وزیر نیرو ماندنی شد

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی

احمدی‌نژاد با تیم ۱۰ نفره‌ای از کابینه برای دفاع از نامجو در مجلس حاضر شد با حضور تیم ۱۱ نفره دولت در مجلس به دست آمد

اعتماد دوباره مجلس به وزیر نیرو

دنیای‌اقتصاد- ‌هادی چاوشی: برای اولین بار در طول عمر مجلس هشتم، محمود احمدی نژاد در جلسه استیضاح یکی از وزیرانش حاضر شد و توانست با وعده اجرای تعهدات بر زمین مانده، وزیر خود را در کابینه حفظ کند. وزیری که این بخت را داشت تا از سوی رییس جمهور و جمع زیادی از همکارانش درجلسه استیضاح همراهی شود، مجید نامجو بود که روز گذشته توانست بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد و در ساختمان معظم وزارت نیرو در بزرگراه نیایش تهران باقی بماند.

در جلسه استیضاح وزیر نیرو که با حضور ۲۵۰نماینده در صحن سبزرنگ بهارستان برگزار شد، ۱۰۱ نفر به مجید نامجو رای عدم اعتماد دادند، ۱۰۲ نماینده با استیضاح مخالفت کردند، ۶ نفر رای ممتنع دادند و ۴۱ نفر هم اساسا رای ندادند که رای آنها نیز ممتنع به حساب می‌آید. در نتیجه تعداد موافقان استیضاح نامجو حدود ۴۰ درصد نمایندگان بود و استیضاح رای نیاورد.

با این حال، مقایسه رای دیروز وزیر نیرو با رای ۱۶ ماه قبل او در جلسه رای اعتماد اولیه، نشان‌دهنده کاهش شدید شمار طرفداران نامجو در مجلس است. او در جلسه رای اعتماد خود که ۲۴ آبان ۸۸ برگزار شد، موفق شده بود رای ۲۱۰ نماینده را به خود جلب کند و تنها ۳۶ نماینده مخالف او بودند و ۱۹ نفر هم به وزارتش رای ممتنع دادند.

این نخستین حضور محمود احمدی‌نژاد در یک جلسه استیضاح طی دوره مجلس هشتم بود. احمدی نژاد در دولت نهم، علی کردان، وزیر اسبق کشور را در مقابل استیضاح نمایندگان مجلس تنها گذاشت و در دولت دهم نیز، همین یک ماه قبل از حضور در جلسه استیضاح حمید بهبهانی، وزیر سابق راه و ترابری خودداری کرد و هر دوی آنها، با رای عدم اعتماد مجلس روبه‌رو شدند. اما در جلسه دیروز، احمدی نژاد نه تنها شخصا به جلسه استیضاح رفت و از نامجو دفاع کرد که تقریبا نیمی از کابینه خود را نیز برای حمایت از وزیر نیرو به مجلس فراخواند. محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، محمدجواد محمدی‌زاده، لطف‌الله فروزنده و محمدرضا میرتاج الدینی سه معاون دیگر رییس جمهور به همراه علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی، رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تیم ۱۰ نفره کابینه بودند که به همراه رییس‌جمهور برای دفاع از همکار خود به مجلس رفته بودند.

احمدی‌نژاد: حیفتان نمی‌آید؟

محمود احمدی نژاد که روز گذشته پس از شنیدن بخشی از صحبت‌های استیضاح کنندگان و دفاعیات وزیر نیرو پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، طی سخنان کوتاهی، قول داد «تمام تعهداتی که در سفرهای استانی پذیرفته شده» را انجام دهد.او نامجو را «پسری خوب، مومن، دلسوز و پاک» خواند و گفت: «اصلا بحث‌ها و سوال و جواب‌ها را کنار بگذارید، حیفتان نمی‌آید پسری به این خوبی، مومن، دلسوز و پاک از دولت برود؟»

وی با ابراز تشکر از نمایندگان استیضاح‌کننده گفت: «مطالبی که مطرح شد، از روی دلسوزی بود، اما مثلا آقای ثروتی (نماینده بجنورد و یکی از استیضاح کنندگان) می‌خواهد با سرعت دو هزار جلو برود، در حالی که ظرفیت بودجه ما این نیست. امکانات دولت مشخص است و دولت و وزارت نیرو از همین ظرفیت استفاده می‌کند و جلو می رود.»

احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: «مهندس نامجو وزیر موفق، مخلص و پرکاری است، شما کارهای انجام شده را ببینید و نسبت به قبل مقایسه کنید، در دوره آقای نامجو کار وزارت نیرو سریع‌تر، بهتر و پربارتر جلو می‌رود.»

وی افزود: «شما نمایندگان لطف کنید تا آقای نامجو در دولت باشند و خدمت‌شان را ادامه دهند. ما تمام تعهداتی که خودمان در سفرهای استانی پذیرفتیم، انجام می‌دهیم و در خدمت شما هستیم.»

نامجو: همه تلاشم را کردم

مجید نامجو، وزیر نیرو در دفاع از خود در جلسه استیضاح دو بار نطق کرد. او در پایان نطق دوم خود و در حالی که سعی می‌کرد احساسات نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: «بنده از خودم مطمئنم که هر چه ظرفیت و توان داشتم، از تجربه و تخصصم برای کار در وزارت نیرو گذاشته‌ام‌ و در این رابطه هیچ شکی ندارم. از یک چیز دیگر نیز مطمئنم؛ اینکه شما نمایندگان به دلیل عملکرد خود یا به دلیل انجام یک کاری مورد توجه مردم قرار گرفته‌اید و مردم به شما رای داده‌اند؛ بنابراین مطمئنم که هنگام رای دادن، از همه ظرفیتتان براساس رایی که به شما داده‌اند، استفاده خواهید کرد.»نامجو در نطق اول خود هم گزارش مفصلی از عملکرد وزارت نیرو در دولت دهم ارائه کرد و از جمله گفت: «سهم بخش خصوصی در نیروگاه‌های کشور در شروع دولت دهم ۱۵ درصد بوده است که این میزان اکنون به ۳۱ درصد رسیده است.» نامجو مزیت‌های سرزمینی را اصلی‌ترین رویکرد وزارت نیرو در انجام پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: «سد سازی در استان‌هایی که بارندگی بیشتری دارند، متمرکز شده است، از این رو اعتبارات نیز به این استان‌ها افزایش یافته است و به اعتقاد ما این نگاه، نگاه عدالت محور دولت دهم بوده است.»وی با تایید طولانی شدن پروژه‌های وزارت نیرو گفت: «مشکلاتی که از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شده، واقعیت دارد، ولی باید زحمات انجام شده را نیز مورد توجه قرار داد. مثلا کاهش زمان ساخت نیروگاه‌های گازی از ۳۰ ماه به ۱۴ ماه از افتخارات ماست.»

استیضاح‌کنندگان: وعده‌ها چه شد؟

موسی‌الرضا ثروتی، حشمت‌الله فلاحت پیشه، علی موسوی جرف، مهرداد لاهوتی، عبدالرضا مرادی، مصطفی رضاحسینی، قسیم عثمانی، یوسف نجفی، امین شعبانی، مجید ناصری نژاد و سعدالله نصیری قیداری، ۱۱ نماینده‌ای بودند که برای جلب موافقت مجلس به رای عدم اعتماد به وزیر نیرو در جلسه دیروز نطق کردند.

استیضاح‌کنندگان، مهم‌ترین دلایل خود برای عدم اعتماد به نامجو را «وعده‌های انجام نشده و انجام نشدنی»، «توزیع ناعادلانه و ناکارآمد امکانات»، «بی‌برنامگی و فقدان مدیریت» و «بدهی‌های میلیاردی وزارت نیرو به بخش‌های مختلف» عنوان کردند.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد، پاسخگو نبودن دستگاه‌های اجرایی و فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی را از چالش‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت نیرو خواند و گفت: «استیضاح‌کنندگان خواستار اصلاح روند موجود و تقویت دولتند، اما برخی در سایت‌ها می‌گویند ما در پی تضعیف دولتیم.»

مصطفی‌ رضا حسینی، نماینده شهربابک هم خطاب به احمدی نژاد اظهار کرد: «ما می‌خواهیم دولت با قدرت امور خود را به پیش برده و به وعده‌های خود به مردم عمل کند، اما آقای رییس‌جمهور! با وزیری مثل آقای نامجو وعده‌های شما در حوزه وزارت نیرو تحقق پیدا نمی‌کند.»

وی افزود: به عنوان یک اصولگرای پایبند به اصول اعلام می‌کنم صلاح کشور و مردم در این است که آقای نامجو در حوزه دیگری به خدمت خود ادامه دهند.»

عکس: آکو سالمی