فرهنگ کسب و کار در آرژانتین - ۲۱ اسفند ۸۹

کوشان غلامی

بخش چهارم

سبک مدیریت آرژانتینی

موقعیت، شان اجتماعی، و سبک شخصیتی، شاخص‌های کلیدی در رویکرد آرژانتینی مدیریت هستند. یک مدیر، باید مثل یک مدیر باشد؛ نه این که مثل یک کارمند ساده کار‌های حجیم و دون شان انجام دهد. این بدان معنا نیست که روابط بین فردی مدیر و زیر دستان، اهمیت اساسی ندارد؛ بلکه بیانگر این مطلب است که در نظام سلسله مراتبی مدیریت در آرژانتین، مدیر همواره مورد احترام و امر او مطاع است. در واقع پیوند‌های نزدیک بین مدیر و زیر دستان، غالبا عمق می‌یابد؛ اما این رابطه، بیشتر شبیه رابطه پدر و فرزندی است، تا رابطه دو دوست صمیمی‌با یکدیگر. مدیران انتظار دارند همواره مورد توجه و احترام باشند؛ و تنها در این صورت است که آنها هم متقابلا کارکنان را زیر چتر حمایتی خود می‌گیرند، و آنها می‌توانند به آینده شغلی بهتر امیدوار باشند.

از آن جا که مدیران آرژانتینی، معمولا مدیریت خود را از طریق ابلاغ دستورالعمل‌های صریح و روشن اعمال می‌کنند، لازم است هنگامی ‌که خواهان انجام ماموریت خاصی هستید، آن را با دستورالعمل‌های صریح و دقیق ابلاغ کنید. تلاش کنید حتی‌الامکان هیچ نکته مبهمی ‌در دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های شما نباشد؛ چرا که این امر می‌تواند منجر به سر درگمی‌طرف مقابل و حتی بی‌اعتنایی و بی‌احترامی ‌نسبت به گواهی‌نامه‌های مدیریتی شما شود.

جلسات در آرژانتین

آرژانتینی‌ها نه تنها گفتار شفاهی و زبانی را به گفتار مکتوب ترجیح می‌دهند، بلکه ملاقات حضوری را نیز بر مکالمه تلفنی مقدم می‌دارند. بنا بر این مشخصا بهترین ساز و کار گسترش روابط تجاری در این کشور، آن است که مشقت ملاقات حضوری با افراد زیادی را بر خود هموار کنید. (با این وجود، یک مشکل دیگر هم این است که قادر نخواهید بود افراد را از خیلی پیشتر، ملزم به حضور در جلسات کنید؛ چرا که آنها ترجیح می‌دهند برنامه زمانی خود را به صورت هفته به هفته، یا روزانه تنظیم کنند.)جلسات معمولا با یک گپ دوستانه طولانی آغاز می‌شوند که در آن احتمالا از هر موضوعی سخن به میان می‌آید، به جز موضوع خود جلسه: از فوتبال گرفته تا تعطیلات و برنامه‌های آخر هفته! معمولا در پایان جلسات نیز یک گفت‌وگوی طولانی مشابه در می‌گیرد.بسیار مهم است که تا جایی که امکان دارد، در این گفت و گو‌های روزمره شرکت کنید؛ چرا که عنصری حیاتی در شکل‌گیری روابط محسوب می‌شوند. سردی و حضور کمرنگ در این جلسات می‌تواند عواقب زیان بار و هزینه‌های سنگینی را، چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت برایتان به بار بیاورد.انتظار نداشته باشید همه حاضران، با آمادگی قبلی و برنامه‌ریزی تحلیلی عمیق راجع به موضوع جلسه، در آن حاضر شده باشند. ممکن است بعضی از حاضران چنین کرده باشند؛ اما هرگز نمی‌توانید نسبت به این قضیه مطمئن باشید.‌انعطاف‌پذیری و خودکار بودن دو عامل بسیار ارزشمند در آرژانتین - به مثابه کشوری که مردمانش همواره دستخوش نیرو‌ها و فشار‌های اجتماعی و سیاسی خارج از حیطه کنترل خود بوده اند- هستند.وقت شناسی و مدیریت زمان در آرژانتین، نسبت به بسیاری کشور‌های آمریکای جنوبی، اهمیت بیشتری دارد؛ با این حال معمولا از قرائت صورت جلسات چشم‌پوشی می‌کنند.

کار گروهی در آرژانتین

مادامی ‌که همه شاخص‌ها و پارامتر‌ها (از قبیل نقش و حیطه مسوولیت افراد و شخص مافوق در سلسله مراتب، که می‌بایست به او گزارش دهند) روشن و شفاف بیان شوند، آرژانتینی‌ها به خوبی از عهده کارهای گروهی بر می‌آیند.

ضروری است که این موارد، در بدو شکل گیری هر تیم، در اولین فرصت برای تک‌تک اعضای آن تشریح شود. آرژانتینی‌ها به ابهام در این موارد واکنش منفی نشان می‌دهند؛ علی‌الخصوص بسیار محتاط هستند که مبادا به نظر برسد در حوزه مسوولیت شخص دیگری دخالت کرده‌اند.از آنجا که اهمیت پیشبرد روابط مستحکم بلند مدت، در این کشور نسبت به کشور‌هایی مانند ایالات متحده و آلمان بسیار بیشتر است، تیم می‌بایست زمان و فضای کافی برای توسعه این روابط در اختیار داشته باشد. در کشوری که در مقاطعی در گذشته اعتماد به افراد ناشناس خطرناک بوده است، رشد میزان اعتماد افراد به دیگران، بسیار کند است.اگر تیم ماموریتش را به درستی انجام می‌دهد، سعی کنید در امور افراد مداخله نکنید. در صورتی که پروژه با موفقیت اتمام یافت، سعی کنید با هسته گروه در ارتباط بمانید؛ و پروژه بعدی را به همان تیم بسپارید.