ایرنا - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تهیه بسته‌های حاوی طرح‌های خصوصی‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور خبر داد. «بهروز علیشیری» افزود: در این بسته طرح‌های آماده خصوصی‌سازی و سایر طرح‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعریف و در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، این بسته‌ها از سوی شرکت‌های توسعه گر بین‌المللی در حال تهیه است تا بتوان نتایج مناسبی از آنها برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کسب کرد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اظهار داشت: در این بسته‌ها مشخصات فنی، ‌مالی، اقتصادی و از همه مهم‌تر مشخصات حقوقی طرح‌ها تعریف شده است.

به گفته علیشیری، کار آماده‌سازی این بسته‌ها هم‌اکنون آغاز شده و باید منتظر نتایج آن بود. وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه بورس و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای جدید مالی در این حوزه ‌گفت: بورس بخش مطلوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، زیرا حجم معاملات و شاخص سوددهی آن هم‌اکنون مناسب است و علائم مثبتی از این بازار کسب می‌شود.

برنامه سال آتی سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه‌های سال آتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیز گفت: مهم‌ترین برنامه برای مجموعه طرح‌های توسعه ای کشور این است که بتوانیم از مدل‌های پیچیده‌تر تامین مالی تحت عنوان مدل‌های مشارکت بخش خصوصی و عمومی استفاده و نهضت تجهیز منابع مالی بین‌المللی را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه منابع تزریق شده از سوی بخش عمومی یا هزینه‌های عمرانی کشور باید بتوانند دو تا سه برابر، پول تجهیز کنند، افزود:‌ این امر به معنای آن است که باید بتوانیم با ۲۰۰ میلیارد دلار در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور دو تا سه برابر پول از بخش‌های داخلی و خارجی برای شتاب بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای تجهیز کنیم. وی تمرین کردن برای مدل مشارکت عمومی و خصوصی را از راهبردهای سال آینده عنوان کرد و افزود: پیام پنهان این راهبرد آن است که در بخش‌های توسعه ای و زیربنایی کشور باید نقش ارشادی و تکمیل‌کننده از طریق بخش‌های خصوصی و داخلی و همچنین خارجی ایجاد کنیم.