اقشار آسیب‌پذیر با یارانه‌های نقدی بیمه عمر می‌شوند

عکس: نگار متین‌نیا

رییس‌کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از طراحی بسته‌های ویژه‌ای خبر داد که با تصویب آن، همگان به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌توانند از طریق مبالغ دریافتی از محل یارانه‌های نقدی، بیمه عمر شده و حتی سود مشارکت نیز دریافت کنند. جواد فرشباف ماهریان گفت: با توجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بیمه مرکزی ایران به دنبال اصلاح آیین‌نامه بیمه عمر برای اقشار آسیب‌پذیر است تا از طریق آن، همه مردم بتوانند با شرایطی خاص تحت پوشش بیمه عمر و مزایای ناشی از آن

قرار گیرند.

وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از کارمندان و کارگران با پرداخت مبالغی به شرکت‌های بیمه، تحت پوشش بیمه عمر قرار دارند که در صورت فوت طبیعی حتی پس از پرداخت یک قسط، استفاده‌کنندگان می‌توانند کل سرمایه انتخابی را دریافت کنند و در صورت فوت در اثر حادثه نیز دو برابر (و در صورت درخواست چند برابر) سرمایه انتخابی به بازمانده یا استفاده کننده از این نوع بیمه پرداخت می‌شود. مبلغ این نوع بیمه و سرمایه دریافتی آن طبق قانون به صورت سالانه تعیین می‌شود، اما بسته به میزان پرداخت تعرفه، سرمایه یادشده متغیر است.

رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: ما در صدد هستیم تا نوعی بیمه عمر و پس‌انداز را برای دیگر اقشار جامعه نیز طراحی کنیم تا در نتیجه آن، ضمن جمع آوری منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، افراد با پرداخت مبالغی اندک بتوانند علاوه بر آنکه از مزایای این نوع بیمه برخوردار می‌شوند، از برخی بیمه‌های استعلاجی و حتی مشارکت در سود نیز بهره بگیرند.

به گفته فرشباف ماهریان، این نوع بیمه عمر نسبت به سپرده‌گذاری ارجحیت دارد و بیمه‌گذاران می‌توانند مبلغ بیمه را به صورت اقساطی پرداخت کرده و از مزایای آن نیز برخوردار شوند.

وی گفت: برای تقویت بیمه‌های عمر در مقابل سپرده‌های بانکی مذاکراتی با هیات دولت انجام شده است و امیدواریم با اصلاح آیین‌نامه شورایعالی بیمه در این زمینه و اجرای طرح یادشده در نیمه اول سال، هرچه بیشتر در جهت بسط و گسترش بیمه در میان اقشار مختلف مردم گام برداشته شود.

بیمه‌های درمان خانوادگی

فرشباف ماهریان با بیان اینکه تا پایان امسال بیمه‌های درمان نیز مشمول اصلاح نظام تعرفه‌ای می‌شوند، گفت: شرایط عمومی بیمه درمان در شورای‌عالی بیمه بررسی شده و در اصلاحیه جدید، بیماری‌های جدیدی جزو بیمه‌نامه تکمیلی درمان قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش تعداد افراد در بیمه‌نامه‌های گروهی درمان از ۵۰ به ۱۰ نفر و نیز صدور آن به صورت خانوادگی خبر داد و افزود: دلیل این کاهش آن است که بالابودن تعداد افراد در بیمه‌نامه‌های گروهی درمان تکمیلی مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: طبق مصوبات قبلی شورایعالی بیمه، بیمه درمان تکمیلی به صورت گروهی صادر می‌شد، اما با نهایی شدن مصوبه جدید در این شورا از سال آینده هر خانواده به تنهایی نیز می‌تواند نسبت به خرید بیمه درمانی تکمیلی اقدام کند.

معاون نظارت بیمه مرکزی نیز با تاکید بر اینکه مردم باید از جزئیات بیمه‌های خود آگاهی داشته و از مزایای آن بهره ببرند، بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه تاکید کرد.

وی تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده در رشته‌های مختلف را در کشور سالانه ۳۳میلیون فقره اعلام کرد و گفت: تعداد پرونده‌های خسارتی نیز در کشور بالغ بر سه میلیون فقره است که ۲/۱میلیون فقره آن مربوط به بیمه شخص ثالث است.

وی بدون اشاره به آمار شکایت‌های واصله به بیمه مرکزی از عملکرد شرکت‌های بیمه، نسبت شکایت‌ها به کل بیمه‌های صادره را ناچیز خواند؛ اما یادآور شد که ۷۰درصد شکایت‌ها مربوط به خودروها بوده است.

مصدق همچنین از پوشش بیمه کامل وپرداخت هزینه‌های دندانپزشکی از سوی شرکت‌های بیمه‌گر درمانی در سال آینده خبر داد.

انتقال خودرو با جرثقیل وظیفه بیمه است

معاون نظارت بیمه مرکزی با بیان اینکه وظیفه انتقال خودروهای معیوب، آسیب دیده و از کارافتاده در خیابان‌ها یا جاده‌ها بر عهده شرکت‌های بیمه‌ای است که برای آن خودروها بیمه‌نامه بدنه صادرکرده‌اند، اعلام کرد: در صورت خودداری شرکت‌ها از انتقال خودروها به اولین تعمیرگاه موردنظر مالک خودرو یا عدم پرداخت هزینه این انتقال به بیمه مرکزی شکایت کنند.

