می‌توان تشخیص داد اقبال کدامین شبکه‌ها بیشتر است. حجت شیخ عطار در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره عنوان ACS برای تلویزیون‌های اینترنتی اظهار کرد: ACS مخفف عبارت Advance communication systems به معنای سیستم‌های ارتباطی پیشرفته است؛ ولی در اصل همان IPTV است که مخابرات عنوان ACS را برای آن برگزیده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح جهان نسل CD و DVDها در حال منسوخ شدن است، تصریح کرد: در سامانه ACS از یک Set Top Box که کاربر در خانه یا محل کار خود دارد و با اتصال به یک مرکزیت از طریق شبکه IP آن کشور، می‌توان از خدماتی که در گذشته توسط CD و DVDها ارائه می‌شد، بهره برد.

شیخ عطار ادامه داد: برای انجام چنین پروژه‌ای در عالی‌ترین حد، داشتن passive ،۸mbps (دریافت) است و احتمالا مخابرات از ۴mbps شروع خواهد کرد که کیفیت کمی پایین‌تر خواهد بود.

این کارشناس، در مجموع ابزار استفاده از خدمات ACS را چنین بیان کرد: یک دستگاه Set Top Box که نقش دریافت‌کننده را دارد و یک مودم پرسرعت ADSL که از طریق شبکه اینترنت یا اینترنت به شبکه متصل است، می‌توان از خدمات ACS بهره‌برداری کرد.

او افزود: با ایجاد این سامانه در هر شهر و به مرکزیت تهران، می‌توان از طریق آن مرکز تمام فیلم‌های سینمایی را به‌صورت آرشیو با فرمت‌های مختلف برروی آن قرار داد و به کاربر این فرصت را داد تا به تماشای فیلم مورد علاقه‌اش بپردازد. برنامه‌های زنده تلویزیونی را علاوه بر این‌که می‌شود در همان لحظه تماشا کرد، قابلیت به عقب برگشتن هم برای کاربر فراهم می‌شود و او می‌تواند اگر به برنامه‌ای نرسید، آن را در آرشیو پیدا کند.

او درباره یکی از پیش‌نیازهای اصلی راه‌اندازی ACS خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری مراکز داده برای انجام این کار مورد نیاز است و مثلا وزارت ارشاد می‌تواند تمامی CDهای فروشی در سطح بازار را جمع‌آوری کند و از طریق قابلیت Downlond امکان قاچاق را به صفر برساند.

شیخ عطار درباره متولی ACS اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید متولی باشد و محتوا را برروی بستر شبکه قرار دهد.