رشد 20 درصدی صادرات آ ذربایجان غربی در سال جاری

رئیس سازمان بازرگانی استان آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته ۲/۵ درصد از صادرات غیر نفتی کشور سهم استان بوده که این میزان امسال به شش درصد رسیده است. جعفرصادق اسکندری در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان غربی که با حضور فعالان اقتصادی در سالن شهید عطایی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: در بخش صادرات استان آذربایجان غربی به ‌ویژه در دو سال اخیر در بحث تجارت از نظر سیاسی و اقتصادی تعریف خوبی شده و شاهد رشد و جهش مطلوبی در ۱۰ ماه سال جاری در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه سال جاری بیش از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از استان آذربایجان غربی صورت گرفته است،‌ تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از ۲۰ درصد رشد برخوردار می باشد.

وی گفت: در سال ۸۸ آذربایجان غربی بیشترین صادرات غیر نفتی را در طول تاریخ با ۷۱۷ میلیون دلار و سهم ۲/۵ درصدی از کل صادرات غیر نفتی کشور را تجربه کرده است و در ۱۰ ماهه اخیر نیز این سهم به شش درصد رسیده است.

اسکندری با اشاره به مزیت های افزایش صادرات در استان، ‌خاطرنشان کرد: با هموار کردن هر چه بهتر زمینه صادرات در استان می‌توان این سهم را افزایش داد.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در خصوص حضور تورهای خارجی در استان نیز افزود: اعزام تورهای کشورهای دیگر به کشور ایران و به ویژه به استان ما موجب سرفرازی است که تجارتی آسان بین کشور ما و کشور مربوطه صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به صادرات فرش استان آذربایجان غربی، اعلام کرد: استان آذربایجان غربی در نه ماه سال جاری ۱۸ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار صادرات فرش داشته است که پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال جاری این میزان به ۲۵ تا ۲۶ میلیون دلار برسد.

این مسئول افزود: برای افزایش میزان صادرات از استان آذربایجان غربی نیاز به حمایت هر چه بیشتر از صادرکنندگان و تولیدکنندگان داریم که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و اعطای بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان به‌ ویژه صنعت‌کاران این موضوع نیز مورد توجه دولت قرار گرفته و واحدها در این زمینه حمایت شدند.

اسکندری با اشاره به اینکه در حوزه تجارت خارجی خیزش خوبی در استان شروع شده یادآور شد: ایجاد دفاتر صادراتی، اعزام تورهای تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در خارج از کشور در سال آینده از اهداف این حوزه می باشد.

رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اینکه اصناف و کسبه در راستای سیاستهای دولت نهم و دهم سنگ تمام گذاشته اند، گفت: آنها در مردمی کردن اقتصاد به معنای واقعی و در امر تنظیم بازار و بازرسی به نحو احسن مشارکت داشته اند.

وی همکاری اصناف و کسبه را در بهتر اجرا نمودن قانون هدفمند سازی یارانه ها مؤثر دانست و افزود: همکاری اصناف در این زمینه اتفاقی مبارک است که در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها همکاری بسیار تنگا تنگی با دستگاههای ذیربط دارند و ما مسئولین نیز باید قدردان این قشر باشیم.

اسکندری آموزش و ارتقاء آگاهی‌های مدیران واحدهای صنفی، مدیران اتحادیه‌های صنفی و مدیران مجامع امور صنفی را از مهم ترین امور و یکی از اولویت‌های کاری اصناف در سازمان دانست و اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار نفر ساعت برای متصدیان صنفی در سطح استان و در حوزه بهداشت، انتظامی و فرهنگ و ... به شکل کارگاهی دوره های آموزشی برگزار شده و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر سه هزار نفر ساعت دوره آموزشی نیز برای اعضاء هیئت مدیره ها برگزار شده است.

این مسئول در ادامه از حماسه آفرینی اصناف و کسبه در ۹ دی نیز یاد کرد و افزود: حماسه ماندگار ۹ دی در سال گذشته یک سیر خروشان از اصناف بود که بدون تبلیغ به صورت خودجوش وارد صحنه شدند که موجب ثبت این حضور در تاریخ استان شد.

درپایان مراسم به صادرکنندگان نمونه استان تندیس و لوح تقدیر جهت تجلیل از صادر کنندگان نمونه اعطاء شد و همچنین در همین جلسه از روسای مجامع و اتحادیه‌های فعال و تلاشگر تقدیر شد.