مصدق با تاکید بر روند رو به گسترش میزان خدمات بیمه‌ای در ایران به تعهدات شرکت‌های بیمه در مورد انتقال خودروهای تصادفی یا پرداخت هزینه حمل آنها و همچنین پرداخت ۸۰ درصد قیمت خودروهای سرقتی اشاره کرد و گفت: مشکل این است که متاسفانه مشاهده می‌شود برخی از بیمه شدگان با این خدمات آشنا نیستند. وی افزود: ما زمانی در صنعت بیمه می‌توانیم در دنیا با دیگران رقابت کنیم که جهت گیری کلی بازار بیمه به سمت تنوع و گستردگی خدمات پیش برود.

مصدق تصریح کرد: وضعیت صنعت بیمه در ایران در مقایسه با دیگر کشورها مطلوب نیست، اما روند حرکت آن به سمت بهبود است.

وی با اشاره به اینکه امروز مشتریان این بازار در کشور بیشتر به قیمت بیمه توجه می‌کنند، تصریح کرد: قاعدتا هرچه خدمات و پوشش بیمه افزایش یابد، قیمت بیمه برای مشتری بیشتر خواهد شد و این موضوع با روند بازار و توسعه صنعت بیمه سازگار نیست.

به گفته وی، در برخی سیستم‌های بیمه در دنیا به عنوان مثال بیمه بدنه و پوشش‌های کامل یک خودرو معادل ۱۰درصد قیمت کل آن خودرو محاسبه می‌شود، در صورتی که در ایران این رقم حداکثر ۲تا ۳درصد است.

ضریب نفوذ بیمه در کشور نزدیک پنج برابر شده است

همچنین سرپرست معاونت طرح و برنامه بیمه مرکزی گفت: ضریب نفوذ بیمه از سال ۱۳۳۸تاکنون نسبت به کل اقتصاد کشور ۸/۴ برابر رشد داشته است.

وحید خسرو شاهی افزود: ضریب نفوذ بیمه در ایران در سال گذشته ۴/۱ درصد بود که از این نظر، هم‌اکنون رتبه جمهوری اسلامی ایران از نظر ضریب نفوذ بیمه در میان کشورهای جهان هفتاد و چهارم و در میان کشورهای چشم انداز منطقه، رتبه سوم را در اختیار دارد.

وی میانگین ضریب نفوذ بیمه را در جهان ۴/۷ درصد ذکر کرد و یادآور شد: ضریب نفوذ بیمه بازرگانی در ایران هنوز فاصله زیادی با دیگر کشورهای جهان دارد.

سرپرست معاونت طرح و برنامه بیمه مرکزی در عین حال گفت که ساختار صنعت بیمه در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است؛ به گونه‌ای که در برخی از کشورها برخی از بیمه‌ها که در ایران اجتماعی محسوب می‌شوند در زمره بیمه‌های بازرگانی قرار می‌گیرند. به طور مثال بیمه بازنشستگی در ایران، اجتماعی است اما در کشور انگلیس این بیمه، بازرگانی محسوب می‌شود.

وی افزود: بنابراین اگر با تفاوتی که میان ایران و دیگر کشورها وجود دارد ضریب نفوذ بیمه را مقایسه کنیم نسبت ۴/۱ درصد چندین برابر می‌شود و به هشت درصد افزایش می‌یابد.

خسرو شاهی گفت: از این نظر، فاصله ضریب نفوذ بیمه در ایران با دیگر کشورها زیاد نیست و حتی از متوسط ضریب نفوذ بیمه در جهان هم بالاتر است.

وی با اشاره به سرانه بیمه در ایران گفت: سرانه بیمه در ایران ۵/۶۳ دلار است که رتبه هفتاد و سوم را در جهان و هشتم را در میان کشورهای منطقه به خود اختصاص داده است.

معاون طرح و برنامه بیمه مرکزی افزود: حق بیمه تولیدی در ایران در سال ۸۸ برابر با ۷/۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به دوره قبلی ۱۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۸۸ ضریب خسارت بیمه در ایران ۶/۷۴ درصد بود.

این مقام مسوول در صنعت بیمه کشور خاطرنشان ساخت: صنعت بیمه در سال ۸۸ و در ۹ماهه نخست سال جاری رشد متعادلی را نسبت به سال‌های قبل و همچنین کشورهای دیگر تجربه کرده است.

خسرو شاهی گفت: طی یکسال گذشته حرکت خوبی میان رسانه‌ها و صنعت بیمه ایجاد شده است و این تعامل موجب می‌شود توانمندی‌های صنعت بیمه از بالقوه به بالفعل درآید.

وی تصریح کرد: مردم به‌تدریج در می‌یابند به‌جای اینکه پول را نگه داری کنند تا در زمانی که حادثه‌ای برای آنها رخ می‌دهد از آن استفاده کنند، می‌توانند با پرداخت بیمه از خدمات این صنعت در مواقع ضروری بهره‌مند شوند.